Kinesko tržište električnih vozila: Tjedno novi modeli, žestoka konkurencija, borba za profit

Snažan je rast kineskog tržišta električnih vozila s preko 50 novih modela godišnje, ali proizvođači se bore za profitabilnost unatoč rekordnoj prodaji. Iako se ključne državne subvencije ukidaju, vlada i dalje pruža potporu

Autonet.hr srijeda, 25. rujna 2024. u 05:45

Vijest koja najbolje opisuje trenutno stanje na kineskom tržištu električnih automobila stigla je upravo danas: Geelyjev luksuzni brend Zeekr planirao je prodati 230.000 automobila ove godine, ali do kolovoza je ispunio nešto više od 50% svog ambicioznog prodajnog cilja za 2024. godinu. Drugim riječima, tržište posustaje.

Svaki tjedan model jedan

Ove godine, prema dosadašnjim podacima, na kinesko tržište stići će više od 50 novih potpuno električnih i plug-in hibridnih modela. Proizvođači se bore zadržati konkurentnost, a potrošači žele sve više ekološki prihvatljivih i cjenovno povoljnih modela. Brojevi, što se tiče prodaje, su rekordni, ali nije sve sjajno kad se u priču uključe knjigovođe.

Većina EV proizvođača u ovom trenutku teško ostvaruje profit. Visoki troškovi istraživanja, razvoja i marketinga, uz trenutni cjenovni rat, značajno financijski opterećuju tvrtke. Na primjer, BYD, vodeći svjetski proizvođač električnih automobila, povećao je troškove istraživanja i razvoja za 41,6% na godišnjoj razini, na oko 3 milijarde dolara u prvoj polovici ove godine, iznos koji premašuje njegovu neto dobit. Xiaomi, novi igrač na EV tržištu, očekuje značajne gubitke u svojoj EV jedinici unatoč snažnoj početnoj prodaji modela SU7.

Agresivne cijene i popusti

Da bi nekako zadržali trenutni položaj na tržištu, proizvođači pribjegavaju agresivnim cjenovnim ponudama kako bi održali prodaju. BYD nudi nove modele Han po cijenama 2,4% nižim od prethodnih, uz subvencije za zamjenu i povoljno financiranje. Međutim, ove strategije smanjuju mu profit; u drugom tromjesečju 2024. pad je za 3,25% u usporedbi s prethodnim tromjesečjem.

Dok još BYD i Xiaomi mogu reći da bilježe uspjehe unatoč padu profita, mnogi se proizvođači bore da jedva prežive. Trenutno su samo BYD i Li Auto profitabilni na kineskom EV tržištu. Da nema vladinih subvencija i poticaja, mnogi bi preko noći zatvorili pogone.

Subvencije pomogle, ali prestaju

Analiza kineskog tržišta automobila, njegovi usponi i padovi, ne bi bila potpuna da se ne spomene uloga državnih subvencija u razvoju i održavanju kineskog tržišta električnih vozila. One su odigrale ključnu ulogu u razvoju i rastu tržišta električnih vozila. Prema nedavnim istraživanjima, kineska industrija električnih vozila primila je oko 231 milijardu dolara u obliku državnih subvencija i pomoći u razdoblju od 2009. do 2021. godine, što je bilo presudno za veliku ekspanziju proizvodnje i usvajanja električnih vozila.

Vladina strategija obuhvaćala je raznolike oblike podrške. Najveći udio, oko 50,1% ukupne pomoći, odnosio se na oslobađanje od poreza na prodaju. Ostali oblici uključivali su poticaje kupcima, financiranje razvoja infrastrukture poput punionica, vladinu nabavu električnih vozila te potporu istraživanju i razvoju.

Porezne olakšice i dalje na snazi

Ove mjere značajno su utjecale na rast tržišta. U 2022. godini u Kini je prodano više od 6 milijuna električnih vozila, što čini polovicu globalne prodaje EV-a. Subvencije su učinile električna vozila pristupačnijima i privlačnijima potrošačima.

Kineska vlada primjenjuje fazni pristup subvencioniranju. Kako tržište sazrijeva, postupno se smanjuju određeni oblici potpora. Primjerice, subvencije za kupnju EV-a ukinute su krajem 2022. godine. Međutim, drugi oblici podrške, poput poreznih olakšica, i dalje su na snazi, iako se očekuje njihovo postupno ukidanje u budućnosti.

Subvencioniranje zamjene benzinskih električnima vozilima

Unatoč smanjenju izravnih subvencija potrošačima, kineska vlada nastavlja pružati poticaje. Primjerice, u 2024. godini najavljeno je subvencioniranje zamjene benzinskih automobila električnima u iznosu oko 3000 dolara po vozilu.

Osim razvoja domaćeg tržišta, značajna državna potpora pomogla je kineskim proizvođačima EV-a da postanu konkurentniji na globalnim tržištima, što je dovelo do zabrinutosti drugih zemalja jer smatraju da cijene nisu realna slika stvarnih troškova proizvodnje.