Revidirane izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama vezane za autonomna vozila u Hrvatskoj

Novim zakonom MUP želi postaviti temelje za sigurnu integraciju novih tehnologija u promet. Prvi prijedlog je dorađen te usklađen s primjedbama nadležnih ministarstava i sugestijama Europske komisije

Autonet.hr subota, 16. studenog 2024. u 05:50

Na ovotjednoj sjednici Vlade RH ministar unutarnjih poslova Davor Božinović predstavio je Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Riječ je o reviziji prijedloga prvi put objavljenoga u rujnu, koji donosi određene promjene, dodatke i pojašnjenja, na temelju primjedbi nadležnih ministarstava i sugestija Europske komisije, vezanih za autonomna vozila.

Niz bitnih izmjena

Kao što smo već pisali, novi ZSPC predviđa pojavu autonomnih vozila na cestama i regulira njihovo prometovanje te odgovornost za eventualne prekršaje prebacuje na vlasnika vozila. Sada, nove ključne izmjene uključuju preciziranje zabrane namjernog ometanja sudjelovanja potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, produljenje roka čuvanja snimki videonadzora na 90 dana od dana nastanka snimki te određivanja raspona novčanih kazni za vlasnike takvih vozila, koje su predviđene u iznosu od 50.000 do 132.000 eura.

Svojim izmjenama i dopunama, Zakon je uveo definiciju i tehničke zahtjeve za automatizirana vozila, kao i uvjete za njihovo testiranje u stvarnom prometu, uz obveznu suglasnost nadležnih tijela, kao i odgovornost operatora i vlasnika automatiziranih vozila.

Propisivat će se i obveza da operator u vozilu, kada je on u vozilu potreban, mora imati dozvole za rad na tom mjestu, tj. svjedodžbu o stečenoj početnoj kvalifikaciji i vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije. Propisuju se i radnje koje operator smije obavljati – poput aktiviranja i deaktiviranja sustava potpuno autonomne vožnje, iniciranje manevara, odabir rute i slično. Definirana je i uloga "operatora intervencije na daljinu", koji smije daljinski obavljati zadaće operatora, na siguran način, ali ne i na daljinu voziti autonomno vozilo.

Propisano je i da će jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, određivati područja prometovanja potpuno automatiziranih vozila.

Prema novom tekstu Zakona, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove rješenjem će moći privremeno zabraniti prometovanje određenom tipu potpuno automatiziranih vozila, ako je njihovim prometovanjem, bez intervencije operatora u vozilu, odnosno operatora intervencije na daljinu, došlo do incidenta koji bitno ugrožava stanje sigurnosti, dok se utvrđeni nedostaci ne otklone.

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama upućen je u Hrvatski sabor na drugo čitanje.