"Fosilci" u EU i dalje zagađuju kao i prije 12 godina, unatoč zakonskim mjerama
Iako je Europska unija u posljednjih 30 godina smanjila emisije stakleničkih plinova u mnogim područjima, emisije ugljikova dioksida iz prometnog sektora i dalje rastu, pokazala je studija
Europski revizorski sud, neovisni vanjski revizor koji provjerava ispravnost prikupljanja i korištenja financijskih sredstava EU, odnosno provjerava jesu li EU ulaganja opravdana, izradio je izvješće o naporima u smanjenju štetnih emisija u prometu. Rezultat izvješća nije baš pozitivan: unatoč ulaganjima u "čista" vozila, automobili na fosilna goriva u Europskoj uniji i dalje ispuštaju u atmosferu iste količine CO2 kao i prije 12 godina.
Ciljevi i ambicije
Emisije ugljikova dioksida iz prometa činile su 2021. godine gotovo 23% emisija stakleničkih plinova u Europskoj uniji, čineći promet drugim najvećim izvorom emisija, nakon opskrbe energijom. Emisije iz osobnih automobila činile su 56% ukupne količine emisija nastalih u prometu. Ciljevi EU kažu da će do 2030. godine emisije biti smanjene za 55%, a do 2050. biti na neto nultoj razini.
Pozitivan pomak u posljednjih je 10-ak godina primijećen: od 2020., 11 godina nakon što je prva uredba o emisijama CO₂ iz automobila stupila na snagu, stvarne emisije CO₂ iz novih osobnih automobila počele su se znatno smanjivati. Razlog za to ponajprije leži u znatnom povećanju upotrebe električnih vozila, dok se emisije CO₂ iz automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem nisu smanjile. Više je razloga za to, a ova institucija ističe nedostatnu kontrolu proizvođača tijekom homologacije vozila te nekvalitetno prikupljanje podataka u pojedinim državama.
Ključni izazov za dostizanje ciljnih vrijednosti smanjenja emisija za 2030. i nadalje bit će povećanje upotrebe vozila s nultom stopom emisija. Posebno će biti važno riješiti pitanja cjenovne pristupačnosti električnih vozila, uvođenja dostatne infrastrukture za punjenje električnih vozila i jamčenja opskrbe sirovinama za proizvodnju baterija, poručuje se u izvješću.
Zaključno, Europskoj komisiji preporučeno je da poveća razinu jamstva u pogledu toga da emisije CO₂ iz vozila odgovaraju prijavljenim razinama, bolje iskoristi elektroničke alate za prikupljanje i provjeru podataka o automobilima te promijene fokus svojih politika na ključne čimbenike koji utječu na razine emisija kod automobila.