Prelazak na električna vozila usporava zbog ekonomskih izazova i potrošačkih očekivanja
Neizvjesnost oko kretanja budućih troškova predstavlja ključnu prepreku za prihvaćanje novog pogona, pokazuje istraživanje Deloittea kojim su propitkivani stavovi kupaca automobila
Automobilski sektor i dalje se suočava s izazovima vezanim uz očekivanja potrošača i ekonomske neizvjesnosti. Deloitte je u svojem izvješću 2Globalno ispitivanje stavova kupaca automobila u 2024. godini" istražio potrošačke trendove koji oblikuju globalni automobilski sektor, uključujući interes za kupovinu električnih vozila, svrhu kupnje, lojalnost prema brendu, nove tehnologije u autoindustriji, te različite inovativne usluge vezane uz vozila.
Manja potražnja za električnima
Usprkos smanjenju cijena i poticajnim mjerama mnogih vlada, prelazak na električna vozila suočava se s nizom izazova, uključujući veće kamatne stope, nezadovoljstvo dosegom električnih automobila, vremenskom trajanju punjenja baterije kao i dostupnosti same infrastrukture punionica, što dovodi do smanjenja potražnje za električnim vozilima na nekim tržištima.
Interes potrošača za električna vozila na baterije (BEV) najveći je u Kini (33%), dok japanski potrošači i dalje preferiraju hibridna električna vozila (HEV/PHEV) (41%). U okolnostima umjerene inflacije, vrijeme potrebno za punjenje baterije postalo je glavni izazov koja usporava prelazak na električna vozila na većini tržišta, dok je doseg vožnje glavna prepreka za kupce u Njemačkoj, a kupci u SAD-u lakše bi se odlučili na električno vozilo kada bi ono nudilo autonomiju od najmanje 600 kilometara.
Unatoč aktualnoj zabrinutosti zbog klimatskih promjena i smanjenja štetnih emisija, želja za smanjenjem troškova goriva glavni je razlog što potrošači biraju električna vozila u SAD-u, Jugoistočnoj Aziji, Republici Koreji, Japanu i Njemačkoj. Samo u Indiji je briga za okoliš glavna motivacija za kupovinu električnih vozila; dok je u Kini motivacija vezana uz doživljaj tijekom vožnje.
Što se sve uzima u obzir kod kupovine novih vozila?
Brojni potrošači diljem svijeta razmišljaju o promjeni marke za svoje sljedeće vozilo. Unatoč promjenama potrošačkih navika, osnovni kriteriji u donošenju odluke o kupnji vozila su i dalje cijena, performanse i kvaliteta. Cijena je na vrhu popisa faktora koji utječu na izbor marke u većini tržišta pokrivenih ovim istraživanjem. Želja za isprobavanjem nečeg novog glavni je razlog za većinu potrošača diljem svijeta kada razmišljaju o promjeni marke. Fizička interakcija ključna je za iskustvo kupnje vozila u brojnim zemljama, jer ljudi i dalje žele pričati s prodavačem te obaviti testnu vožnju.
"Automobilska industrija i dalje se suočava s nizom izazova vezanima uz električna vozila, a postoje i izazovi i u širem lancu opskrbe. Zbog trenutnih maloprodajnih cijena te limita vezanih uz doseg vozila po jednom kompletnom punjenju, kao i dostupnosti potrebne infrastrukture, neki se potrošači ponovno okreću vozilima s unutarnjim izgaranjem", ističe Alan Štefanac, viši menadžer u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja.
Umreženost vozila
Unatoč iskazanom interesu potrošača za inovativne usluge i proizvode, proizvođači automobila suočavaju se s izazovom kako na najbolji način generirati prihode i ostvariti zadovoljavajuću razinu profita od novih usluga, odnosno novih poslovnih modela. Naime, ekonomski uvjeti i promjene potrošačkih navika na više tržišta signaliziraju prilike koje su vezane uz inovativne usluge modela pretplata (VaaS), posebno među mlađom populacijom koja je obuhvaćena istraživanjem. Primjerice, za potrošače u dobi od 18 do 34 godine starosti, ideja o odustajanju od vlasništva nad vozilima u korist pretplatničkog modela posebno je privlačna u visoko urbanim područjima (Indije, Kine i SAD-a).
"U okolnostima stalne ekonomske neizvjesnosti, potrošači su zabrinuti za svoju buduću financijsku sposobnost što se reflektira na odluke o nivou prihvatljivih troškova za zadovoljavanje njihovih trenutnih mobilnih potreba. Kao rezultat toga, interes za pretplate (VaaS) kao i druge inovativne modele mobilnosti usmjerene na učinkovitu ravnotežu između cjenovne pristupačnosti i praktičnosti će biti zanimljiv trend za promatranje - posebno među mlađom i urbanom populacijom", zaključuje Štefanac.
Deloitteovo izvješće "Globalno ispitivanje stavova kupaca automobila u 2024. godini" temelji se na istraživanju provedenom među više od 27.000 potrošača iz 26 zemalja tijekom rujna i listopada 2023. godine.