Zbog pravila o kibernetičkoj sigurnosti sve više modela automobila povlači se iz EU
Više je proizvođača najavilo da će prestati na europskom tržištu nuditi određene starije modele svojih automobila, navodeći kao razlog primjenu nove regulative o otpornosti na hakiranje
Europska unija još 2019. godine donijela novu Uredbu o općoj sigurnosti vozila. Tada je predstavljen niz obveznih naprednih sustava za pomoć vozaču radi povećanja sigurnosti na cestama te uspostavljen pravni okvir za odobravanje automatiziranih i potpuno autonomnih vozila u EU.
Uredba se od srpnja 2022. primjenjuje na sve nove modele automobila, koji stižu na tržište EU, a od srpnja ove godine primjenjivat će se i na sve automobile, kombije, autobuse i kamione koji se prodaju na području EU. Samim time, neki od starijih modela više neće biti kompatibilni s novim pravilima, a proizvođačima je bilo jednostavnije i isplativije jednostavno ih prestati nuditi, nego nadograđivati s novim sustavima.
Popis modela raste
Već ranije doznalo se da će jedna od prvih "žrtava" nove regulative biti Porsche Macan, koji se u Europskoj uniji više neće prodavati s klasičnim pogonima. Ovoga tjedna objavljeno je i da će mu se pridružiti modeli Cayman i Boxter, koje će Porsche također nakon srpnja morati prestati prodavati na zajedničkom europskom tržištu.
Osim njih, europski će kupci ostati bez modela Volkswagen Up! (ugašenoga prošle godine) i kombija T6.1 Transporter istog proizvođača. Starije modele prestat će nuditi i Renault, Smart i Audi. Za sada je poznato da s proizvodnjom staju Smart EQ Fortwo, Renault Zoe te Audijevi sportski modeli R8 i TT. Za očekivati je da će popis nekompatibilnih modela raznih proizvođača biti proširen i u narednim mjesecima, prije nego spomenuta Uredba 7. srpnja uđe u punu primjenu.
Što piše u regulativi?
Od srpnja, uz sve automobile dostupne na tržištu proizvođači će morati dokazati da su tijekom njihovog razvoja imali implementirane certifikate za upravljanje procesima. Logično, takva potvrda ne može postojati ako modeli nisu razvijani s time na umu, niti se certificiranje može obaviti retrogradno, pa su mnogi primorani nekompatibilne modele povući iz prodaje.
K tome, sva cestovna vozila (automobili, kombiji, kamioni i autobusi) morat će imati inteligentni sustav za pomoć pri kontroli brzine, sustav za detekciju pri vožnji unatrag s kamerom ili senzorima, sustav za upozoravanje u slučaju manjka pozornosti vozača, uređaji za snimanje podataka te signal za zaustavljanje u nuždi, kao i zaštitu od neovlaštene upotrebe uključujući kibernetičke napade.
Uredba 2019/2144 europskog parlamenta i Vijeća predviđa homologaciju po novim pravilima, a njezine se odredbe tiču prije svega sigurnosti putnika i ostalih sudionika u prometu. No, zahtjevi u pogledu kibernetičke sigurnosti ono su što je "presudilo" ranije spomenutim modelima, a sigurno će "žrtava" novih pravila biti još.
Nove sigurnosne mjere trebale bi pomoći u boljoj zaštiti putnika, pješaka i biciklista u cijeloj EU. Zakonodavci očekuju se da bi se zahvaljujući njima do 2038. moglo spasiti više od 25 000 života i izbjeći najmanje 140 000 teških ozljeda.