Za 100 km dosega električne Kije, svega 5 minuta punjenja!

Zahvaljujući korištenju 800-voltne tehnologije vozila na novoj E-GMP platformi donijet će sasvim novu dimenziju korištenja električnih automobila

Ivan Cvetković četvrtak, 3. prosinca 2020. u 00:00

Ne tako davno mnogo se puta moglo čuti kako je napredak u automobilskoj industriji otišao jako daleko, te pitanje što li se sve još može napraviti kako bi bili još bolji i efikasniji. Naravno, mislimo tu na razvoj benzinskih i dizelskih motora, a za koje su proizvođači automobila angažirali mnogo resursa. Naravno, radilo se to prvenstveno kako bi se zadovoljile sve strože ekološke norme koje postavlja zakonodavac. Od običnih atmosferskih motora, preko onih koji upotrebljavaju turbinu, ili pak dvije…

Sve to uskoro bi moglo otići u zaborav, a na scenu stupa (za sada) prvenstveno struja. A tu mjesta za napredak ima mnogo, bez obzira govorimo li o samim vozilima ili pak pratećoj infrastrukturi. Vjerujemo kako ćemo u narednih 10-15 godina svjedočiti velikim pomacima u svijetu električnih automobila koji će postati sve iskoristivija. Pokazuje nam to i Hyundai Motor Group koja je predstavila novu platformu.

Za nova Kia i Hyundai vozila

Riječ je o električnoj globalnoj modularnoj platformi (E-GMP – Electric-Global Modular Platform), dakako namijenjenoj isključivo električnim vozilima. Nova platforma služit će kao centralna tehnologija za sljedeću generaciju električnih vozila marki Kia, Genesis i Hyundai.

Nova platforma donosi mnogo zanimljivosti koje ćemo već iduće godine dana i sami imati priliku doživjeti na novim električnim modelima. U Hyundai Motor grupaciji imaju plan do 2025. godine lansirati 23 električna modela, uz plan prodaje veći od milijun vozila. Dakako, govorimo samo o električnim primjercima. Jedan od prvih modela koji će nastati na novoj E-GMP platformi trebao bi biti sportski model Kia CV.

E-GMP nudi različite prednosti u odnosu na postojeće platforme namijenjene ugradnji motora s unutarnjim izgaranjem. Prednosti uključuju poboljšane performanse, bolju voznu dinamiku, duži domet i više prostora za putnike i njihovu prtljagu.

– E-GMP je tehnološka prijelomnica za buduću eru električnih vozila i označava dolazak sljedeće generacije električnih modela naše automobilske grupacije. To je vrhunac dugogodišnjih napora na području istraživanja i razvoja koji donosi najnovije tehnologije – rekao je Fayez Abdul Rahman, viši potpredsjednik razvoja i voditelj centra za razvoj konstrukcije vozila u grupaciji Hyundai-Kia.

E-GMP s modularizacijom i standardizacijom pojednostavljuje proizvodnju, jer dozvoljava brz i prilagodljiv razvoj modela koji se temelji na konstrukciji primjerenoj u većini automobilskih segmenata. Bez obzira radi li se o limuzini ili sportskom terencu različitih dimenzija. Model nastao na novoj platformi imat će mogućnost visokih performansi, pa će ubrzavati s mjesta do 100 km/h za manje od 3,5 sekunde, dok će njegova maksimalna brzina iznositi 260 km/h.

To se zove brzo punjenje!

Dodatna zanimljivost vezana je uz punjenje baterija. Većina sadašnjih električnih vozila i brzih punionica koristi napon punjenja od 400V. Tako je, u glavnini, omogućeno punjenje snagom između 50kW i 150 kW. Razvojem nove 800-voltne infrastrukture u kombinaciji s punjačima od 350 kW smanjit će se vrijeme punjenja. Naime, upravo bi ova korejska grupacija trebala biti prva u svijetu koja će omogućiti korištenje punionica napona 800V i 400V bez ikakvih dodatnih komponenti ili adaptera.

Tako bi vozila nastala na E-GMP platformi trebala bez problema imati domet preko 500 km. Pored toga, 80-postotna napunjenost baterije postizat će se za 18 minuta, a više od 100 km dosega dobit će se uz svega 5 minuta punjenja. Time električni automobili postaju mnogo privlačniji širem krugu kupaca.

Kad govorimo o brzim punionicama, valja napomenuti kako je od nedavno i Hyundai Motor grupacija u partnerstvu, odnosno suvlasništvu vodeće europske mreže brzih punionica Ionity. Tu još i grupacije BMW, Mercedes Benz, Ford te Volkswagen. Oni razvijaju mrežu Ionity punionica uz europske autoceste. Trenutno broje 298 snažnih stanica za punjenje (HPC – high-power charging), koje imaju snagu punjenja do 350 kW. Do 2022. godine namjera je povećat broj HPC punionica na 400, dok su trenutno u izgradnji 53 postaje. U Hrvatskoj trenutno imamo samo jednu, smještenu u mjestu Otok Svibovski, na koji kilometar udaljenoj od robne kuće Ikea.

Ima struje i za druga vozila

Nadalje, u odnosu na dosadašnja električna vozila, ona nastala na E-GMP platformi su mnogo fleksibilnija. Sadašnja električna vozila imaju jednosmjeran način prijenosa energije. Zahvaljujući korištenju nove integrirane upravljačke jedinica za punjenje (ICCU – Integrated Charging Control Unit) omogućena je funkcija vehicle-to-load (V2L). Time je omogućeno pražnjenje baterije vozila za potrebe drugog električnog potrošača (110/220V). Time sustav čak može puniti drugo električno vozilo. Nova funkcija V2L pruža do 3,5 kW snage, a što znači da omogućava upotrebu srednje velikog klima uređaja i 55-inčnog televizora do 24 sata.

Nova E-GMP platforma stvorena je kako bi se osiguralo mnogo udobnost u vožnji te stabilnosti pri visokim brzinama. To je postignuto zahvaljujući optimalnoj distribuciji mase između prednje i stražnje osovine. Isto tako i zbog novih snažnih elektromotora, stražnjeg ovjesa s pet vodilica te, kao prvi na svijetu, integriranom pogonskom osovinom (IDA – Integrated Drive Axle).

Nova platforma jamči sigurnost baterije pomoću zaštitne potporne konstrukcije napravljene od vrlo čvrstog čelika i inovativne konstrukcije koja u slučaju sudara apsorbira energiju. Jačanjem strukture dijela za potporu opterećenja smještenog ispred armaturne ploče, inženjeri su smanjili energiju sudara električnog sustava i baterije. Struktura distribucije opterećenja A nosača sprječava i deformaciju suvozačeve ćelije.

Prostrana putnička kabina

Isto tako, zahvaljujući dugom međuosovinskog razmaku te kratkim prevjesima, maksimalno je iskorišten prostor u kabini. S baterijskim sklopom smještenim u podnici dobiveno je ravno dno kabine. To putnicima daje više prostora za noge, dok ujedno nudi i različite položaje prednjih i stražnjih sjedala.

Sam baterijski sklop postavljen između prednje i stražnje osovine spadat će među energijski najgušće ikada proizvedene za serijski model u Hyundai Motor grupaciji. To se može zahvaliti poboljšanom hlađenju, a što je rezultat nove odvojene konstrukcije bloka za hlađenje. Time je baterijski sklop kompaktniji. S energijskom gustoćom poboljšanom za 10-ak posto u usporedbi s postojećom tehnologijom, baterijski su sklopovi lakši, a mogu se postaviti niže na karoseriji i omogućavaju više prostora.

Na vozilima nastalim na E-GMP platformi koristit će se novi kompaktan sustav PE (Power Electric). Sastoji se od snažnog elektromotora, EV mjenjača i invertera. To pruža izuzetne mogućnosti s povećanjem najveće brzine vozila od 30 do 70 posto u odnosu na postojeće elektromotore. Pored toga standardizirani baterijski modul napravljen je kako bi ponudio performanse odgovarajuće za pojedini automobilski razred, s ciljem dostizanja maksimalno dugog dometa ili za zadovoljavanje potreba kupaca.

Inverterski modul za napajanje, koji koristi silikonske karbidne poluvodiče (SIC), kontrolira elektromotor. Ovaj elektromotor može poboljšati učinkovitost za oko 2-3 % što znači da vozilo može imati do 5 posto duži domet s istom potrošnjom energije.

Pored toga, kupci će moći birati između stražnjeg i 4×4 pogona. Modeli s potonjim moći će biti opremljeni dodatnim elektromotorom. Sustav pogona na sva četiri kotača znači isključivanje EV mjenjača, a koji može kontrolirati vezu dodatnog elektromotora i prednjih kotača. Isto tako može uključuje i isključuje pogon na sva četiri kotača, a kako bi povećao učinkovitost, a nudeći idealnu razinu snage odnosno performansi, ovisno o trenutnim uvjetima vožnje.

Sva vozila s E-GMP platformom koristit će standardizirani tip 1 modula baterije. Taj modul sastavljen od standardnih ćelija u obliku vrećica, a koje se mogu pakirati u različitim količinama ovisno o potrebama pojedinog modela vozila.