Trošak popravka rabljenih vozila čak 100 tisuća eura u ekstremnim slučajevima
Porsche Panamera iz 2011., Volkswagen Passat CC iz 2014. i Ford Mondeo iz 2015. imali su najveći broj prometnih nesreća. Svako od njih imao je zabilježeno po čak osam prijavaljenih oštećenja
Dobro znamo kako je kupnja rabljenog automobila u mnogim slučajevima dosta rizičan posao. Nekima je to toliki stres, pa se ipak odlučuju za kupnju novog automobila kako ne bi trebali razmišljati jesu li ostali prevareni. Naravno, mnogo je tu vrsta prevara koji mogu zadesiti manje, ali i više spretne kupce rabljenog automobila.
Iako većina vozača izbjegava automobile s lažiranom kilometražom ili poviješću oštećenja, automobili mogu kriti i druge tajne. Neki modeli često mijenjaju vlasnike i sudjeluju u brojnim prometnim nesrećama. Tvrtka carVertical specijalizirana za podatke o vozilima, analizirala je najekstremnije slučajeve na tržištu rabljenih automobila u Hrvatskoj u prvoj polovici 2024. godine.
Vlasništvo u pet zemalja
Od trenutka kada automobil siđe s proizvodne trake, ne mora nužno ostati u istoj zemlji. Rabljena vozila često se izvoze u druge zemlje i mogu imati više vlasnika tijekom svog životnog vijeka. Među svim automobilima koje je carVertical provjerio u Hrvatskoj posebno se istaknuo jedan Audi A7 iz 2011. koji je bio registriran u 5 različitih država. Odmah iza bili su Volkswagen Golf iz 2012., Volvo XC60 iz 2018., Porsche Panamera iz 2011., Škoda Octavia iz 2015. i Mazda2 iz 2018., svi s rekordima iz 4 različite zemlje.
Iako vozači obično mijenjaju automobile svakih nekoliko godina, to se ne odnosi na sve modele. Ovogodišnji rekorder je Audi Q5 iz 2014. koji je imao 15 vlasnika. Audi A5 iz 2014. i BMW serije 5 iz 2011. isto tako iznimno često su mijenjali vlasnike. Svaki je imao po čak 14 vlasnika!
'Ako je automobil imao mnogo vlasnika, vrijedi istražiti zašto. Obično ljudi mijenjaju automobile svakih 4-6 godina, ali model koji mijenja vlasnika svake godine ili nekoliko mjeseci može imati ozbiljne probleme. Vozači koji kupuju uvezene automobile posebno su izloženi riziku jer može biti teško pratiti koliko je vlasnika vozilo imalo. Međutim, s porastom popularnosti usluga provjere povijesti automobila, tim se informacijama sada može odmah pristupiti', kaže Matas Buzelis, voditelj komunikacija u tvrtki carVertical koja se bavi analizama povijesti vozila.
Automobili se dosta voze...
Tako, na primjer, odjeljak vremenske linije u carVertical izvješću sadrži informacije o registraciji automobila, promjenama vlasništva i prošlom tehničkom pregledu, što može biti od koristi vozačima koji traže novi model. Iako svaki automobil prije ili kasnije doživi prometnu nesreću, neki su modeli skloniji nesrećama od drugih. Među svim vozilima koje su kupci automobila u Hrvatskoj provjerili na carVerticalu, Porsche Panamera iz 2011., Volkswagen Passat CC iz 2014. i Ford Mondeo iz 2015. imali su najveći broj prometnih nesreća. Svaki od ova tri vozila imao je evidentirana oštećenja čak po 8 puta.
Ovisno o težini oštećenja, osiguravajuća društva različito procjenjuju troškove popravka. Općenito, skuplji modeli obično zahtijevaju veće troškove popravka. Ako je automobil sudjelovao u većem broju prometnih nesreća, s ukupnom štetom koja doseže desetke ili stotine tisuća eura, vrijedi ga temeljito pregledati kod mehaničara.
carVertical izvješće o povijesti vozila ima odjeljak o oštećenjima. Ono uključuje podatke o oštećenim dijelovima, procijenjenu vrijednost štete i datum prometne nesreće. Kupci to znanje mogu podijeliti u servisnom centru, kako bi mehaničari mogli procijeniti kako je automobil popravljen. Najveća ukupna šteta u Hrvatskoj zabilježena je na Audiju RS5 iz 2010. godine, i to u iznosu od 100.000 eura. Nemojmo se zavaravati o kolikom je iznosu riječ, jer u to se vrijeme, prije 14 godina za taj iznos mogao kupiti solidan stan i u Zagrebu, a da ne govorimo o nekim povoljnijim područjima. Sljedeći na listi bio je BMW serije 8 iz 2018. s preko 87.500 eura štete, a kojeg slijedi Mercedes-Benz S-klase iz 2015. sa štetom od isto tako ne malenih 76 tisuća eura.
Povratak kilometara
Oglasnici su prepuni automobila koji su prešli stotine tisuća kilometara, no nijedan se ne može mjeriti s Peugeotom 3008 iz 2009. godine. On na brojaču ima impresivnih 687.130 kilometara. S tako velikom kilometražom, vjerojatno se približava točki u kojoj bi se njegov šesteroznamenkasti brojač kilometara uskoro mogao vratiti na nulu. Naravno, automobil je napravljen da bi se vozio, tako da vjerujemo kako na domaćim cestama ima i značajan broj automobila koji imaju i više kilometara od ovog provjeravanog modela.
Ima tu i primjera vozila, poput Mercedes-Benza E-klase iz 2007. sa 618.052 kilometra ili kombi vozila Mercedes-Benz Sprinter iz 2005. s 577.141 kilometrom. Treba znati kako je prodaja automobila s velikom kilometražom po dobroj cijeni dosta otežana. Stoga nepošteni prodavači često smanjuju stanje na brojaču kilometara, a time i dolaze do umjetnog povećavanja cijene vozila.
Među svim provjerenim vozilima u Hrvatskoj, najznačajnije vraćanje kilometraže zabilježio je Volkswagen Golf iz 2010. godine. Na brojaču mu je lažirano nevjerojatnih 338.800 kilometara. Još jedan Golf u ovom neslavnom popisu, i to iz 2018. s prijeđenih 300.000 kilometara te BMW serije 5 iz 2016. s 290.000 kilometara.