Koliko su Hrvati emocionalno vezani za svoje automobile? Možda i previše, pokazuje anketa

Franjo, Helga, Paklena naranča, Gutač novaca… građani Hrvatske svojim automobilima nerijetko daju nadimke, vide ih kao članove obitelji, smatraju ih prijateljima ili kućnim ljubimcima

Autonet.hr četvrtak, 29. svibnja 2025. u 10:40

Za mnoge Hrvate automobil nije samo prijevozno sredstvo – on ima karakter, identitet pa čak i ime. Upravo su objavljeni rezultati zanimljive ankete među hrvatskim građanima, koji pokazuju da čak 44,5% ispitanika svoj automobil vidi kao člana obitelji, dok ga 19,8% smatra prijateljem, a 6,9% ga uspoređuje s kućnim ljubimcem. S druge strane, "samo" 28,7% ispitanika automobil vidi isključivo kao objekt – sredstvo za prijevoz, što znači da više od 70% ispitanika u ovom slučaju automobilu daje emocionalnu vrijednost.

Više od 82% ispitanika daje nadimke svojim vozilima koji su sve osim obični. Često proizlaze iz zajedničkih trenutaka, karakteristika, boje auta, kvarova pa čak i zajedničkih pustolovina. Tek manji dio ispitanika, njih 17,7% ipak nije dalo nadimak svom automobilu – rezultati su to Boltove ankete provedene na društvenim mrežama.

Neki nadimci i priče iza njih:

  • Eden – jer automobil dolazi iz Belgije i po ljepoti (edenski vrt),
  • Fićo kriminalac – jer je moj fićo zaista bio ukraden, potom ostavljen nasred ceste, a u konačnici i vraćen meni čime je postao još veći krimos,
  • Franjo – po Papi Franji koji me čuvao u svakoj vožnji,
  • Gutač novaca – ime koje govori sve,
  • Helga - jer je bublasta Suzuki S4, napravljena u Mađarskoj,
  • Paklena naranča – inspirirana bojom auta,
  • Prdek – po kvaliteti i dedi čiji je bio,
  • Salem – osmislile smo ga jer uvijek se voze vještice (ja i moje frendice) kao na metli,
  • Smokvica – ljeto je proveo ispod drveta smokve koje su se polijepile po njemu,
  • Škodillac – spoj Škode i Cadillaca,
  • Žućko – jer je žut, nema klimu, ali ima dušu, ne može se zaključati,
  • Ostali: Bijelko, Volvac, MaTwo, Golfulja, Tutić, Pasatlija, Leptirić, Munja, Megatron, Crna strijela, Zoe, DiDo – niz osobnih, duhovitih i kreativnih nadimaka koji odražavaju karakter i odnos vlasnika s vozilom.

Zašto se vežemo uz automobile?

Iako se davanje imena automobilu ili pripisivanje osobnosti može činiti bezazlenim, stručnjaci ističu kako takvo ponašanje odražava dublju kulturnu i psihološku povezanost. Automobili često simboliziraju slobodu, identitet i neovisnost, zbog čega ih je lako "humanizirati".

Stručnjak za potrošačku psihologiju, Ivar Soone, objašnjava: "Ljudi imaju tendenciju stvarati mnogo jaču emocionalnu vezu sa svojim automobilom nego s mnogim drugim fizičkim objektima te im čak pripisuju i ljudske kvalitete (tzv. personifikacija i imenovanje) iz raznih razloga. Automobil je vrlo skup predmet koji često služi i kao statusni simbol ili izraz identiteta i samodefinicije. Automobil je često više od pukog prijevoznog sredstva – psihološki, to je objekt putem kojeg ljudi traže slobodu, sigurnost i neovisnost. To je dugoročna investicija, pažljivo odabrana na temelju praktičnosti, estetike i sigurnosti. Tijekom procesa odabira i dugog razdoblja korištenja koje slijedi, osoba se veže za automobil."

Anketa Glasanje do 5.6.2025. Glasanje zatvoreno

Ukupni broj glasova: