Fiat 500 1.2 Lounge CRO - Privlačnost koja nas je osvojila
Još jedna posebna izvedba Fiata 500, ovog puta nepogrešivo prepoznatljivog naziva, podsijeća nas zbog čega su Talijani najveći majstori kada je riječ o gradskim mališanima. Praktičan i okretan, ovaj neodoljivo simpatični automobil ponovno nas je osvojio
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 1242 cm3 / 69 KS / 160 (155) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 4,8 (5,6) l/100 km / 110 g/km |
cijena bez / s dodatnom opremom | 93.304 kn (12.659 Eur) / 103.678 kn (14.066 Eur) |
Svidjelo se to konkurenciji ili vjerojatnije, ne, Fiat 500 dominira segmentom luksuznijih gradskih mališana gotovo od prvog trenutka kada se, pred deset godina pojavio u prodaji. Njegov nepogrešiv retro-stil kombiniran s praktičnošću, učinkovitom i štedljivom kombinacijom motora i prijenosa te bogatom opremom osvojio je doista velik broj kupaca.
Uostalom, proteklog je svibnja s proizvodnih traka sišao dvomilijunti primjerak Fiata 500 što je podatak koji dovoljno govori sam za sebe, a ljubitelje statistika zanimat će i informacija kako je ovaj mališan na europskom tržištu krajem prošle godine držao gotovo 15% tržišta u svom segmentu. Sve to, vrijedne su brojke koje mogu biti samo bolje, dodatno zahvaljujući posebnim izvedbama poput ovom prilikom testirane ili modela Dolce 10 kojim Fiat na našem tržištu obilježava deset godina modela 500.
Fiat 500 je još jako daleko od mirovine, a broj onih koji su se zaljubili u tog torinskog mališana svakim je danom sve veći. Ne čudi nas.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
Osam godina nakon predstavljanja novog Fiata 500, u prostorima legendarne torinske tvornice Lingotto održana je prezentacija facelift izvedbe ovog kultnog mališana. No, kako to nerijetko biva s automobilima čiji je izgled toliko jedinstven, a dizajn uspješan kao što je to u slučaju Fiata 500, estetske su promjene bile minimalne. I doista, najmanjem Fiatu više niti nije bilo potrebno.
Premda su ukusi različiti, malo se tko neće složiti s tvrdnjom da je od tri retro-automobila koji posljednjeg desetljeća vladaju scenom (ostala su dva, dakako, Mini i Buba) upravo Fiat 500 najuspješniji. Možda i daleko najuspješniji... Njegov simpatičan izgled osvaja kupce već deset godina pa nas stoga niti ne čudi da je ovaj mališan itekako uspješan i kod nas, uz trenutno 15. mjesto među najprodavanijim modelima na HR tržištu.
U unutrašnjosti se retro-priča uspješno nastavlja, dakako uz moderne detalje i središnji info-zaslon koji dominira interijerom. Nažalost, Fiat je za ovu ediciju modela 500 i dalje ostavio onaj skromni 5-inčni zaslon (posebna izvedba Dolce 10 dolazi s preglednijim i modernijim 7-inčnim Uconnectom). Bitan detalj u ovoj priči predstavljaju velika vrata koja se široko otvaraju i time olakšavaju ulazak u unutrašnjost ovog malog gradskog modela.
Prednja sjedala sa svojim visokim položajem sjedenja i vrlo mekanim naslonom već pomalo predstavljaju "trademark" Fiata 500, koji je ionako namijenjen gradskoj vožnji pa se ovom prilikom nećemo buniti. Obruč upravljača bi mogao biti nešto manjeg promjera, no bitno je napomenuti kako je u ovako malom automobilu vrlo teško pomiriti mnoštvo ergonomskih zahtjeva.
Očeivano, stražnja sjedala će se rijetko naći u upotrebi, osim možda ako na njima držite dječju sjedalicu (Fiat 500 je homologiran za 4 osobe). Ipak, iznenađujuće je ulazak otraga ne predstavlja problem niti odraslima, bez obzira na malenu karoseriju. Prtljažnik obujma koji na prvi pogled izgleda skromnim (185 dm3) čini ovog mališana doista praktičnim. A, ukoliko je baš potrebno, asimetrično podijeljeni nasloni stražnjih sjedala mogu se preklopiti čime je Fiat 500 u stanju prenijeti neočekivano mnogo stvari (probali smo :-)).
Serijska i dodatna oprema
U ponudi Fiata 500 na hrvatskom tržištu trenutno se nalaze samo dva paketa opreme, Lounge i Sport te posebni Dolce 10 i Lounge CRO (posebna izvedba za HR tržište) kakvim je bio opremljen i testiran automobil.
Od značajnijih detalja serijske opreme izdvojit ćemo infotainment sustav Uconnect s 5-inčnim dodirnim zaslonom te Bluetooth podrškom (+ USB i AUX), kromirane detalje na karoseriji, 15-colne alu-naplatke, sedam zračnih jastuka (uključujući i onaj za koljena vozača), ESP, Hill-holder, automatski klima uređaj, stražnje senzore za pomoć pri parkiranju, tempomat s limitatorom, stakleni panoramski krov sa sjenilom, prednja svjetla za maglu te višenamjenski obruč upravljača obložen kožom. Sasvim dovoljno za gradskog mališana!
Među navedenim, posebna izvedba za hrvatsko tržište Lounge CRO, u usporedbi s paketom Lounge dodatno donosi bočne zaštitne letvice u boji karoserije s oznakom 500, kromirane detalje na prednjoj maski, autom. klima uređaj i stražnje senzore.
S popisa dodataka dostupnih uz ovaj automobil, testirani je Fiat 500 1.2 Lounge CRO bio opremljen automatiziranim 5-stupanjskim mjenjačem Dualogic te crvenim bočnim naljepnicama Sport. Navedeni dodaci podižu konačnu cijenu ovog mališana za 10.374 kn.
Motor i prijenos
Dosta je godina proteklo otkako smo se prvi puta susreli s fiatovim 1,2-litrenim 8V. Uz najveću snagu od 69 KS i 102 Nm najvećeg okretnog momenta, taj je pogonski stroj sasvim dovoljan za gradske potrebe, barem ako nemate nekih sportskih pretenzija. Uostalom, ovo je automobil težak nevelikih 900 kg pa stoga niti potrošnja, test smo završili s prosjekom od 5,6 l/100 km, nikoga neće ostaviti praznih džepova. Spomenimo još i kako je tijekom ovog testa Fiat 500 1.2 Lounge CRO dosegao najveću brzinu od 155 km/h, dok mu je od 0 do 100 km/h bilo potrebno 13,7 s.
Testirani je Fiat 500 dodatno bio opremljen automatiziranim 5-stupanjskim mjenjačem koji, uz automatski nudi i ručni odn. sekvencijalni način izmjena stupnjeva. Očekivano za ovu vrstu mjenjača koji je u osnovi ručni, s dodanim elektrohidrauličkim izmjenama stupnjeva i aktiviranjem spojke, ukupni je učinak osrednji.
Naime, promjene stupnjeva su relativno spore i prolaze uz nešto više trzaja, no takav se način "ponašanja" ipak može donekle ublažiti ručnim promjenama stupnjeva i (eventualno) kratkim otpuštanjem gasa tijekom tih promjena. Sve u svemu, ovakav će mjenjač zadovoljiti prosječne gradske vozače, a svoje će najbolje osobine pokazati upravo u urbanoj svakodnevnici prepunoj čestih zaustavljanja i kretanja.
Za upravljačem
Ako bi smo ukratko trebali opisati što je najbolje kod Fiata 500, onda je to pored njegovog neodoljivog šarma svakako okretnost. I doista, za upravljačem ovog mališana osjećaj je sasvim drukčiji nego li u slučaju bilo kojeg modela, već i iz C segmenta. Zapravo, to je osjećaj lakoće upravljanja koja je poduprta kompaktnim dimenzijama i praktički potpunim izostankom briga oko parkiranja. Pri tome će pripadnice nježnijeg spola svakako cijeniti i Dualdrive servoupravljač koji pritiskom na prekidač pojačava svoj rad kako bi svako parkiranje i slični manevri protekli bez imalo napora.
Što se samog podvozja tiče, očito je da zbog relativno visoke karoserije ono mora biti nešto tvrđe kako bi se smanjila naginjanja. To, s druge strane, rezultira nešto nemirnijim prolascima preko neravnina, no Fiat 500 sve to rješava s lakoćom i preciznošću koja uobičajeno nije svojstvena ovako malim automobilima. Svim onima koji će odlučiti iskušati krajnje granice ovog mališana, u pomoć mogu priskočiti serijski ESP sustav i doista solidne kočnice.
I na kraju...
Fiat nas je s edicijom modela 500, nazvanom Lounge CRO, ponovno ugodno iznenadio. Naime, riječ je o solidno opremljenom mališanu itekako razumne cijene koji je teško ne primijetiti gdje god se pojavi. Dakako, njegov su pravi dom upravo gradske prometnice i tu će se ovaj automobil snaći vjerojatno bolje od ikojeg drugog. Fiat 500 1.2 Lounge CRO tako predstavlja još jedan privlačan model u dugom nizu posebnih izdanja koja individualnost i zanimljivost ovog automobila čine neodoljivim već cijelo desetljeće.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | Kombilimuzina (2 volumena) s dvojim vratima i 4 mjesta za putnike |
koeficijent otpora zraka | Cd = 0,36 |
MOTOR | |
konstrukcija | 4-cilindrični redni benzinski, postavljen naprijed poprečno, 2 ventila po cilindru, 1 bregasto vratilo u glavi pokretano zupčastim remenom, aluminijska glava, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, elektroničko ubrzigavanje goriva u više točaka, akumulator 40 Ah, alternator 60 A, ulje 2,8 l, Euro 6 |
obujam | 1242 cm3 |
provrt i hod klipa | 70,8 x 78,9 mm |
omjer kompresije | 11,1 : 1 |
najveća snaga | 51 kW (69 KS) pri 5500 o/min |
najveći okretni moment | 102 Nm pri 3000 o/min |
specifična snaga | 41,1 kW/l (55,6 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na prednje kotače, robotizirani automatski mjenjač Dualogic (Magneti Marelli) s 5 stupnjeva prijenosa i ručnim (sekvencijalnim) načinom rada, elektrohidraulička aktivacija |
prijenosni omjeri | - |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | McPhersonove opružne noge, poprečna trokraka ramena, stabilizator i pomoćni okvir |
stražnji ovjes | Torzijska polukruta osovina, teleskopski amortizeri i spiralne opruge |
upravljač | S nazubljenom letvom, električni servoojačivač Dualdrive, 3,0 okretaja, prijenosni omjer 16,3 : 1 |
KOČNICE | |
prednje | Puni disk dimenzija 257 x 22 mm s 1-klipnim kliještima |
stražnje | Bubanj promjera 180 mm |
oprema | ABS, ESP, TCS, Hill Holder |
KOTAČI | |
naplaci | Naplaci od lake legure dimenzija 6,0J x 15 |
pneumatici | Dimenzija 185/55 R 15 (na testiranom vozilu: Michelin Energy Saver) |
oprema | Rezervni kotač za privremenu uporabu |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 3571 x 1627 (s retrovizorima: 1893) x 1488 mm |
međuosovinski razmak | 2300 mm |
trag kotača | 1413 / 1407 mm |
najmanja udaljenost od podloge | 104 mm |
krug okretanja | 9,3 m |
obujam prtljažnika | 185 dm3 |
spremnik za gorivo | 35 l |
MASE | |
prazno vozilo | 900 kg |
najveća dozvoljena | 1350 kg |
dozvoljeno opterećenje | 450 kg |
dozvoljena masa prikolice | 400 kg bez kočnice / 800 kg s kočnicom |
specifično opterećenje | 17,6 kg/kW (13,0 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 160 km/h (tvornički podatak), 155 km/h (test) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 13,4 s (tvornički podatak), 13,7 s (test) |
brzina pri 1000 o/min u v stupnju prijenosa | 32,4 km/h (tvornički podatak) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u gradu | 6,0 l/100 km (tvornički podatak), 7,4 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 4,1 l/100 km (tvornički podatak), 5,1 l/100 km (test) |
mješovita vožnja | 4,8 l/100 km (tvornički podatak), 5,6 l/100 km (test) |
autonomija u gradu | 583 km (tvornički podatak), 473 km (test) |
autonomija na otvor. cesti | 854 km (tvornički podatak), 686 km (test) |
prosječna emisija co2 | 110 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 93.304 kn (12.659 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 103.678 kn (14.066 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 5 godina / 120.000 km |
pomoć na cesti | Fiat asistencija |
dodatno | Produljeno jamstvo: 5 godina |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Autocommerce Hrvatska Kovinska 22, 10000 Zagreb |