Jaguar E-Pace 2.0 D 4WD First Edition - Kompakt-aristokrat
Kombinirajući luksuz i sportsku dinamičnost na najbolji mogući način, Jaguar je pred kupce doveo i svoj trenutno najmanji model u klasi. Pokretan modernim dizelskim motorom, s pogonom na sva četiri kotača i automatskim mjenjačem, ovaj bogato opremljeni E-Pace pravi je mamac za sve ljubitelje SUV automobila
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 1999 cm3 / 180 KS / 205 (202) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 5,6 (8,5) l/100 km / 147 g/km |
cijena do registracije | 543.115 kn (73.675 Eur) |
E-Pace je jaguarov prvi kompaktni SUV automobil, no ujedno je to i model nastao na itekako dobro provjerenim osnovama. Naime, jaguarovo tradicionalno iskustvo u konstruiranju sportskih automobila ovdje je uspješno uglazbljeno s off-roaderskim iskustvom Land Rovera te je završni rezultat, najkraće rečeno - impresivan.
Predstavljen u srpnju 2017. godine, Jaguar E-Pace se za europsko tržište proizvodi u austrijskim pogonima Magna Steyr-a, a konstruiran je u britanskom razvojnom središtu Jaguar Land Rovera. Riječ je o automobilu koji je u ponudi svoje marke smješten ispod modela F-Pace, a hrvatskom je tržištu pretpremijerno predstavljen sredinom prosinca prošle godine. Njegov nepogrešiv stil i luksuzan izgled tek su prvi dojmovi koje će prolaznik steći gledajući ovaj sportski model koji s punim pravom na maski hladnjaka nosi legendarnu značku Jaguara.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
S jedne strane, ili gledišta, ovo je tipični Jaguar s brojnim tzv. korporativnim dizajnerskim elementima. I, činjenica jest da praktički svi modeli te marke nalikuju jedan na drugoga, no ovoga nas puta to doista ne smeta. Naime, riječ je o duboko promišljenom i profinjenom dizajnu koji je istovremeno elegantan koliko i dinamičan. U crvenoj boji, testirani je E-Pace 2.0 D 4WD First Edition nesumnjivo upadljiv automobil za koji doista nitko neće reći kako nije nevjerojatno atraktivan, već na prvi pogled.
Naglašeni karakter Jaguara E-Pace predstavlja još jedan vrhunski uradak legendarnog dizajnera marke Iana Calluma i njegove ekipe, a opisani dojam vanjštine jednako je dobro prenesen i na unutrašnjost automobila čiji su dizajneri kao osnovnu polaznu točku koristili sportski model F-Type. Iznutra, testirani E-Pace odiše luksuzom, prepun je visokokvalitetnih materijala, a odlikuje se i naprednom ergonomijom. Kombinacija rotirajućih prekidača i onih koji reagiraju na pritisak izvrsno je pogođena te je vozaču u svakome trenutku lako dostupno sve neophodno.
Dakako, mnogo pozornosti posvećeno je teksturi površina i kombinaciji boja u interijeru te je završni rezultat doista impresivan. Pri tome ne smijemo zaboraviti ni ergonomski vrlo dobro osmišljena prednja sjedala te prostranu unutrašnjost čija "priča" završava prtljažnikom koji u standardnoj konfiguraciji ima obujam od raskošnih 577 dm3. Uostalom, ne zaboravimo, ovo je automobil neskromnih dimenzija, dug 4395 mm.
Serijska i dodatna oprema
Kako je to već i uobičajeno kod premium marki i Jaguar E-Pace je na naše tržište, pored standardnih, uveden s posebnim izvedbama kojima se obilježava početak prodaje nekog modela. U ovom slučaju posebne su izvedbe nazvane First Edition te predstavljaju kombinaciju opreme koja nije dostupna u standardnoj ponudi, a koja se temelji na izvedbi R-Dynamic i paketu opreme SE.
Dakako, kao i svaki premium automobil i "naš" je E-Pace 2.0 D 4WD First Edition bio iznimno bogato opremljen pa je u okvirima ovog članka gotovo nemoguće navesti sve detalje s kojima smo ga dobili na test. A, u pokušaju da izdvojimo tek najbitnije, spomenut ćemo panoramski stakleni krov, 20-colne lijevane naplatke, Ebony Windsor kožu na sjedalima, grijanje prednjih električno podesivih (18 smjerova) sjedala, krovnu oblogu od antilop materijala Ebony...
Nadalje, tu su i podesivo ambijentalno osvjetljenje, sustav za fiksiranje prtljage, Head-up zaslon, ulazak u vozilo bez upotrebe ključa, Activity Key, sustav otvaranja vratiju prtljažnika pokretom kao i sustav Configurable Dynamics. Dakako, sve navedeno predstavlja tek dodatak na E-Pace R-Dynamic SE koji je ionako iznimno bogato opremljen uz šest zračnih jastuka, brojne sustave potpore vozaču, napredni infotainment s prilagodljivim 10-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir, specifični bodykit R-Dynamic, sportska prednja sjedala, audio sustav britanskog proizvođača Meridian i još mnogo, mnogo toga.
Motor i prijenos
Jaguar Land Rover je uložio 500 milijuna Funti u svoje britansko središte za razvoj pogonskih strojeva i rezultat toga su motori obitelji Ingenium, prvi razvijeni u cijelosti od strane ove premium marke. Dizelski dio ove priče predstavlja aluminijski 2-litreni (1999 cm3) Common Rail koji je u testiranoj izvedbi razvijao najveću snagu od 180 KS pri 4000 o/min te najveći okretni moment od 430 Nm pri 1750 o/min. Ovaj je pogonski stroj u testiranom Jaguaru bio kombiniran s pogonom na sva četiri kotača i automatskim mjenjačem s 9 stupnjeva prijenosa.
Recirkulacija ispušnih plinova, SCR katalizator s tekućinom AdBlue, promjenjivo upravljanje ispušnim ventilima i turbopunjač promjenjive geometrije tek su neki od tehničkih detalja zahvaljujući kojima se ovaj motor može pohvaliti kako naprednim performansama tako i povoljnom potrošnjom goriva te emisijom CO2 od primjerenih 147 g/km. No, praksa nam je bitnija od parametara navedenih "na papiru".
Testirani automobil prazan teži 1829 kg što je doista mnogo, pogotovo za SUV iz ovog segmenta. No, velika masa gotovo da predstavlja pravilo kod premium automobila pa nas navedeni podatak i ne čudi posebno. Ono što je svakako pozitivno jest da se na performansama, ali dobrim dijelom i potrošnji goriva ova masa ne osijeća previše. Tako smo u gradskoj vožnji zabilježili potrošnju od doista impresivno niskih (za automobil ove mase, performansi i s 4WD prijenosom) 9,9 l/100 km, dok je prosjek testa završio na 8,5 litara. Najveća brzina koju smo ostvarili dosegla je 202 km/h.
10 milisekundi za potpunu prilagodbu
U vožnji će E-Pace 2.0 D 4WD otkriti kako svoju dinamičnu stranu tako i profinjeno podrijetlo. Ovo prvo vidljivo je u kombinaciji velikih zaliha okretnog momenta zahvaljujući kojima su ubrzanja i međuubrzanja doista uvjerljiva, dok drugu osobinu pronalazimo u izvrsno proračunatim prijenosnim omjerima 9-stupanjskog automatika koji potpisuje ZF. Naime, njegove su promjene stupnjeva brze i praktički neprimjetne što značajno pridonosi kako udobnosti tako i dinamičkim svojstvima ovog sportskog SUV-a.
Konačno, tu je i sustav pogona na sva četiri kotača Active Driveline s automatskom raspodjelom momenta koji, ovisno o stanju podloge, može isporučiti 100% momenta sa stražnje osovine na samo jedan kotač. Sustav Active Driveline putem upravljačke elektroničke jedinice "provjerava" stanje podloge svakih 10 milisekundi kako bi se optimalno prilagodila isporuka momenta na svaki pojedini kotač. Time će E-Pace biti u trenutku spreman pružiti maksimalnu sigurnost ne samo u lošijim već i u naglo promjenjivim vremenskim uvjetima koji nerijetko predstavljaju opasnost, posebno na otvorenoj cesti.
Za upravljačem
Kombinacija udobnosti i sportskih osobina predstavlja disciplinu koju proizvođači automobila pokušavaju riješiti na različite načine. U slučaju testiranog Jaguara E-Pace 2.0 D 4WD First Edition ideja je tipična za premium segment i podrazumijeva mogućnost individualnog (i predefiniranog) podešavanja brojnih parametara vozila. Time se E-Pace iz udobnog obiteljskog pretvara u sportski automobil, a putem sustava Configurable Dynamics moguće je podešavati parametre odziva motora, brzine promjena stupnjeva prijenosa, rada upravljačkog sustava te postavki podvozja.
Ovo je, nesumnjivo kompliciraniji put kreiranja "univerzalnog" paketa koji može pomiriti oba spomenuta svijeta. Iz prakse, priznati moramo, poznajemo automobile koji s klasičnim ovjesom uspješno pomiruju dijametralno suprotne zahtjeve udobnosti i sportske dinamičnosti, no u cijeloj se ovoj priči testirani Jaguar ipak solidno snašao.
Činjenicom jest da teška SUV karoserija ne može pobjeći od temeljnih zakona fizike pa se tako i ovaj automobil malo više naginje u zavojima, a (poglavito zbog mase) njegove obilno dimenzionirane kočnice (vent./puni diskovi dimenzija 325/300 mm) nemaju odveć lak zadatak. Sve u svemu, E-Pace poput testiranog će se dobro snaći u obje namijenjene mu uloge, premda je naš dojam kako mu ona prvonavedena, udobnog obiteljskog prijevoznika, ipak bolje pristaje od uloge sportaša.
I na kraju...
Jaguar je sa svakim novim modelom sve snažniji i uspješniji. Izvrsno pogođena kombinacija luksuza i naprednih performansi na najbolji način održava legendarni status ove marke, a u toj je priči premda najmanji SUV, E-Pace jednako uspješan kao i svi drugi aktualni modeli Jaguara.
Zahvaljujući svojim relativno kompaktnim dimenzijama, ovaj će se SUV vjerojatno dopasti najširem krugu potencijalnih kupaca te vrste premium automobila, a kombinacija 180 KS snažnog dizelskog motora i 9-stupanjskog automatskog mjenjača vro je dobro pogođena. Uz to, tu je i posebni paket opreme First Edition koji ovaj automobil čini još posebnijim zbog kombinacije koja nije dostupna u standardnoj ponudi. Je li ovo najbolji izbor u luksuznom segmentu SUV automobila srednjih dimenzija ostaje individualnim pitanjem. No, nama izgleda da svakako jest.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | SUV (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike |
koeficijent otpora zraka | Cd = 0,325 |
MOTOR | |
konstrukcija | 4-cilindrični redni dizel (Ingenium), postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi motora, promjenjivo upravljanje ispušnim ventilima, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, aluminijska glava i blok motora, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail, 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak hlađen tekućinom, SCR katalizator (AdBlue), Start & Stop, Euro 6 |
obujam | 1999 cm3 |
provrt i hod klipa | 83,0 x 92,3 mm |
omjer kompresije | 15,5 : 1 |
najveća snaga | 132 kW (180 KS) pri 4000 o/min |
najveći okretni moment | 430 Nm pri 1750 o/min |
specifična snaga | 66,0 kW/l (90,0 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na sva 4 kotača Active Driveline, automatski mjenjač s 9 stupnjeva prijenosa ZF |
prijenosni omjeri | I 4,71; II 2,84; III 1,91; IV 1,38; V 1,00; VI 0,81; VII 0,70; VIII 0,58; IX 0,48; hod unazad 3,83; diferencijal 3,94 |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | McPhersonove opružne noge s elektronički podesivim amortizerima, poprečna trokraka ramena i stabilizator |
stražnji ovjes | Višedjelna osovina s poprečnim ramenima, spiralne opruge, elektronički podesivi amortizeri i stabilizator |
upravljač | S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač, 2,31 okretaja, Torque Vectoring |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani disk promjera 325 mm |
stražnje | Puni disk promjera 300 mm |
oprema | ABS, ESP, TCS, AEB (sustav autonomnog kočenja u nuždi) |
KOTAČI | |
naplaci | Naplaci od lake legure Style 6014 dimenzija 8,0J x 20 |
pneumatici | Dimenzija 245/45 R 20 (na testiranom vozilu: Continental WinterContact TS 850 P M+S) |
oprema | Rezervni kotač za privremenu uporabu |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4395 x 1984 (s retrovizorima: 2088) x 1649 mm |
međuosovinski razmak | 2681 mm |
trag kotača | 1625 / 1624 mm (osnovna izvedba) |
najmanja udaljenost od podloge | 204 mm |
gaz vode | 500 mm |
prevjesi | 882 / 832 mm |
kutevi | prilazni 22,8° / odlazni 29,4° / prijelom 21,1° |
krug okretanja | 11,5 m |
obujam prtljažnika | 577 / 1234 dm3 |
spremnik za gorivo | 56 l (AdBlue: 16 l) |
MASE | |
prazno vozilo | 1829 kg |
najveća dozvoljena | 2400 kg |
dozvoljeno opterećenje | 571 kg |
dozvoljena masa prikolice | 750 kg bez kočnice / 1800 kg s kočnicom |
specifično opterećenje | 13,9 kg/kW (10,2 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 205 km/h (tvornički podatak), 202 km/h (test) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 9,3 s (tvornički podatak), 9,6 s (test) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u gradu | 6,5 l/100 km (tvornički podatak), 9,9 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 5,1 l/100 km (tvornički podatak), 7,9 l/100 km (test) |
mješovita vožnja | 5,6 l/100 km (tvornički podatak), 8,5 l/100 km (test) |
autonomija u gradu | 862 km (tvornički podatak), 566 km (test) |
autonomija na otvor. cesti | 1098 km (tvornički podatak), 709 km (test) |
prosječna emisija co2 | 147 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 543.115 kn (73.675 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 3 godine / 100.000 km |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Wallis Adria Strojarska cesta 20, 10000 Zagreb |