Test

Toyota Prius 1.8 VVT-i Sol - Čist, čišći, Prius!

📷  foto: Saša Lisjak, autonet.hr
Autonet.hr srijeda, 19. lipnja 2019. u 00:00

Jedan od rijetkih automobila koji ne trebaju posebno predstavljanje, nesumnjivo je toyotin hit Prius. Pripadaju mu zasluge za globalnu afirmaciju hibridnih pogonskih sustava i uvođenje novih, revolucionarnih tehnologija u široku uporabu

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1798 cm3 + HSD / 122 KS / 180 (176) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 3,3 (6,0) l/100 km / 76 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 246.260 kn (33.258 Eur) / 258.760 kn (34.946 Eur)

Propustili smo Las Vegas gdje je održana gotovo privatna prezentacija za američko tržište, vidjeli ga na frankfurtskoj svjetskoj automobilističkoj smotri i potom, konačno, dobili priliku testirati novu generaciju toyotina legendarnog hibrida.

Riječ je o gotovo kultnom modelu koji je napravio svojevrsnu revoluciju u automobiliskoj industriji, vozilu čiji su konstruktori, zabrinuti za prirodu, u početku očekivali skromnu prodaju. No, ona je već s trećom generacijom s očekivanih desetak tisuća primjeraka skočila na 180 tisuća i to u prvih pet mjeseci prodaje. A sad je tu i nova generacija od koje se puno očekuje.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Mnogi će novu generaciju Priusa gledati kroz prizmu dizajna. Naime, s ovom edicijom dizajneri su se s puno slobode u kreaciji potrudili doći do zlatne sredine u kontrastu između bogatih linija i čvrstih površina karoserije. Prednji je dio u skladu s Priusovom ostavštinom i ističe toyotin logotip kao upadljivu točku, ali također naglašava vrlo jasnu vizualnu izjavu o svome naprednijem dizajnu i performansama s mnogo nižom linijom poklopca motora.

Nova svjetla postavljena su u tanji, ali izražajniji sklop, što u kombinaciji sa svjetlima za maglu stvara vrlo upadljiv i dojmljiv izgled. Novost u aerodinamici novog Priusa je električni poklopac iza donjeg dijela maske. Izveden iz tehnologije automobilskih utrka, poklopac otvara i zatvara protok zraka obzirom na potrebe rashladnog sustava automobila.

Pogled straga također otkriva neke nove dizajnerske detalje i gotovo sa sigurnošću, ali i nakon raznih komentara koje smo čuli od slučajnih prolaznika, možemo zaključiti da će se novi Prius ili svidjeti ili neće. Sredine nema.

Platforma TNGA je pomogla i u definiranju unutrašnjosti koja uz osjećaj sigurnosti omogućuje vrlo dobru vozačku poziciju i udobnost. Novi je Prius 60 mm dulji, 15 širi i 20 mm niži od prethodnika, a ponuda prostora je povećana kako unutar putničke kabine tako i u prtljažniku.

Posebna pozornost u unutrašnjosti usmjerena je na detalje poput ventilacijskih otvora, a dominantna središnja konzola ima upadljiv srebrni okvir koju karakterizira tzv. plutajući dizajn. Novi 7-inčni ekran osjetljiv na dodir dizajniran je poput tableta kako bi omogućio intuitivnije i lakše korištenje brojnih multimedijalnih funkcija automobila.

Serijska i dodatna oprema

Drugi od tri ponuđena, paket opreme Sol nudi doista pregršt serijskih detalja. Od brojnih sigurnosnih sustava izdvojit ćemo napredni Paket aktivne sigurnosti (sustav automatskog kočenja, prepoznavanje pješaka, upozorenje prilikom napuštanja prometne trake, automatsko aktiviranje dugih svjetala, prepoznavanje prometnih znakova, tempomat s prilagodbom brzine pomoću radara), ABS, EBD, ERS, TRS, VSC, zračne jastuke za vozača i suvozača s dvostupanjskim djelovanjem, bočne jastuke i zračne zavjese, zračni jastuk za koljena vozača, WIL sustav za zaštitu vrata od trzaja pri sudaru, ISOFIX sustav otraga...

Nadalje, paket opreme Sol donosi i automatski 2-zonski klima uređaj, električno pokretanje svih prozora s One-touch funkcijom, Touch 2 zaslon u boji osjetljiv na dodir dijagonale od 7 inča (17,8 cm), Bluetooth, USB ulaz, informacijski zaslon sastavljen od dva 4,2-inčna TFT zaslona u boji, vozačevo sjedalo podesivo u 6 smjerova, električno podešavanje lumbalnog dijela vozačevog sjedala, suvozačevo sjedalo podesivo u 4 smjera, LED dnevna svjetla, Bi-LED prednja svjetla s pranjem i automatskim podešavanjem visine, senzor za svjetla, kameru za vožnju unatrag, grijana prednja sjedala, aluminijske 17-colne naplatke...

Konačno, testirani je automobil imao i ponešto detalja dodatne opreme: Toyota ProTect izvana i iznutra, krom letvice na pragovima, bočne letvice u sjajnoj crnoj izvedbi, stražnji difuzor, crni obrub svjetala za maglu, sustav Toyota Touch NAVI, tekstilne tepihe... Time je konačna cijena testiranog Priusa 1.8 VVT-i Sol porasla za 12.500 kn.

Motor i prijenos

Hibridni sustav Priusa već na početku je imao mnoštvo pametnih rješenja za uštedu goriva: od inteligentnog upravljanja snagom motora i elektromotora s ciljem što ugodnije i učinkovitije vožnje, do isključivanja benzinskog motora u slučaju praznog hoda kada je vozilo zaustavljeno. Ali kao "šlag na kraju" ipak je bio njegov sustav regenerativnog kočenja: tu se kinetička energija, koja bi inače bila odbačena kao toplina, iskorištavala za proizvodnju električne energije i potom punila bateriju.

Novi Prius ujedno predstavlja i novu generaciju hibridnog sustava. Baterije također nude veću gustoću energije te stižu u kompaktnijem i lakšem izdanju. Elektromotor je dimenzijama manji i time omogućuje bolju raspodjelu mase. Najvažnije u pogledu benzinskog motora, termička učinkovitost je povećana s već visokih 38,5% iz prethodnog Priusa na rekordnih 40%, što je apsolutno najviše za jedan benzinski motor.

Kao rezultat navedenog, hibridni sustav u novom Priusu omogućuje i do 18% manju potrošnju goriva, odnosno u brojkama to znači prosječnu potrošnju od 3,3 l/100 km. Naravno, za tako nešto trebate biti stručnjaci, no mi smo je uspjeli spustiti na 5,3 litre.

Najveća snaga benzinskog motora iznosi 98 KS pri 5200 okretaja u minuti, s najvećim okretnim momentom od 142 Nm pri 3600 o/min. Kombinirana snaga hibridnog sklopa iznosi 122 KS. Novi Prius ubrzava od 0 do 100 km/h za 10,6 (11,0) sekundi, a najveća brzina dostiže 180 (176) km/h.

U gradu do izražaja dolaze vrijednosti CVT mjenjača. Istina, potrebno je priviknuti se na taj mjenjač, koji reagira uz malu zadršku. No, s obzirom na konstrukciju mjenjača, promjene stupnjeva prolaze doista bez ikakvih trzaja. Imate osjećaj kao da upravljate automobilom samo s jednim stupnjem prijenosa, no to i nije neka novost kad govorimo o CVT mjenjačima, zar ne?

Za upravljačem

Uz novi dizajn, Prius donosi još mnogo novosti. Tako je primjerice, upotreba nove modularne platforme Toyota New Global Architecture, odnosno TNGA donijela cijeli niz koristi ovom modelu, a tu se ponajviše ističe činjenica kako je šasija sada 60% kruća, težište automobila je sniženo, omogućeno je niže postavljanje pogonskog sklopa i slično.

Prius je ugodno prigušen, premda je ovjes, na neravnim cestama pomalo tvrd što je razumljivo ima li se na umu da je bio opremljen 17-colnim kotačima s gumama dimenzija 215/45 R17. Ali zbog toga je osigurana uvjerljiva stabilnost i automobil bez teškoća može održavati visoke putne brzine. Kod brže vožnje u svakom smo trenutku imali osjećaj potpune kontrola nad upravljanjem. Pod punim opterećenjem s četiri osobe u automobilu sve vrline ovoga hibrida najbolje dolaze do izražaja. Naime, tada velike zalihe okretnog momenta, koji je dostupan praktički već od pokretanja vozila imaju itekako utjecaja.

Tijekom vožnje kombinira se rad benzinskog i električnog motora. Ovisno o odabranom načinu vožnje, pritisku na papučicu gasa i brzini vožnje, automobil će nebrojeno puta uključiti i isključiti svaki od oba pogonska sustava. No, vozač, ukoliko ne gleda na monitor s pregledom pogona, uopće neće primijetiti što se događa jer je sve dosta dobro usklađeno.

I na kraju...

Neće biti neko posebno iznenađenje zaključimo li da je Prius automobil za zanesenjake, zaljubljenike u tehnologiju. Ovaj neobično dizajnirani automobil doista izgleda kao da je došao iz nekog SF filma i time će, bez sumnje, privući jednak broj potencijalnih kupaca koliko će ih i odbiti.

No, ukoliko prevaljujete mnogo kilometara u gradu, njegov hibridni pogonski sklop će donijeti uštedu u odnosu na bilo koji klasični automobil, a velika karoserija jamčit će udoban smještaj i za više odoba.

 Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik Kombilimuzina (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
koeficijent otpora zraka Cd = 0,24
MOTOR
termički 4-cilindrični redni benzinski (2ZR-FXE) postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, promjenjivo upravljanje ventilima (VVT-i), glava i blok od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, središnje ubrizgavanje goriva, Euro 6
obujam 1798 cm3
provrt i hod klipa 80,5 x 88,3 mm
omjer kompresije 13,04 : 1
najveća snaga 72 kW (98 KS) pri 5200 o/min
najveći okretni moment 142 Nm pri 3600 o/min
specifična snaga 40,0 kW/l (54,5 KS/l)
električni Sinhroni motor-generator s permanentnim magnetom postavljen naprijed, nikal-metal-hidridna (NiMH) baterija nominalnog napona od 201,6 V i kapaciteta od 1,31 kWh
najveća snaga 53 kW (72 KS)
najveći okretni moment 163 Nm
kombinirana najveća snaga 90 kW (122 KS) pri 5200 o/min
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na prednje kotače, bezstupanjski (CVT) mjenjač
prijenosni omjeri Diferencijal 2,834
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna trokraka ramena i stabilizator
stražnji ovjes Polukruta osovina s poprečnim i uzdužnim ramenima, spiralne opruge i teleskopski amortizeri
upravljač S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač, prijenosni omjer 13,6 : 1, 2,65 okretaja
KOČNICE
prednje Ventilirani disk promjera 255 mm
stražnje Puni disk promjera 259 mm
oprema ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill Holder
KOTAČI
naplaci Lijevani naplaci dimenzija 7J x 15
gume Dimenzija 215/45 R 17 (na testiranom vozilu: Bridgestone Turanza T002)
oprema Komplet za popravak pneumatika
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4540 x 1760 x 1470 mm
međuosovinski razmak 2700 mm
trag kotača 1510 / 1540 mm
najmanja udaljenost od podloge 123 mm
prevjesi 950 / 890 mm
krug okretanja 10,8 m
obujam prtljažnika 501 / 1633 dm3
spremnik za gorivo 43 l
MASE
prazno vozilo 1395 kg
najveća dozvoljena 1790 kg
dozvoljeno opterećenje 395 kg
dozvoljena masa prikolice 725 kg bez kočnice
specifično opterećenje 15,5 kg/kW (11,4 kg/KS) (prema kombiniranoj najvećoj snazi)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 180 km/h (tvornički podatak), 176 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 10,6 s (tvornički podatak), 11,0 s (test)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 3,3 l/100 km (tvornički podatak), 5,3 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 3,3 l/100 km (tvornički podatak), 6,7 l/100 km (test)
mješovita vožnja 3,3 l/100 km (tvornički podatak), 6,0 l/100 km (test)
autonomija u gradu 1303 km (tvornički podatak), 811 km (test)
autonomija na otvor. cesti 1303 km (tvornički podatak), 642 km (test)
prosječna emisija co2 76 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 246.260 kn (33.258 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 258.760 kn (34.946 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 3 godina / 100.000 km (bez ograničenja km tijekom prve godine)
na boju 3 godina
protiv prohrđavanja 12 godina
pomoć na cesti Toyota Eurocare, 24h
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Toyota Croatia Bani 110, Buzin, 10 010 Novi Zagreb