Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Business - Koliko praktičan, toliko i neobičan
Novo izdanje EcoSporta kupce, među sve brojnijom i opasnijom konkurencijom u segmentu malih SUV-ova i crossovera, traži kombinacijom provjerenih vrijednosti koje uključuju dokazanu EcoBoost motorizaciju, solidnu opremljenost i nastup koji na cesti ne može proći nezapaženo. Specifični detalji poput neobičnih petih vratiju za neke su promašaj, a nekima će baš to privući pozornost
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 999 cm3 / 125 KS / 180 (177) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 5,5 (6,9) l/100 km / 125 g/km |
cijena bez / s dodatnom opremom | 159.900 kn (21.522 Eur) / 164.930 kn (22.199 Eur) |
Više od šest godina prošlo je otkako je Ford predstavio prvu generaciju EcoSporta za europska tržišta. Ne sjećate se? Niste jedini, dapače, vjerojatno su doista rijetki oni koji je se sjećaju. O razlozima za to sada bi se dalo raspravljati, no uz činjenicu da je prvi mali SUV s fordovom značkom patio od niza dječjih bolesti te imao i nepopularnu cijenu, k tome je i stigao u trenutku dok njegov segment još nije bio ni u zametku.
Netko je spomenuo Nissan Juke? Eh, lako je danas biti pametan, no u ono ga je doba većina doživljavala tek kao stilsku vježbu, i to (pre)ekstravagantnu... No nekoliko godina kasnije, stvari su se okrenule naglavce: SUV-ovi danas, a posebno oni mali, gaze sve pred sobom, pa ne čudi da je i Ford u bitku poslao svog starog aduta. Dakako, u novom izdanju.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
Premda su mu neki svojedobno zamjerali i poprilično generičko ime, Ford ga je odlučio zadržati. Ne ulazeći u raspravu je li to bio pravi potez, činjenica jest da je novi EcoSport u dizajnerskom smislu napravio jasan korak naprijed u odnosu na prethodnika. S novom, prepoznatljivom maskom hladnjaka te drukčijim branicima i svjetlosnim sklopovima sprijeda i straga danas on, za razliku od vizualno pomalo izgubljenog originala, na prvi pogled otkriva da je uz Kugu i Edge ovdje riječ o ravnopravnom članu fordove SUV / crossover obitelji.
Čak i s popriličnom visinom (165 cm u proporcijama jedva 410 cm dugačkog vozila doista nije malo) uspijeva izgledati dovoljno skladno da se dopadne i ponekom dizajnerskom čistuncu, a s druge strane svakako valja istaknuti da je upravo ta mjera realno jedan pod njegovih najjačih aduta. Kupci SUV-a, malog ili velikog, naprosto vole visinu odnosno povišeni položaj za upravljačem, kako zbog preglednosti tako i osjećaja sigurnosti i tu zadaću EcoSport rješava bez greške.
Kokpit prema mnogo čemu, od oblika i veličine upravljača, preko glavnih instrumenata do modula klima uređaja i prekidača, podsjeća na rješenja koja koristi i nova Fiesta, no staviti znak jednakosti između ta dva modela ovdje bi zasigurno bila pogreška. Naime, sličnosti završavaju vjerojatno i brže no što su uočene. Osim spomenute preglednosti, razlike su primjetne i u samoj prostranosti putničke kabine, koja zahvaljujući visokoj liniji krova mjesta za glavu otraga nudi koliko i na prednjim sjedalima. Sami materijali znatno su bolji nego ranije, no i ovdje realno ima mjesta za napredak...
Prtljažnik je kod EcoSporta i dalje posebna priča. Ne prema obujmu koji se kreće između 356 i 1238 litara ili činjenici da mu stražnje klupa nažalost nije klizna, već ponajprije prema pristupu. Fordov mini SUV zadržao je, naime, jedinstveni način otvaranja petih vratiju u stranu, a ne prema gore, što je ostavština smještaja rezervnog kotača na originalu (i dalje je dostupna opcijski). Na prvu djeluje zgodno i osvježavajuće, tim više što je ručica uspješno skrivena u desnom svjetlosnom sklopu.
No problemi se otkrivaju kod parkiranja unatrag do zida garaže, što je situacija u kojoj EcoSportu za kakav-takav pristup prtljažniku treba više mjesta nego konkurenciji. Osim toga, ova su vrata teška te njima nije lako rukovati, posebno ne za nježniji spol koji je vjerojatno važna ciljana skupina malih SUV / crossover modela poput EcoSporta.
Serijska i dodatna oprema
Paket opreme Business u cjeniku se smjestio između Trenda i Titaniuma, dakle u svojevrsnu zlatnu sredinu, i upravo takav dojam testni automobil i ostavlja. Od serijske opreme između ostalog on uključuje elemente poput LED dnevnih svjetala, kompleta za popravak pneumatika, potpune elektrifikacije prozora i grijanih retrovizora, parkirnih senzora, tempomata s limitatorom, putnog računala, toniranih stakala, ladice ispod suvozačevog sjedala...
Ukratko, sve što je vozaču i putnicima u ovakvom automobilu realno potrebno. Stoga ni lista doplata ovdje nije preduga te uključuje samo metalik boju Tiger Eye, zatamnjena stražnja stakla, 16-colne aluminijske naplatke i napredniji infotainment s navigacijom i audiouređajem s pratećim 8-inčnim ekranom osjetljivim na dodir te dva USB ulaza. Za većinu korisnika - bez primjedbe.
Motor i prijenos
Višestruko nagrađivani EcoBoost (šest godina zaredom proglašavan je motorom godine u svojoj kategoriji), ovdje u izvedbi sa 125 KS i u kombinaciji s ručnim mjenjačem sa 6 stupnjeva prijenosa, ne treba posebno predstavljati. Unatoč 3-cilindričnoj konstrukciji ne zvuči slabašno, već uvjerljivo, općenito je prilično tih i uglađen, a takav dojam ostavlja i u samoj vožnji. S turbopunjačem i solidnih 170 Nm momenta učinkovit je već i pri nižim okretajima što jamči okretnost i dinamičnost u gradu.
Dobar, ako ne i bolji, je i izvan grada, na otvorenoj cesti te autocesti, gdje štedljivosti doprinosi pametno proračunati mjenjač s vidno duljim višim stupnjevima prijenosa. U praksi to, uz Start & Stop sustav (tipku za isključivanje možda je trebalo smjestiti na neko drugo mjesto, a ne odmah pored one za deaktivaciju TCS-a), donosi dosta šaroliku potrošnju: od ispod 6 litara na 100 km na otvorenoj cesti do, ponekad i iznad 8 u gradu. Nama je prosjek završio na oko 7 litara, gotovo litru i pol iznad tvorničkih vrijednosti što, zapravo i nije pretejrano.
Za upravljačem
Ono gdje EcoSport gubi bodove u unutrašnjosti, relativno je mala širina, no to mu ide u prilog u gradskoj vožnji. Visok je i zahvaljujući tome profitira zbog dobrog pregleda situacije u prometu, a u kombinaciji s ostalim vanjskim mjerama nije ga problem "ugurati" niti na znatno manja mjesta nego što se isprva čini mogućim. Međuosovinski razmak i krug okretanja relativno su mali, a 16-colni pneumatici obilnog poprečnog presjeka ovdje također predstavljaju plus jer se njima bez straha prelazi preko rubnika i uspornika.
S izlaskom iz grada one, doduše, potenciraju EcoSportovu sklonost naginjanju pa i podupravljanju u zavojima, no s druge strane, udobnost vožnje uz klasičnu kombinaciju poprečnih ramena sprijeda i polukrute osovine straga, u njemu se ne dovodi u pitanje. Upravljaču, nadalje, nema nikakvih ozbiljnih zamjerki, baš kao ni kočnicama: kombinacija diska i bubnja za ovakav se auto pokazala sasvim dostatnom. Osim toga, s udaljenošću od podloge od 190 mm, silazak s ceste na makadam ili šumski put za EcoSport je dječja igra.
I na kraju...
Novo izdanje EcoSporta na svim bitnim područjima popravlja dojam koji je u slučaju prethodnika, posebno prema standardima na koje smo navikli kod europskog Forda, bio niži od očekivanja. I dalje ima svojih specifičnosti zbog kojih će se dio kupaca možda okrenuti sve brojnijoj konkurenciji, no neke će upravo zahvaljujući njima i privući.
Ima li još prostora za napredak? Dakako, ali to ne vrijedi samo za EcoSport pa nam na kraju ostaje dojam da to znaju i u Fordu, ali da jednostavno nisu mogli propustiti aktualni val popularnosti malih SUV i crossover vozila.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | SUV (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike |
koeficijent otpora zraka | Cd = 0,36 |
MOTOR | |
konstrukcija | 3-cilindrični redni benzinski postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi, izravno ubrizgavanje goriva (injektori sa 6 mlaznica), 1 turbopunjač Continental, sustav Start & Stop, Euro 6 |
obujam | 999 cm3 |
provrt i hod klipa | 71,9 x 82,0 mm |
omjer kompresije | 10,0 : 1 |
najveća snaga | 92 kW (125 KS) pri 6000 o/min |
najveći okretni moment | 170 Nm pri 1400-5000 o/min |
specifična snaga | 92,1 kW/l (125,1 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na prednje kotače, ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa |
prijenosni omjeri | I 3,42; II 1,99; III 1,28; IV 0,94; V 0,76; VI 0,63; hod unazad 3,83 |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | McPhersonove opružne noge, trokraka poprečna ramena, stabilizator i pomoćni okvir |
stražnji ovjes | Polukruta osovina, teleskopski amortizeri i spiralne opruge |
upravljač | S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač (EPAS), 2,74 okretaja |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani disk dimenzija 345 x 25 mm |
stražnje | Bubanj promjera 229 mm |
oprema | ABS, EBD, EBA, TCS, ESP |
KOTAČI | |
naplaci | Naplaci od lake legure dimenzija 6,5J x 16 |
pneumatici | Dimenzija 205/60 R16 (na testiranom vozilu: Continental ContiEcoContact 5) |
oprema | Komplet za popravak pneumatika |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4096 (bez rezervnog kotača) x 1765 x 1653 nm |
međuosovinski razmak | 2519 mm |
trag kotača | 1530 / 1522 mm |
najmanja udaljenost od podloge | 190 mm |
prevjesi | 834 / 742 mm |
kutevi | 21° (prilazni) / 33,3° (odlazni) / 23,3° (nasjedni) |
krug okretanja | 10,6 m |
obujam prtljažnika | 356 / 1238 litara |
spremnik za gorivo | 52 l |
MASE | |
prazno vozilo | 1273 kg |
najveća dozvoljena | 1725 kg |
dozvoljeno opterećenje | 452 kg |
dozvoljeno opterećenje krova | 75 kg |
dozvoljena masa prikolice | 750 kg (bez kočnice), 900 kg (s kočnicom uz nagib 12%) |
specifično opterećenje | 13,83 kg/kW (10,18 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 180 km/h (tvornički podatak), 177 km/h (test) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 11,0 s (tvornički podatak), 11,5 s (test) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u gradu | 6,4 l/100 km (tvornički podatak), 7,8 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 5,0 l/100 km (tvornički podatak), 5,9 l/100 km (test) |
mješovita vožnja | 5,5 l/100 km (tvornički podatak), 6,9 l/100 km (test) |
autonomija u gradu | 813 km (tvornički podatak), 667 km (test) |
autonomija na otvor. cesti | 1040 km (tvornički podatak), 881 km (test) |
prosječna emisija co2 | 125 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 159.900 kn (21.522 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 164.930 kn (22.199 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 2 godine |
na boju | 2 godine |
protiv prohrđavanja | 12 godina |
pomoć na cesti | Ford Asistencija 24/7 |
dodatno | Produljeno jamstvo: 5 godina / 150.000 km |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Grand Dalewest Ljubljanska avenija 4, 10000 Zagreb |