Baterije za električne automobile prvi put ispod 100 dolara za kWh
Ove godine zabilježen je najveći pad cijena litij-ionskih baterija u svijetu još od 2017. godine, prosječna im je cijena 115 USD/kWh, a najjeftinije su trenutačno u Kini i u segmentu autoindustrije
Analitičari BloombergNEF-a objavili su novo godišnje izvješće o kretanju cijena baterija u svijetu, s fokusom na litij-ionske baterijske setove za industrijske svrhe te automobile. Prema njihovim podacima, ove godine došlo je do velikog pada prosječnih cijena od čak 20% u odnosu na prošlu godinu, pa se prosječna cijena litij-ionskog baterijskog seta zaustavila na prosječnih 115 dolara po kilovatsatu.
Razlozi za pad cijene
Više je čimbenika koji su doveli do takvog razvoja događaja, a uključuju porast proizvodnih kapaciteta u proizvodnji baterijskih ćelija, uštede od ekonomije razmjera, tj. masovne proizvodnje, niže cijene metala i ostalih komponenata, sve šire prihvaćanje LFP (litij-željezo-fosfat) tehnologija, ali i usporavanje rasta prodaje električnih automobila. Iako izvješće govori o padu prosječnih cijena, analitičari ističu da su razlike po regijama i industrijama značajne.
Primjerice, baterije namijenjene ugradnji u baterijsko-električna vozila ove su godine prvi put probile dugo najavljivanu "okruglu" granicu prosječne cijene od 100 američkih dolara za kWh, pa im je cijena bila prosječno 97 USD/kWh. Zahvaljujući među ostalim i tome, električni su automobili danas u Kini postigli cjenovni paritet s onima na fosilna goriva, dok su u većini ostatka svijeta i dalje skuplji.
Pogled u budućnost
Prosječna cijena baterijskog seta u Kini je 94 USD/kWh, a jednom kad jeftinije baterije postanu dostupne i u ostatku svijeta, očekuje se širenje takvog cjenovnog pariteta globalno, kaže BNEF. U Europi, primjerice, prosječna cijena baterija i dalje je čak 31% viša negoli u Kini, a u SAD-u to iznosi 48%.
Ipak, pad cijena ove godine ne znači da će se on istim tempom i nastaviti. Primarno, geopolitičke napetosti i najave carina mogu dovesti do povećanja cijena određenih sirovina. Isto tako, niže cijene mogle bi dovesti i do propasti određenih pogona za rudarenje i preradu tih sirovina. Optimizam za daljnje pojeftinjenje donose LFP baterije, rast međunarodne konkurencije, ali i kontinuirani napredak tehnologija, prerade materijala i optimizacija proizvodnje. Za 2025. godinu BNEF stoga očekuje prosječan dodatni pad cijena od oko tri dolara po kilovatsatu.