Kako protumačiti pad prodaje vozila u prvom kvartalu 2019. u Hrvatskoj?
Već je pri kraju prvi tjedan mjeseca travnja i to je pravo vrijeme za analizu prvog kvartala domaćeg tržišta novih automobila. Redovno mjesečno izvješće agencije Promocija plus nakon prva tri mjeseca donosi brojne zanimljive brojke, odnosno rezultate pojedinih marki, kao i modela vozila
Generalno gledano prodajni rezultati prvog kvartala pokazuju kako je ova godina startala osjetno slabije od prošle, za što ima nekoliki bitnih čimbenika koji su utjecali na rezultate u ova prva tri mjeseca.
Tako je lani Uskrs padao puno ranije, na samom početku travnja, dok ove godine pada u drugoj polovici travnja, a što je ujedno i početak turističke sezone, kada i mnoge rent-a-car tvrtke žele raspolagati s velikim kapacitetima vozila. Tako da trenutno njihovi vozni parkovi nisu do kraja popunjeni. Znači, kod marki automobila kod kojih prodaja rent-a-car tvrtkama ima značajan udio, tek će rezultati za mjesec travanj imati značajan porast, koji se lani desio ipak tijekom ožujka.
Isto tako, na početku ove godine počinju se nazirati problemi oko WLTP-a (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), i pripreme samih proizvođača za nova pravila. Neizvjesnost s jeseni protekle godine, kada je došlo do zastoja u prodaji, ali i proizvodnji automobila tek se sada nazire i na našem tržištu.
Pojedine marke vozila već dulje vrijeme bilježe manju prodaju jer jednostavno nisu u mogućnosti dobiti dovoljnu količinu vozila iz same tvornice. Pojedini proizvođači trenutno u svojoj ponudi imaju vrlo reduciranu ponudu pogonskih agregata, a zaustavili su i prodaju pojedinih modela, kako ne bi imali vrijeme isporuke veće i od šest, sedam mjeseci za pojedine modele koji su se inače prije isporučivali u svega nekoliko tjedana.
Tu su još i zakulisne igre koje navodno provode mnogi domaći prodavači, odnosno uvoznici automobila, a odnose se na tzv. jednodnevne registracije. Trend koji je već dugi niz godina vrlo popularan u susjednoj nam Sloveniji, zadnje se vrijeme sve više povećava i na domaćem tržištu. Automobili se registriraju, a idući dan odjavljuju, nakon čega slijedi njihov izvoz iz Hrvatske. Prema nekim informacijama, pojedine marke takvim radnjama umjetno povećavaju sliku prodaje novih osobnih automobila i za više od 50%. No, to su informacije koje svi taje kao 'zmija noge', pa ih je teško potkrijepiti i konkretnim brojkama, ali mogu imati utjecaja na stvaranje lažne slike o (ne)uspješnim prodajnim periodima.
Analiza prodajnih rezultata
Vratimo se mi na brojke koje su nam dostupne. Nakon siječanjskih 3551 vozila, veljača je ubilježila 3547 vozila, te ožujak dodatnih 5041 osobnih automobila. Službene su to brojke agencije Promocija plus koja radi na osnovi podataka koje dobiva iz MUP-ove baze, te pokazuju pravi broj novo registriranih osobnih automobila u Hrvatskoj. Tako je u prvom kvartalu ove godine domaće registracijske pločice dobilo 12.139 automobila, a što je točno 1700 vozila manje u odnosu na isto razdoblje protekle godine. Znači, više od 12,28% manje novih osobnih automobila.
U tom su razdoblju zabilježene registracije 33 različite marke automobila, i dok su na sam vrhu ljestvice Volkswagen i Škoda, na začelju su sa po dva primjerka dvije luksuzne marke - Bentley i Lexus. VW sa 2025 vozila tijekom prva tri mjeseca ima 247 vozila, odnosno 13,89% više u odnosu na prvi kvartal protekle godine. Vodeći njemački proizvođač tako ove godine drži 16,68% ukupnog tržišta novih osobnih automobila. Druga pozicija, kao i lani, pripada Škodi sa 1313 vozila, što je za 226 vozila slabiji rezultat, a udio u ukupnom tržištu se smanjio sa 11,12 na 10,82%. Na treće je mjesto, umjesto Opela, stigao Renault sa 1071 registracijom, naspram prošlogodišnjih 1120.
U ovogodišnjem prvom kvartalu, koji je generalno slabiji od prošlogodišnjeg prvog kvartala, veću prodaju u odnosu na lani, osim već spomenutog VW-a imali su Dacia, Seat, Mazda, Mercedes, Fiat, Volvo, Honda, Jeep, Mitsubishi, Land Rover, Mini, Infiniti, Porsche i Bentley.
Čak 56% svih registracija odnose se na modele pokretane benzinskim motorima, dok dizelski imaju udio od 40,9%. U prva tri mjeseca registrirano je 28 novih električnih automobila (7 Nissana, 6 BMW-a, 5 Hyundaija, po 4 Volkswagena i Smarta, te po jedan Audi i Jaguar) te 245 hibrida (195 Toyota, 22 Audija, 11 Hondi, 6 Mitsubishija, 4 Land Rovera, 2 Lexusa, te po jedan Suzuki, Ford, Mercedes, Mini i Infiniti).
4440 osobnih automobila, odnosno 36,58% svih novih osobnih automobila registrirano je na području Zagreba i Zagrebačke županije. Njih 1013 na području Primorsko-goranske te 1009 na području Splitsko-dalmatinske. Na samom su začelju Ličko-senjska sa 69 te Virovitičko-podravska sa 62 vozila.
Najtraženiji model je Škoda Octavia sa 726 jedinica, odnosno sa udjelom od 5,98%, drugi je Volkswagen Golf sa 497 registracija, dok je na trećem mjestu Suzuki Vitara sa 456 vozila. Ovo je ujedno model koji najviše traže privatni kupci. Među prvih dvadeset najtraženijih modela Škoda još ima Fabiju na 16. poziciji sa 184 vozila i Karoq na 20. sa 159 vozila, a VW još čak četiri modela. Tiguan je četvrti sa 389 primjeraka, dva mjesta niže je T-Roc sa 382 primjerka, 292 vozila Polu su bila dostatna za 11. poziciju, dok je odmah iza njega i Touran sa 241 primjerkom.
Svemu ovome treba pribrojati i 2267 primjerka iz segmenta lakih gospodarskih vozila. I ovdje je vodeći Volkswagen sa 491 registracijom čime drži nevjerojatnih 21,66% tržišta. Druga pozicija sa 385 vozila pripada Renaultu, koji je lani bio vodeća marka. Na trećem je mjestu još jedna francuska marka, Citroen sa 290 vozila, a kojeg slijedi 'bratski' Peugeot sa 237 vozila. Ove četiri marke, svaka pojedinačno imaju udio veći od 10%, a zajedno čine gotovo 62% ukupnog tržišta. Za vrat im sa 222 vozila i udjelom od 9,79% puše i Opel.
U svakom slučaju, bit će zanimljivo pratiti što će se dogoditi već do kraja travnja, a nakon toga i u ostatku godine. Mnogi vjeruju kako se ovaj manjak od 1700 vozila tijekom prva tri mjeseca može istopiti do kraja ljeta...