EU staje na kraj varanju s kilometražom
Novi propisi donose ažurirana pravila za sigurnije ceste, manje onečišćenja zraka i digitalne dokumente vozila. Plan je da se tehnička ispravnost kontrolira češće, a cijeli taj proces digitalizira na razini EU

Europska komisija je u ožujku objavila najnovije podatke o sigurnosti na cestama, koji pokazuju da se broj smrtnih slučajeva postupno smanjuje na području cijele Europske unije, ali napredak je i dalje prespor. Kako bi poboljšali stanje sigurnosti na cestama i osigurali bolju kvalitetu zraka, Komisija sada predlaže sveobuhvatnu reformu pravila EU-a o sigurnosti na cestama i registraciji vozila. Pravila su to koja su zadnji puta ažurirana 2014. godine, a moraju ići ukorak s tehnološkim napretkom.
Rigorozniji tehnički pregledi
Novim će se pravilima uzeti u obzir sve veća prisutnost električnih vozila i regulativu prilagoditi novim tehnologijama. EU tako planira uvesti poboljšane tehničke preglede, uključujući periodične tehničke preglede električnih vozila i naprednih sustava za pomoć vozaču, godišnje preglede starijih automobila i kombija te napredne metode ispitivanja emisija za otkrivanje vozila s visokim emisijama kako bi se smanjilo onečišćenje sitnim česticama.
Digitalne prometne dozvole
Osim toga, Komisija predlaže uvođenje digitalnih potvrda o registraciji vozila i periodičnim ispitivanjima, pojednostavnjenje prekogranične razmjene podataka i zaštitu građana od prijevarnih radnji kao što su neovlašteni zahvati na brojaču kilometara. Dakle – na području EU cijeli bi proces tehničkih pregleda bio potpuno digitaliziran, a zemlje međusobno povezane, pa bi se stanje brojača kilometara lako moglo provjeriti i ne bi bilo moguće "vraćanje" brojača.
Ključni elementi novih pravila
- Prilagodba ispitivanja novim vozilima: Uvode se periodični tehnički pregledi električnih vozila i nova ispitivanja elektroničkih sigurnosnih sustava, uključujući ispitivanje softverske cjelovitosti sustava relevantnih za sigurnost i emisije.
- Novo ispitivanje emisija: Na tehničkim pregledima provodit će se ispitivanje s ciljem otkrivanja vozila s visokim emisijama, uključujući vozila koja su neovlašteno izmijenjena, primjenom naprednih metoda za ultrasitne čestice i NOx.
- Borba protiv prijevara: Bilježit će se očitanja brojača kilometara u nacionalnim bazama podataka (kao što se to, primjerice, već čini kod nas na razini zemlje), a podaci o povijesti brojača kilometara će se prekogranično razmjenjivati.
- Godišnji inspekcijski pregledi: Za automobile i kombije starije od deset godina uvode se obvezni godišnji tehnički pregledi (u Hrvatskoj oni postoje oduvijek, no u nekim zemljama EU provode se svake dvije godine).
- Digitalizacija: Izdavanje elektroničkih potvrda o registraciji vozila i periodičnim ispitivanjima te razmjena podataka putem zajedničke platforme kako bi se pojednostavnili administrativni postupci.
- Uzajamno priznavanje potvrda o periodičnom tehničkom pregledu: Osiguravanje prekograničnog priznavanja periodičnih tehničkih pregleda automobila provedenih u drugoj državi članici tijekom šest mjeseci.
- Bolje upravljanje podacima: pojednostavnjenje pristupa tehničkim podacima vozila za stanice za tehnički pregled.
Ove regulatorne prijedloge sada će razmotriti Europski parlament i Vijeće u okviru redovnog zakonodavnog postupka. Nakon što se postigne dogovor, Komisija će pripremiti potrebne provedbene akte za donošenje novih pravila.