Velika Britanija mogla bi, pod pritiskom industrije, olabaviti pravila za prelazak na e-vozila
Automobilski sektor bori se s niskom potražnjom, visokim troškovima i nedostatkom punionica, domaći proizvođači upozoravaju na gubitak radnih mjesta, pa vladajući razmatraju nešto fleksibilniji pristup
Zabrana prodaje novih vozila na fosilna goriva u cijelom je Ujedinjenom Kraljevstvu trebala stupiti na snagu 2030. godine, pet godina ranije nego u Europskoj uniji, no trenutačno je na snazi nešto slabija inačica tih pravila. Prema aktualnom "ZEV mandatu" (ZEV = zero emissions vehicle), već ove godine udio električnih automobila u domaćoj prodaji morao bi biti 22%, a plan predviđa postupni rast tog udjela u narednim godinama, s ciljem postizanja 80% tržišnog udjela do 2030. i 100% do 2035. godine. Taj plan predstavila je prošla britanska vlada, no aktualna ima nešto drugačiji pogled na tu problematiku.
Proizvođači u problemima
O promjenama pravila već se razgovara na razini vladajućih i unutar autoindustrije, koja pritišće vlast da dodatno relaksira propise i omogući im "slobodnije" poslovanje u skladu s tržišnim okolnostima. Iako je cilj regulative smanjenje emisija i unaprjeđenje ekološke održivosti sektora, proizvođači ističu probleme u postizanju zadanih ciljeva zbog smanjenog interesa kupaca, visokih troškova proizvodnje i nedovoljno razvijene infrastrukture za punjenje električnih vozila.
Upozoravaju da bi im gubici samo ove godine zbog uvjetovanja prelaska na električne modele mogli iznositi 6 milijardi funti, čak ni ne računajući moguće kazne. Naime, za svaki automobil na fosilna goriva prodan preko limita predviđena je kazna od 15.000 funti – a ove godine cilj prodaje neće biti ispunjen, jer su do sada električni automobili činili samo 18,1% tržišta.
Neki vodeći brendovi, poput Forda i Stellantisa, već su prijavili planove za otpuštanje radnika i zatvaranje postrojenja u Velikoj Britaniji s ciljem smanjenja troškova, što predstavlja dodatni pritisak na lokalnu ekonomiju i proizvodni sektor. Ford je već najavio otpuštanje 800 radnika u Velikoj Britaniji, a Stellantis planira zatvoriti tvornicu u Lutonu, čime u opasnost dolazi 1.100 radnih mjesta.
Vladajući spremni na kompromis
I tu dolazimo do reakcije vladajućih. Premijer Keir Starmer ovog je tjedna putem glasnogovornika poručio da pregovori o rokovima ne dolaze u obzir, čak naglašavajući da je vlada predana tome da već 2030. godine uvede potpunu zabranu prodaje novih benzinaca i dizelaša. "To će industriji ponuditi sigurnost" poručeno je, uz napomenu da vladajući "prepoznaju izazove s kojima se industrija susreće" i da će pokušati pronaći rješenje u smislu fleksibilnijih pravila. Kako ubrzanje prelaska na električna vozila ostaje prioritet i za ovu vladu, nužne su mjere koje će osigurati konkurentnost domaće automobilske industrije, potičući veću dostupnost i prihvaćenost EV-ova među potrošačima.
Koje će to mjere biti, nije sasvim sigurno, no do toga će se doći u najavljenim pregovorima s predstavnicima industrije. Na stolu su mjere poput prijenosa kredita između električnih automobila i kombija ili priznavanje pogodnosti za vozila proizvedena u zemlji, a izvezenih na druga tržišta. Također, mogle bi se revidirati kazne, uvesti dodatne subvencije za kupnju i slično.