Umjesto punjenja, zamjena za minutu i pol: CATL najavio novi standard za EV baterije
Uz standardizirane baterijske module i postaje za njihovu brzu zamjenu u automobilima, kineski proizvođač želi pokrenuti veliki ekosustav u kojem će sporo punjenje električnih vozila postati prošlost
Poznati kineski proizvođač baterijskih tehnologija CATL već se istaknuo svojim radom na baterijama nove generacije, poput onih s čvrstim elektrolitom te izradom standardiziranih platformi za električne automobile, a sada cijeli svoj ekosustav žele objediniti novim standardom za brzu zamjenu baterija u električnim automobilima. Nedavno su tako predstavili nove standardizirane baterije, nazvane #20 i #25 iz serije Choco-Swap, čime žele postaviti temelje za novu paradigmu – u kojoj se električna vozila na punionicama ne bi više dugo punila, već bi u vrlo kratkom vremenu mogla zamijeniti praznu bateriju za punu i nastaviti dalje s vožnjom.
Zamjena za 100 sekundi
Dva standarda nudit će različite kapacitete, ovisno o kemijskom sastavu. I jedan i drugi bit će dostupni uz LFP ili NMC tehnologiju baterijskih ćelija. Model #20 u LFP izdanju nudit će 42, a u NMC 52 kWh, što je u prijevodu 400 ili 500 kilometara dosega. Veća baterija oznake #25 imat će kapacitet 56, odnosno 70 kWh (dakle 500 ili 600 km dosega). Primano su namijenjene ugradnji u gradska vozila A ili B segmenta, odnosno dužine od 2,5 do 3,1 metra. Zamjena baterije obavlja se automatiziranim robotskim sustavom za samo 100 sekundi uz 99,99% uspješnosti u radu.
Tehnologija Choco-Swap omogućit će kupcima jeftiniju kupnju automobila, s kojima neće dolaziti standardna ugrađena baterija, već će se korištenje energije plaćati izravno na stanicama za njihovu zamjenu, sukladno korištenju. CATL najavljuje da će sve svoje buduće baterijske tehnologije primjenjivati i usklađivati s tim standardom. Široka standardizacija zamjene baterija trebala bi omogućiti značajno niže troškove razvoja novih modela automobila, skratiti razvojne cikluse za više od šest mjeseci, a u nekoj budućnosti i dovesti do veće homogenizacije tržišta.
Ambiciozni planovi
CATL ima i razrađen plan implementacije. Već sljedeće godine u Kini će osvanuti prvih tisuću Choco-Swap postaja za brzu zamjenu baterija, uz širenje na Hong Kong i Macao. U srednjem roku u suradnji s partnerima će izgraditi čak 10 tisuća takvih postaja, uz plan širenja do 30 tisuća. Time bi već do 2030. godine ova tehnologija trebala zauzimati oko trećine kineskog tržišta električnih vozila. Sada u toj zemlji postoji oko 100 tisuća benzinskih postaja, pa bi 30 tisuća Choco-Swap lokacija trebalo biti dovoljno za ispunjenje planova.
Postoji devet prednosti Choco-Swapa, kažu njegovi tvorci. Uz njega su baterije punjive, zamjenjive, nadogradive, vidljive, upravljive i optimizirane, a mogu se iznajmljivati, prodavati i otkupljivati. Drugim riječima, korisnici mogu birati između punjenja, zamjene baterije ili nadogradnje baterije, kao i usluge leasinga, izravne kupnje ili otkupa. Ekosustav već okuplja 100 partnera, od proizvođača, financijskih institucija, osiguravatelja i sličnih suradnika, koji će omogućiti realizaciju velikog projekta.
Već su poznate i cijene i opcije pretplate. Mjesečni najam baterije #25 koštao bi 599 juana (79 eura) uz neograničeno korištenje ili 499 juana (66 eura) za "obiteljski plan" (koji nije u detalje pojašnjen). Manja baterija koštat će u istim opcijama 469 ili 369 juana na mjesec (62 ili 48 eura).