Potpuno nova četvrta generacija Nissan X-Traila
Inovativni dualni motor e-4ORCE osigurava iznimno napredan pogon na sva četiri kotača, a koji povećava sigurnost vožnje te podiže samopouzdanje vozača
Nakon što su prve dvije generacije bile dosta slične, treća je donijela totalno novi dizajn, a slična se priča nastavlja i sada s četvrtom generacijom. Kompaktni SUV modela na europskom tržištu je od 2004. godine, i dok su prve dvije izvedbe bile više kao terenski modeli, zadnje dvije ipak pokazuju veću pripadnost SUV klasi vozila. U svijetu je dosad prodano gotovo sedam milijuna primjeraka X-Traila, što ga čini jednim od najpopularnijih vozila za pustolovne obitelji. Za sve one kojima je potreban prijevoz i nešto više putnika, pored izvede s pet sjedala u ponudi će biti i ona sa sedam sjedala.
Pogon e-Power
Novi X-Trail drugi je model u Nissanovoj ponudi za europsko tržište u koji će se ugrađivati inovativni pogon e-Power. Riječ je o novom pristupu elektrifikaciji motora kojim se postiže gotovo autentičan doživljaj vožnje električnog automobila, no bez potrebe za punjenjem na punionici. U X-Trailu se taj sustav sastoji od snažne baterije, benzinskog motora s varijabilnim kompresijskim omjerom, generatora, invertera i 150 kW snažnog električnog motora koji je ugrađen sprijeda. Budući da kotače pokreće isključivo električni motor, ubrzanje je trenutačno i linearno.
Kako bi se ispunile svakodnevne potrebe europskih kupaca, sustav je znatno poboljšan za novi X-Trail. Taj se sustav već upotrebljava u modelu Note (za japansko tržište) čiji 1,2-litreni benzinski motor puni bateriju i razvija ukupno 106 KS. U X-Trailu za europsko tržište stvar je ponešto drugačija. Naime, u njega se ugrađuje 1,5-litreni benzinski turbomotor s varijabilnim kompresijskim omjerom, ukupne snage 150 kW (204 KS).
Tihi rad benzinskog motora
Glavno obilježje e-Power sustava je to što se benzinski motor upotrebljava samo za proizvodnju električne energije, a kotače pokreće isključivo električni motor. To znači da motor uvijek radi u optimalnom rasponu okretaja, čime se znatno smanjuje potrošnja goriva u gradu. Zahvaljujući pogonu na čistu struju, nema odgode u reakcijama kao kod motora s unutarnjim izgaranjem ili u tradicionalnim hibridima.
Središnji je dio ove tehnologije je 'Linear Tune' koji kontrolira rad benzinskog motora kako bi osigurao da njegova brzina bude približna brzini vožnje. Time je izbjegnuto povećanje broja okretaja bez razmjernog povećanja brzine koje se u tradicionalnim hibridima javlja pri snažnom ubrzanju. Sustav se odlikuje i uglađenim radom. Sukladno tome rad motora prilagođen je uvjetima vožnje, pa je u gradskoj i prigradskoj vožnji njegova brzina obično mala.
U Nissanu spominju kako se e-Power sustav može pohvaliti i tihim radom. Pri brzinama od 40 km/h, buka u putničkom prostoru navodno je manja za 8 dB u usporedbi s konkurentnim modelima, iako nije navedeno na koje se to modele misli. O e-Pedal funkciji pisali smo kod električnog modela Leaf, a omogućuje mnoge vožnje samo upotrebnom papučice gasa, bez potrebe za papučicom kočnice. Isti princip je implementiran i kod novog X-Traila, ali se zove e-Pedal Step. On jedino ne zaustavlja vozilo u potpunosti.
Blagi hibridni motor
Smatra se kako će većina kupaca birati inačicu s tehnologijom e-Power, no X-Trail će biti dostupan i s blago elektrificiranim 1,5-litrenim benzincem. Ovaj turbomotor s varijabilnim kompresijskim omjerom razvija 120 kW (163 KS) te okretni moment od 300 Nm. Dolazit će u kombinaciji s pogonom na dva kotača te bestupanjskim automatskim mjenjačem Xtronic sa simuliranim stupnjevima. U uvjetima jednolične vožnje i laganog ubrzanja, omjer kompresije bit će viši kako bi se smanjila potrošnja. U uvjetima dinamične vožnje, sustav će smanjiti kompresijski omjer kako bi se povećala snaga. Tu je i 12 V blagi hibridni sustav. On osigurava trenutačnu isporuku okretnog momenta, dulji rad s ugašenim motorom te brže pokretanje i zaustavljanje s ugašenim motorom uz manju potrošnju goriva i manje emisija CO2.
Za X-Trail na europskim tržištima bit će raspoloživa e-4ORCE tehnologija, novi pogonom na sve kotače. On je posebno prilagođen elektrificiranim modelima. Riječ je o naprednijoj tehnologiji kontrole svih kotača koja jamči pouzdano prianjanje i ubrzavanje u svim uvjetima vožnje. Ta će tehnologija biti ugrađivana i u električni crossover Ariya koji će biti predstavljen do kraja godine.
Dodatni motor za stražnju osovinu
Snažni dualni električni pogon razvija ukupnu snagu od 157 kW (213 KS) zahvaljujući 94 kW snažnom stražnjem motoru koji omogućuje žustro ubrzanje (od 0 do 100 km/h za 7 sekundi). U usporedbi s mehaničkim pogonom na sve kotače, okretni se moment na stražnju osovinu isporučuje 10.000 puta brže. Dobiva se sigurnije upravljanje i veća udobnost.
Tehnologija povećava sigurnost vozača tako što vjerno prati zadanu putanju na gotovo svim vrstama terena, bez potrebe za dodatnom intervencijom ili promjenom stila vožnje. Primjerice, prilikom vožnje u zavojima na cestama prekrivenima snijegom, vozilo može vjerno pratiti zadanu putanju zahvaljujući iznimno preciznoj kontroli motora i sustava kočenja te preciznoj raspodjeli okretnog momenta. To povećava samopouzdanje vozača.
Inženjeri su ugodili dualni električni motor sustava e-4ORCE kako bi postigli izrazitu udobnost u vožnji. Uzdužno njihanje vozila smanjeno je zahvaljujući prikupljanju energije kočenja s pomoću stražnjeg motora, uz standardno prikupljanje energije kočenja s pomoću prednjeg motora koje je karakteristično za električna i hibridna vozila. Uz poboljšanu raspodjelu okretnog momenta na prednje i stražnje kotače, sustav primjenjuje neovisno kočenje svih kotača kako bi povećao snagu vuče svakog kotača u zavojima. Zahvaljujući tomu vozilo izvrsno slijedi pravac u zavojima uz minimalno okretanje upravljača.
Luksuznija unutrašnjost
Novi luksuzni materijali, pametne značajke i pomno promišljeni detalji uzdižu unutrašnjost koja se odlikuje naprednim dizajnom i praktičnošću u svakom elementu. Posebna je pozornost posvećena ergonomiji i dizajnu ručice mjenjača i gumba koji sada djeluju još kvalitetnije. Istraživanje o kupcima jasno je pokazalo da pristup osnovnim funkcijama u vozilu treba biti praktičan. Zato su gumbi klimatizacije i grijanja, kao i gumbi središnjeg zaslona (npr. audiosustava i navigacije) krajnje pojednostavnjeni.
Na gornjem dijelu lebdeće središnje konzole nalaze se ručica mjenjača e-Shifter, birač pogona, dva držača čaša te postolje za bežično punjenje pametnih telefona (snage 15 W). Za razliku od sličnih punjača koji samo sprječavaju da se baterija vašeg pametnog telefona isprazni, ovo je postolje 'aktivno' puni. Ispod je prostor za odlaganje torbice ili tableta.
Praktičnost i fleksibilnost
Pristup drugom redu sjedala sada je jednostavniji zahvaljujući stražnjim vratima koja se otvaraju pod kutom od gotovo 90 stupnjeva. Tu su sjedala djeljiva u omjeru 60:40, uz središnji otvor za utovar duljih predmeta. Drugi se red sjedala može pomaknuti prema naprijed kako bi se povećao obujam prtljažnika i olakšao pristup trećem redu u konfiguraciji sa 7 sjedala. Putnicima u drugom redu na raspolaganju su USB-A i USB-C utičnice. Sjenila stražnjih prozora navodno vrlo učinkovito štite od sunca.
Spomenuli smo kako je pripremljena i verzija s trećim redom sjedala. Zasebna sjedala jednostavno se preklapaju u ravninu s podnicom. Navodno su dizajnirana za putnike visine do 160 cm te su jedna od najprostranijih u segmentu. Osigurano je i više prostora za stopala. Trećem redu pristupa se jednostavnim preklapanjem i pomicanjem bočnog sjedala u drugom redu.
Ako su sjedala trećeg reda preklopljena, raspoloživi obujam prtljažnika X-Traila postaje jedan od najvećih u klasi. Tu je 585 litara obujma, što je povećanje od 20 l zahvaljujući najvećoj utovarnoj duljini u klasi, ali i širini između blatobrana. Električna vrata prtljažnika olakšat će pristup prtljažniku kad su vam ruke pune.
Napredni multimedijski sustav
Novi X-Trail opremljen je naprednim multimedijskim sustavom s bogatom ponudom povezanih usluga, uključujući integraciju pametnog telefona, ugrađeni Wi-Fi koji omogućuje povezivanje do sedam uređaja, uslugu NissanConnect Services i posebnu aplikaciju za povezivanje s vozilom i nadzor nad njim. Veći, 12,3-inčni zaslon sustava NissanConnect veće rezolucije digitalni je ulaz u navigaciju, multimediju i postavke vozila. Kompatibilan je sa sustavima Android Auto i Apple CarPlay, s kojim se može povezati i bežično.
Taj zaslon visoke razlučivosti može se konfigurirati na različite načine za prikaz uputa navigacijskog sustava, multimedijskih sadržaja, stanja u prometu ili informacija o vozilu. Svim tim značajkama upravlja se s pomoću novog okretnog gumba na upravljaču. Na pozadinu digitalnog zaslona primijenjena je tradicionalna tekstura rezanog stakla Kiriko, kojom se odaje počast Nissanovim japanskim genima.
Tu je i novi, inovativni 10,8-inčni head-up zaslon (s prikazom na vjetrobranskom staklu) što je najveća površinu prikaza u klasi. Najvažnije informacije navigacijskog sustava, sustava za pomoć u vožnji i informacija o samoj vožnji projiciraju se na vjetrobransko staklo izravno u vidnom volju vozača.
Prijenost s telefona u automobil
Home-to-Car funkcije kompatibilne su s uslugama Google Assistant i Amazon Alexa. Sustav podržava široki spektar komandi, uključujući mogućnost glasovnog slanja odredišta navigacijskom sustavu automobila preko pametnog uređaja, što smanjuje vrijeme potrebno za unošenje odredišta. Aplikacija NissanConnect Services omogućuje upravljanje funkcijama vozila, kao što su truba i svjetla te daljinsko otključavanje i zaključavanje vozila.
Iako se može upotrebljavati navigacija telefona, tu je i 3D Maps & Live Traffic s naprednim značajkama kao što je ažuriranje karata putem interneta, stanje u prometu u stvarnom vremenu, Google Street View i prikaz cijena goriva. Vozači preko aplikacije mogu pristupiti i navigaciji Door-to-Door Navigation te locirati svoje vozilo s pomoću funkcije My Car Finder.
Najnovija generacija sustava za pomoć u vožnji ProPilot donosi još bolju podršku vozačima u svim uvjetima. Sustav ProPilot s navigacijom Navi-link osmišljen je da smanji umor i stres u vožnji te omogući jednostavnu uporabu. On pomaže ubrzavati i kočiti tijekom vožnje jednim trakom autoceste. Sustav može ubrzavati vozilo do zadane brzine i potpuno ga zaustaviti u prometnim zastojima. ProPilot automatski pokreće vozilo nakon tri sekunde kada se promet ponovno pokrene.
Nadalje, ProPilot s navigacijom Navi-link sada je povezan s X-Trailovim radarima za nadzor mrtvog kuta koji ispravljaju upravljač kako vozač ne bi promijenio trak dok je vozilo u mrtvom kutu. Zahvaljujući poboljšanom sustavu za otkrivanje pokretnih objekata, vozilo automatski koči ili se zaustavlja kada prepozna pokretni objekt ispred sebe. Ako prilikom vožnje unatrag prepozna drugo vozilo koje se kreće ili pak nepokretni objekt, automatski će se zaustaviti.