General Motors uhvaćen u ilegalnoj prodaji podataka o vozačima, dobio petogodišnju zabranu
Američka trgovinska komisija FTC zabranila je GM-u preprodaju podataka o vozačima i vožnjama u sklopu sustava Smart Driver, pokrenutoga u SAD-u na vozilima marki Chevrolet, Buick, GMC i Cadillac
General Motorsov sustav "pametnog vozača" Smart Driver omogućavao je vozačima da postanu bolji, sigurniji efikasniji, da voze pažljivije i štedljivije te tako u konačnici sačuvaju vozilo i potroše manje goriva. Sustav je na vozilima marki Chevrolet, Buick, GMC i Cadillac pratio podatke o vožnji, kao što su ubrzavanje, kočenje, vrijeme vožnje i slični, pa nakon svake dionice, dana, tjedan i mjeseca davao vozačima svoje ocjene na skali do 100, koje su im trebale poručiti koliko su u vožnji zapravo bili kvalitetni i pažljivi prema sebi, vozilu i drugim sudionicima u prometu.
Detaljno pratili vozače
No, sustav Smart Driver imao je i "tamnu stranu", nevidljivu korisniku. GM je, naime, pratio sve podatke o vozaču i vožnjama svakih nekoliko sekundi, od precizne lokacije pa do navika vožnje, što može biti vrlo osjetljivo. Takve privatne podatke bilježio je bez znanja korisnika pa ih, da stvar bude gora, preprodavao trećim stranama. Podatkovni brokeri mogli su ih koristiti, među ostalim, za određivanje cijena polica osiguranja i slične aktivnosti, ali i za vrlo detaljan nadzor kretanja građana.
Istragu takvog je ponašanja proveo američki regulator tržišta FTC, pa zaključio da je ono bilo ilegalno. Slijedom toga ovoga je tjedna postignuta nagodba, u kojoj je GM priznao krivnju. Iako je program Smart Driver nakon prvih saznanja o sumnjivim aktivnostima prošle godine ugašen, FTC je GM-u zabranio koristiti slične alate i preprodavati korisničke podatke na razdoblje od pet godina. Proizvođač automobila obvezao se i prikupljati privole od korisnika svih svojih povezanih vozila za prikupljanje podataka, najmanje tijekom narednih 20 godina za područje SAD-a.
U Europi, srećom, ovog programa nikad nije niti bilo, jer bi prikupljanje podataka kako ga je činio GM predstavljalo ozbiljno kršenje GDPR-a. GM će morati i u SAD-u ubuduće provoditi ono što Opća uredba EU-a o zaštiti podataka ionako propisuje: neće smjeti dijeliti podatke s vanjskim agencijama, morat će korisnicima omogućiti povlačenje privole, preuzimanje svih podataka o sebi kao i ograničavanje podataka koji se u automobilu tijekom vožnje prikupljaju.