Zakašnjela reakcija njemačkog gospodarstva: zaokret od automobila prema poluvodičima
Kao odgovor na pad gospodarskog rasta, njemačka vlada okreće se ulaganju u sektor poluvodiča, no postavlja se ključno pitanje: nije li Njemačka predugo počivala na lovorikama svoje nekada neprikosnovene automobilske industrije, propuštajući pravovremeno prepoznati znakove promjena na globalnom tržištu?
Njemačko gospodarstvo bilježi zabrinjavajuće pokazatelje, s predviđenim padom od 0,2% u 2024. godini, što označava drugu uzastopnu godinu pada. Njemačka je time postala jedina država skupine G7 za koju se očekuje gospodarski pad u 2024. godini, što dodatno naglašava ozbiljnost njezine ekonomske situacije.
Uspavani na lovorikama autoindustrije
Nameće se pitanje je li Njemačka predugo bila uspavana na lovorikama svoje moćne autoindustrije. Desetljećima se oslanjala na proizvodnju luksuznih vozila s unutarnjim izgaranjem, dok su drugi, posebice Kina, agresivno ulagali u električna vozila i prateće tehnologije. Čini se da je njemačka autoindustija, koja izravno i neizravno zapošljava oko 786.000 ljudi i čini petinu ukupne industrijske proizvodnje zemlje, previše oklijevala s prelaskom na električnu mobilnost. Sada, kada je taj prijelaz neizbježan, suočava se s dvostrukim izazovom - ne samo da mora sustići konkurenciju u električnim vozilima, već se istovremeno mora nositi s nedostatkom ključnih komponenti poput poluvodiča, za čiju je proizvodnju godinama bila ovisna o azijskim dobavljačima. Ovo kašnjenje u prilagodbi novim tržišnim uvjetima moglo bi se pokazati skupim propustom koji će zahtijevati godine sustizanja i milijarde eura ulaganja.
Hitna investicija u poluvodiče
Njemački PMI za proizvodnju, ključni ekonomski pokazatelj koji mjeri uspješnost proizvodnog sektora u Njemačkoj, za studeni 2024. iznosio je 43,2, što označava dvadeset i sedmi uzastopni mjesec pada proizvodne aktivnosti. Kao odgovor, njemačka vlada namjerava hitno investirati u sektor s brzim povratom pa usmjerava pozornost na industriju poluvodiča. Ovo nije pomodni trend, već predstavlja pokušaj modernizacije industrijske baze zemlje i smanjenja ovisnosti o stranim dobavljačima.
Vlada je najavila planove za ulaganje približno 2 milijarde eura u subvencije za domaći sektor poluvodiča, dva mjeseca nakon što je tvrtka Intel obustavila planove za izgradnju tvornice čipova vrijedne 30 milijardi eura (32 milijarde dolara) u Magdeburgu. Ovo ulaganje dio je šireg europskog nastojanja da se kontinentalni udio u globalnoj proizvodnji poluvodiča poveća na 20% do kraja desetljeća. Strategija uključuje privlačenje stranih ulaganja kroz poticaje multinacionalnim korporacijama poput TSMC-a za uspostavu proizvodnih pogona u Njemačkoj, razvoj domaće proizvodne infrastrukture te jačanje otpornosti opskrbnog lanca.
Do punog kapaciteta "milijarde" i "godine"
Poticanje proizvodnje poluvodiča velikom investicijom označava značajnu promjenu u njemačkoj industrijskoj strategiji. Svjesni su da će proces zahtijevati značajna ulaganja i vrijeme. Prema riječima Renate Vachenauer, voditeljice nabave u Audiju, za izgradnju novih tvornica čipova i njihovo dovođenje do punog kapaciteta bit će potrebne "milijarde" i "godine".
Automobilska industrija također se mora prilagoditi novim okolnostima. Postoje pozivi za standardizaciju i smanjenje vrsta čipova koji se koriste u vozilima kako bi se pojednostavili opskrbni lanci i smanjili troškovi. Iako Njemačka i njezina automobilska industrija prolaze kroz teško razdoblje, fokus na proizvodnju poluvodiča nudi viziju što bi Njemačka trebala proizvoditi u budućnosti.