Vozači električnih automobila u Hrvatskoj mijenjaju navike zbog lokacija punionica
U Hrvatskoj i dalje nema dovoljno punionica za električna vozila. Dok se to ne popravi, rezultati istraživanja udruge Strujni krug pokazali su da je većina domaćih vozača spremna mijenjati navike
Prema podacima Udruženja europskih proizvođača automobila (ACEA), Hrvatska se nalazi među zemljama Europske unije s najmanje javnih punionica električnih vozila. Hrvatska nacionalna udruga za e-mobilnost Strujni krug stoga je istražila u kojoj mjeri posjedovanje električnih vozila te dostupnost punjača za tu vrstu vozila utječe na potrošačke navike vlasnika tih vozila.
Odgovori ispitanika su pokazali da su vozači spremni promijeniti svoje planove i potrošačke navike u korist objekata koji u svojoj blizini imaju ugrađene EV punionice, a isti se zaključci mogu izvući i za turiste koji dolaze na ljetovanje u Hrvatsku.
Prodaja ipak raste
Naime, prodaja električnih automobila u Europi će u 2024. doseći oko 2 milijuna, s time da je u prvih deset mjeseci ove godine udio vozila na struju premašio jednu petinu ukupnog voznog parka na Starom kontinentu. U Hrvatskoj je prodaja te kategorije automobila u listopadu poskočila za čak 76,1 posto u odnosu na isto razdoblje lani, što potvrđuje da potražnja za električnim vozilima ipak ne jenjava.
Unatoč rastu broja električnih vozila na prometnicama, u Hrvatskoj i dalje nema dovoljno punionica. Prema podacima Udruženja europskih proizvođača automobila (ACEA), Hrvatska se nalazi među zemljama Europske unije s najmanje javnih punionica električnih vozila.
Punionica kao motivacija
Istraživanje, provedeno u prosincu na uzorku od 120 vlasnika električnih vozila, dalo je neke zanimljive rezultate. Tako je čak 83% hrvatskih vozača električnih vozila spremno promijeniti supermarket u kojem redovito obavlja tjedni šoping ako drugi supermarket u blizini ima EV punionicu. Više od tri četvrtine vozača spremno je skrenuti i do 10 kilometara s rute kako bi posjetili restoran s ugrađenim punjačem za električna vozila.
Gotovo svi vozači u ovom su istraživanju rekli da će radije odabrati apartman ili smještaj koji ima ugrađenu EV punionicu, dok će više od 80% njih uvijek prije izabrati ugostiteljski objekt ili trgovački centar umjesto onih koji ne nude opciju punjenja električnog automobila u svojoj blizini.
"Kao što možemo vidjeti iz studije, imati električni punjač uz svoj kafić, restoran, dućan može značajno povećati promet. Strujni krug je već tri puta uspješno provodio akciju za povećanje broja punionica u Hrvatskoj, a s obzirom na rezultate istraživanja, u planu nam je i nova, četvrta runda ove akcije u suradnji s našim partnerima početkom iduće godine kako bismo iduću turističku sezonu dočekali sa što boljom infrastrukturom", navodi Hrvoje Prpić, predsjednik udruge Strujni krug.