Autonomna vozila mogu sve automobile učiniti učinkovitijima

Eksperiment teksaških znanstvenika pokazao je da se ušteda goriva s autonomnih vozila jednostavno prenosi i na vozila s ljudskim vozačima koji se nalaze u blizini

Mladen Smrekar četvrtak, 11. srpnja 2024. u 13:17
Početnim mapiranjem površine Ranger kasnije može lokalizirati vozilo s točnošću do centimetra 📷 SwRI
Početnim mapiranjem površine Ranger kasnije može lokalizirati vozilo s točnošću do centimetra SwRI

Program američkog ministarstva energetike NEXTCAR (Next-Generation Energy Technologies for Connected and Automated On-Road Vehicles), pokazuje da kombinacija novih tehnologija pametnih vozila može povećati učinkovitost goriva za čak 30 posto.

Eksperiment s Hondom Clarity

Southwest Research Institute (SwRI) iz teksaškog San Antonija na primjeru je pokazao kako se ušteda goriva s autonomnih vozila jednostavno prenosi i na vozila s ljudskim vozačima u blizini. Oni su naime hibridnu Hondu Clarity iz 2021. opremili osnovnim autonomnim značajkama poput percepcije i lokalizacije.

Eksperiment teksaškog Southwest Research Instituta 📷 SwRI
Eksperiment teksaškog Southwest Research Instituta SwRI

Njihov sustav lokalizacije Ranger koristi kameru okrenutu prema dolje koja snima slike tla. Početnim mapiranjem površine Ranger kasnije može lokalizirati vozilo s točnošću do centimetra, koristeći jedinstveni "otisak prsta" na tlu u kombinaciji s GPS podacima. Ova preciznost osigurava vožnju s iznimnom kontrolom.

Modul ekonomične vožnje

Njegova ekološka postavka određuje najekonomičniju brzinu vožnje uzimajući u obzir različite faktore poput semafora i okolnih vozila. SwRI-jeva postavka ekološke vožnje ima za cilj smanjiti nepotrebna ubrzanja i usporavanja kako bi se potrošnja energije optimizirala bez ometanja drugih vozila.

Southwest Research Institute razvio je i patentirao Ranger za precizna mjerenja položaja i orijentacije za automatizirana vozila pomoću kamere okrenute prema zemlji i algoritama za lokalizaciju: položaj vozila s Rangerom (zeleno) varirao je za manje od 5 centimetara, u usporedbi s GPS mjerenjima (žuto), koja su varirala za čak 2 metra 📷 SwRI
Southwest Research Institute razvio je i patentirao Ranger za precizna mjerenja položaja i orijentacije za automatizirana vozila pomoću kamere okrenute prema zemlji i algoritama za lokalizaciju: položaj vozila s Rangerom (zeleno) varirao je za manje od 5 centimetara, u usporedbi s GPS mjerenjima (žuto), koja su varirala za čak 2 metra SwRI

Značajne uštede

Radio uređaj za komunikaciju kratkog dometa (DRSC) vozilu je omogućio da predvidi radnje semafora puno točnije nego što bi to mogao ljudski vozač. Honda bi znala bi da se svjetlo mijenja iz crvenog u zeleno i tako izbjegla rasipanje energije kočenjem i ponovnim ubrzavanjem. Nasuprot tome, ako bi se automobil približavao semaforu koji će se iz zelenog prebaciti u žuto i crveno, vozilo bi otpustilo papučicu gasa i pustilo da ga trenje uspori, izbjegavajući nepotrebno ubrzanje u pokušaju da prođe raskršće prije no što se promijeni svjetlo na semaforu. 

Testiranja su pokazala prednosti potpune automatizacije u scenarijima virtualnog prometa 📷 SwRI
Testiranja su pokazala prednosti potpune automatizacije u scenarijima virtualnog prometa SwRI

"Ove strategije autonomne vožnje mogu dovesti do značajnih ušteda energije, od čega imaju koristi ne samo sama autonomna vozila, već i cijeli prometni ekosustav", kažu istraživači. "U redovnoj prometnoj situaciji, autonomna vozila koja rade u eko modu utječu na ponašanje u vožnji svih automobila iza njih. A zbog toga čak i vozila s razinom autonomije 0 štedljivije troše gorivo."