Gume budućnosti: Pametni senzori, vožnja bez zraka i materijali koji mijenjaju sve

Automobilska guma, nepromijenjena više od stoljeća, prolazi kroz transformaciju

Autonet.hr petak, 18. srpnja 2025. u 18:05
📷 Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Pneumatsko rješenje staro više od stotinu godina uskoro bi moglo postati dio povijesti, a na njegovo mjesto dolaze gume koje komuniciraju s automobilom i cestom, prilagođavaju se uvjetima u stvarnom vremenu i, najvažnije, nikada se ne mogu probušiti.

Pametne gume

Koncept "pametnih guma" evolucija je postojećih sustava za nadzor tlaka (TPMS). Proizvođači poput Continentala već razvijaju novu generaciju guma s integriranim senzorima koji nadilaze mjerenje tlaka. Ovi inteligentni sustavi moći će pratiti temperaturu, detektirati manja oštećenja gaznog sloja, pa čak i analizirati trenje s podlogom kako bi predvidjeli opasne uvjete poput poledice.

Prikupljeni podaci neće služiti samo vozaču, oni će se u stvarnom vremenu slati središnjem računalu vozila, koje će moći trenutačno prilagoditi postavke sustava za kontrolu proklizavanja ili stabilnosti. Za autonomna vozila, koja se u potpunosti oslanjaju na podatke za donošenje odluka, ovakva razina komunikacije s jedinom točkom kontakta s cestom bit će presudna.

U viziji Interneta stvari (IoT), vaš automobil mogao bi informaciju o skliskom zavoju, dobivenu od guma, automatski proslijediti vozilima iza vas, stvarajući sigurniju prometnu mrežu.

📷 Foto: Continental
Foto: Continental

Kraj probušenih guma

Vjerojatno najuzbudljivija inovacija je bezračna guma, koncept koji obećava kraj noćnih mora svakog vozača – probušene gume i opasnog zaustavljanja uz rub ceste. Predvodnik ove revolucije je Michelin sa svojim prototipom Uptis (Unique Puncture-proof Tire System). Umjesto zraka, Uptis koristi kompleksnu strukturu fleksibilnih krakova od stakloplastike i kompozitnih materijala koji podržavaju težinu vozila, a istovremeno pružaju potrebnu udobnost i performanse.

Napomenimo da ova tehnologija nije samo teorija. Michelin već provodi opsežna testiranja u stvarnim uvjetima. U suradnji s dostavnim službama poput DHL-a u Singapuru i francuske pošte La Poste, vozila opremljena Uptis gumama prešla su gotovo tri milijuna kilometara. Tvrtka je potvrdila i razgovore s Teslom o potencijalnom testiranju, što ukazuje na golemi potencijal za flote autonomnih taksija.

Prednosti ovakvih guma su velike - eliminacija rizika od puknuća, nema potrebe za rezervnim kotačem, dizalicom ili setom za popravak, što smanjuje masu vozila i povećava iskoristivi prostor. Michelin procjenjuje da se oko 20 posto guma godišnje baci zbog oštećenja koja se ne mogu popraviti, što predstavlja golemi ekološki i materijalni gubitak koji bi bezračna tehnologija mogla spriječiti. I drugi veliki proizvođači, poput Bridgestonea i Goodyeara, aktivno razvijaju svoja rješenja, potvrđujući da je budućnost bez zraka bliže nego što mislimo.

Održivost i novi materijali

Paralelno s razvojem pametnih i bezračnih tehnologija, odvija se i tiha revolucija u materijalima. Rastuća potražnja za električnim vozilima stvorila je nove izazove jer veća masa vozila i trenutačni okretni moment zahtijevaju izdržljivije gume, dok potreba za maksimalnim dosegom diktira što manji otpor kotrljanja. Odgovor leži u inovativnim smjesama i održivim sirovinama.

Silika, nekad rezervirana za sportske automobile, danas je standard u gumama za električna vozila jer smanjuje otpor kotrljanja i poboljšava prianjanje. Proizvođači eksperimentiraju s materijalima poput prirodne gume dobivene iz maslačka, sojinog ulja koje zamjenjuje naftne derivate te recikliranog poliestera iz plastičnih boca. Bridgestone čak koristi pepeo rižine pljeve kao održivi izvor silike, smanjujući otpad i ugljični otisak. Ideja je stvoriti potpuno kružno gospodarstvo, gdje se stare gume u potpunosti recikliraju i koriste za proizvodnju novih.

Iako se neke od ovih inovacija, poput guma koje se same napuhuju ili mijenjaju oblik kako bi se popele uza stube, još uvijek čine kao daleka budućnost, tempo promjena je eksponencijalan. Guma prestaje biti pasivna komponenta i postaje aktivan, inteligentan i održiv partner u vožnji, spreman da vožnju učini sigurnijom, učinkovitijom i ekološki prihvatljivijom.