Najgori smo u EU po korištenju obnovljive energije u transportu

Podaci za 2022. godinu, koje je objavio Eurostat, pokazuju da je u EU udio obnovljivih izvora energije u prometu 9,6%, uz blagi rast. Na samom začelju liste zemalja po tom pokazatelju našla se Hrvatska

Sandro Vrbanus utorak, 13. veljače 2024. u 10:39

Eurostat je objavio svoje izvješće o korištenju obnovljivih izvora energije u sektoru prometa za 2022. godinu. Prema njihovim podacima, udio obnovljivih izvora energije dosegao je 9,6% na razini Europske unije, što predstavlja povećanje od 0,5 postotnih bodova u usporedbi s 2021. godinom, ali je i dalje 0,7 postotnih bodova ispod dosad najviše razine dosegnute 2020. godine.

Analitičari iz toga zaključuju da je potrebno uložiti dodatne napore da bi se ostvario cilj iz EU direktive o promicanju energije iz obnovljivih izvora, koji kaže da do 2030. godine udio obnovljivih izvora u prometu mora iznositi 29%. Ista Direktiva državama članicama EU također nudi mogućnost postizanja alternativnog cilja: smanjenja intenziteta stakleničkih plinova u prometu od najmanje 14,5% do 2030. godine.

Najgori i s najvećim padom

Očekivati ostvarenje prvog cilja za sada je izgledno samo u nordijskim zemljama. Švedska je s 2022. godine ostvarenih 29,2% već ispunila taj cilj, osam godina prije roka, a na dobrom putu je još samo Finska, s 18,8%. Nakon njih slijede Nizozemska, Malta, Belgija, Danska, Austrija, Italija, Njemačka i Španjolska, s oko 10% udjela obnovljivih izvora energije u prometu, pa je jasno da će morati poprilično "zapeti" kako bi do kraja desetljeća to povisili na planiranih 29%.

📷 Eurostat
Eurostat

Na sasvim drugom kraju ljestvice nalazi se Hrvatska – u našoj zemlji udio obnovljivih izvora u prometu je tek 2,4%. U našem su društvu na začelju još i Latvija (3,1%) te Grčka (4,1%).

Kad je riječ o trendovima, najveće povećanje udjela OIE zabilježeno je u Njemačkoj (+1,9 pp), Nizozemskoj (+1,8 pp) te Mađarskoj (+1,6 pp), no i te zemlje moraju značajno ubrzati "ozelenjavanje" sektora da bi ispunile zacrtane ciljeve EU. Najveći pad udjela OIE u odnosu na 2021. godinu zabilježen je – gle čuda – u Hrvatskoj te iznosi čak -4,6 postotnih bodova. Hrvatska je 2020. godine bila dosegnula 6,6%, a 2021. gotovo 7% udjela obnovljivih izvora energije u prometu, da bi to potom palo na poraznih 2,4%, što navodi na zaključak da idemo u sasvim suprotnom smjeru od ostatka EU.

Obnovljivi izvori energije koji se koriste u prometu uključuju tekuća biogoriva (npr. biodizel koji zadovoljava određene kriterije održivosti i uštede stakleničkih plinova), obnovljivi biometan s visokom koncentracijom metana i dio obnovljive električne energije koji se koristi u cestovnom i željezničkom prometu, prenosi Eko vjesnik.