EU uvodi nova pravila za vozačke dozvole i mlade vozače

Mobilne vozačke dozvole, samoprocjene sposobnosti vožnje te veći oprez prema pješacima – neke su od izmjena u pravilima EU-a o vozačkim dozvolama koje predlažu zastupnici

Autonet.hr četvrtak, 29. veljače 2024. u 12:52

Na cestama diljem Europske unije godišnje pogine više od 20.000 ljudi, pa je Europski parlament podržao nova zajednička pravila o vozačkoj dozvoli, koja promiču sigurnost u prometu, ali i zelenu i digitalnu tranziciju EU.

Sigurnije ceste

Zastupnici žele da vozači budu spremniji za realne situacije i svjesni rizika, pogotovo kad je riječ o ranjivim skupinama u prometu, poput pješaka, djece, biciklista te korisnika električnih romobila. Stoga drže da bi testovi za vozačku dozvolu trebali uključiti vožnju u snježnim i skliskim uvjetima, mrtve kutove, sustave za pomoć vozaču, sigurno otvaranje vrata vozila kako se ne bi ugrozili drugi sudionici u prometu.

Zastupnici su se složili da bi vozačke dozvole za motocikle, automobile i traktore trebale vrijediti 15 godina, a za kamione i autobuse 5 godina. Nisu podržali prijedlog Komisije da se skrati razdoblje valjanosti vozačkih dozvola starijim građanima jer žele izbjeći diskriminaciju i jamčiti njihovo pravo na slobodu kretanja i sudjelovanja u gospodarskom i društvenom životu.

Parlament je prihvatio prijedlog da se od vozača zatraži samoprocjena fizičke i mentalne sposobnosti prilikom izdavanja ili obnove vozačkih dozvola te da države članice EU odluče žele li tu samoprocjenu zamijeniti liječničkim pregledom, među ostalim i s minimalnim standardima provjere vida i kardiovaskularnog stanja. Ipak, zastupnici žele da vlade EU zemalja ulože više napora oko senzibiliziranja javnosti na mentalne ili fizičke znakove koji mogu biti rizični za vožnju.

Vozači početnici

Vozači početnici morat će proći najmanje dvije godine probnog razdoblja tijekom kojeg će podlijegati određenim ograničenjima, poput strože stope alkohola pri vožnji te strožim kaznama za nesavjesno upravljanje vozilom.

Kako bi se nadoknadio manjak profesionalnih vozača, zastupnici su se također odlučili omogućiti 18-godišnjacima dobivanje dozvole za vožnju kamiona ili autobusa kapaciteta do 16 putnika, uz uvjet posjedovanja potvrde o stručnoj osposobljenosti. Dodatno, u tekstu se predlaže da 17-godišnjaci također trebaju ostvariti pravo na dobivanje dozvole za vožnju automobila ili kamiona, uz pratnju.

Mobilne vozačke dozvole

Kao potporu jedinstvenom tržištu EU-a, zastupnici zagovaraju uvođenje digitalnih vozačkih dozvola koje bi bile dostupne na mobilnim telefonima i potpuno izjednačene s fizičkim vozačkim dozvolama.

Izvjestiteljica Europskog parlamenta Karima Delli (Zeleni, Francuska) je istaknula: "Danas je Europski parlament imao priliku unaprijediti sigurnost na cestama u Europi i približiti se cilju nulte stope smrtnosti do 2050. te stvoriti robusniji okvir kojim se svi štite od nezgoda na cestama. Pravila uključuju moguće medicinske provjere pri izdavanju ili obnovi vozačkih dozvola te stroža pravila za vozače početnike."

Hrvatski zastupnici protiv

Nacrt pravila o EU vozačkim dozvolama prihvaćen je s 339 glasova za, 240 protiv te 37 suzdržanih. Među njima, 11 hrvatskih zastupnika glasalo je protiv prijedloga, a jedan je bio suzdržan. Kao razloge za nepodržavanje ovog prijedloga ističu nedovoljno ambiciozan tekst, s previše kompromisa. U Hrvatskoj je 2022. godine na cestama poginulo 275 ljudi, a sa 71 smrtnim slučajem na milijun stanovnika, naša zemlja ima treću najgoru stopu smrtnosti na cestama u Europskoj uniji. Stoga pravila moraju biti stroža, bez "popuštanja" za mlade i neiskusne vozače, stav je dijela hrvatskih eurozastupnika.

Parlament je ovotjednim glasanjem zaključio prvo čitanje, a na zakonu će dalje nastaviti raditi zastupnici koji budu izabrani u novi saziv EP na izborima u lipnju.