Hrvatski stručnjaci razvili sustav za AI detekciju gledatelja uz trkaće staze
U Zagrebu je predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima, koji može uz pomoć kamera i umjetne inteligencije otkriti ljude na rizičnim pozicijama

Na Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER) danas je, uz podršku organizatora Croatia Rallyja te Hrvatskog auto i karting saveza, predstavljen AISC (Artificial Intelligence Safety Camera) – napredni sustav za detekciju gledatelja na rizičnim pozicijama uz staze automobilističkih natjecanja. Sustav je razvila hrvatska tvrtka Calirad d.o.o., nastala upravo na FER-u, u suradnji sa Svjetskom automobilističkom federacijom (FIA).
AI spašava živote
Riječ je o hrvatskoj inovaciji, AI sustavu koji koristi kamere ugrađene u natjecateljska vozila i metode strojnog učenja za prepoznavanje gledatelja koji se nalaze u potencijalno opasnim zonama uz ceste ili staze na kojima se održavaju automobilistička natjecanja. Sustav, nakon automatizirane detekcije potencijalno opasnih situacija, omogućava pravovremeno alarmiranje sigurnosnih službi i njihovu intervenciju, čime se značajno povećava sigurnost publike, ali i samih natjecatelja. Sustav je već implementiran na više utrka u Europi i svijetu, čuli smo na predstavljanju, a i dalje se testira i poboljšava.
"Naša vizija bila je razviti alat koji primarno povećava sigurnost, ali i omogućuje organizatorima uvid u distribuciju gledatelja, planiranju i marketingu. Smatramo kako ovakav sustav ima potencijal postati industrijski standard. FIA ga je već prepoznala, a mi ćemo ga nastaviti razvijati i širiti," istaknuo je dr. sc. Marin Vuković, izvanredni profesor na FER-u i suosnivač tvrtke Calirad tijekom prezentacije.
Calirad djeluje na principu tzv. edge računarstva, gdje se detekcija opasnih situacija odvija direktno u vozilu, bez potrebe za stalnom internetskom vezom, što je ključno za primjenu u zabačenim i teško dostupnim područjima. Fotografije s detekcijom šalju se u centralni sustav u oblaku, gdje ih osobe zadužene za sigurnost analiziraju i donose odluke o daljnjim koracima – uključujući moguće privremene obustave utrka. U samom trkaćem automobilu sustav je neovisan, nije povezan čak niti na njegovo napajanje, kako ne bi ometao rad vozila ili na bilo koji način utjecao na izvedbu posade.
Najesen i na Croatia Rallyju
"Cilj ovog sustava je očuvanje života. Gledatelji često nisu svjesni koliko se brzo mogu naći u opasnoj zoni, a tehnologija Calirada omogućuje nam da to pravovremeno prepoznamo i spriječimo moguće tragedije. Kao organizatori svjetskih i europskih rally utrka u Hrvatskoj, iznimno smo ponosni što iza ovog važnog globalnog sigurnosnog projekta stoji upravo hrvatski tim. To još jednom potvrđuje snagu domaće stručnosti, inovacija i organizacije, ali i doprinos sportskih događanja promociji Hrvatske i jačanju nacionalnog gospodarstva. Posebno nas raduje činjenica da će se ovaj sustav primijeniti i na utrci Europskog rally prvenstva koje se ove jeseni održava u Hrvatskoj", istaknuo je Daniel Šaškin, predsjednik organizacijskog odbora Croatia Rallyja.
Sustav Calirad prošao je 2023. godine i Nuqleusov program za startupe koji djeluje u sklopu Inovacijskog centra Nikola Tesla na FER-u. Proces im je pomogao da dodatno razviju svoju ideju i otkriju nova potencijalna područja primjene ovog naprednog sustava.
Na predstavljanju su, uz autore sustava, sudjelovali i dekan FER-a prof. dr. sc. Vedran Bilas, Robert Markt, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza, te prof. dr. sc. Oliver Kesar s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, koji je istaknuo važnost povezivanja znanosti, sporta i industrije u stvaranju inovacija s mjerljivim društvenim učinkom. Naglašeno je da događaji poput Croatia Rallyja donose Hrvatskoj vidljivost na svjetskoj sportskoj i turističkoj sceni, ali i onoj tehnološkoj, za što je primjer upravo ova inovacija. Dodatno, takav razvoj tehnologija omogućava organizatorima pokazati vrijednost automobilističkih utrka FIA-i i ostalima te zadržati takva vrijedna događanja u našoj zemlji.