Test

Mercedes-Benz E 220 d All Terrain Avantgarde - Za gospodu i pustolove

📷  foto: Saša Lisjak, autonet.hr
Hrvoje Gattin srijeda, 29. studenog 2017. u 00:00

U ekskluzivno uskoj ponudi velikih karavana s off-road sklonostima, Mercedes-Benz je s modelom All Terrain otkrio svoje najjače karte. Ovaj univerzalni automobil jednako će se dobro snaći pri večernjem odlasku u kazalište kao i na blatnjavom putu do vile, skrivene duboko u šumi

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1950 cm3 / 194 KS / 231 (225) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 5,3 (7,7) l/100 km / 137 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 558.659 kn (73.877 Eur) / 784.095 kn (103.688 Eur)

Kada smo u lipnju 2016. svjedočili pretpremijernom predstavljanju karavanske izvedbe nove E klase Mercedes-Benza, bilo je jasno da stuttgartski proizvođač sprema nešto još posebnije. Naime, 4x4 izvedbe luksuznih karavana doista su rijetke i tek se nekoliko automobilskih imena može pohvaliti činjenicom da predstavljaju dio njihove proizvodne palete.

Nekih godinu dana kasnije, kada je E klasa All Terrain stigla i na hrvatsko tržište, nismo bili nimalo iznenađeni. Štoviše, nakon četiri desetljeća karavanskih izvedbi mercedesove E klase malo bi tko i očekivao štogod drugo do čistog savšenstva, kako prema pitanju tehničkih detalja, opremljenosti izrade ili pak mogućnosti. Osmišljena da posluži u svakoj prilici, univerzalno sposobna Mercedes-Benz E klasa All Terrain sada je tu, a isprobali smo 194 KS snažni model koji predstavlja početnu od dvije ponuđene izvedbe.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Svaki karoserijski oblik ima svoje zakonitosti pa tako niti E klasa T-Modell nije imuna na razlike koje joj je, u odnosu na limuzinu, podario karavanski stražnji dio. Dakako, to ne znači da je ovaj automobil izgubio na svojoj jedinstvenosti ili posebnosti, već samo da je elegancija nešto manja nego li kod trovolumenske izvedbe. Ipak i standardni karavan kao i All Terrain bez mnogo razmišljanja možemo svrstati u elegantnije automobile njihove klase.

Povišena karoserija, robusni obrubi blatobrana te aluminijska obloga prednjeg i stražnjeg dijela vozila vjerojatno i više imaju estetsku nego li funkcijsku ulogu, no priznati se mora, uklapaju se izvrsno u avanturistički duh ovog automobila. A, ulasku u unutrašnjost Mercedes-Benz E klase 220 d All Terrain Avantgarde vjerojatno se nitko ne bi protivio.

Ergonomski izvrsno pogođena sjedala koja istovremeno nude ne pretjerano visok položaj sjedenja, dobru potporu tijelu i naglašenu udobnost su tu, nastavljajući jednu od najcjenjenijih tradicija mercedesovih automobila. Dakako, tu je i onaj fantastični obruč upravljača s perforiranom kožom koji doista spada među najbolje uratke svoje vrste, a naposlijetku možemo spomenuti i samo uređenje interijera.

Naime, u Mercedes-Benzu su i ovoga puta pokazali nenadmašnu umješnost kombiniranja različitih materijala (konkretno aluminija, drva i kože), ukopivši sve navedeno u interijer vrhunski izrađenih detalja, napredne ergonomije te učinkovite zvučne izolacije. Dakako, prostranost je jedna od značajnijih osobina ovog automobila, a napomenimo tek da njegov veliki prtljažnik zaprima između 640 i 1820 dm3.

Serijska i dodatna oprema

Kao što je već i uobičajeno, premium automobili na test dolaze s doista dugim popisima opreme pa tako nabrajanje svake pojedine stavke predstavlja gotovo nemoguću misiju. Osnovu opreme testiranog Mercedesa predstavljaju paketi eksterijera i interijera Avantgarde s detaljima poput 19-colnih kotača, poliranih krovnih nosača, višenamjenskog obruča upravljača kojem smo već uputili pohvalu, ambijentalnog osvjetljenja u 64 (!) boje...

Možda najupečatljiviji detalj interijera nove E klase predstavljaju dva (serijski kod izvedbe All Terrain) velika središnja zaslona, svaki dijagonale od 31,2 cm. No, tu su i multimedijski navigacijski sustav Comand Online, automatski klima uređaj Thermotronic, surround Hi-Fi sustav njemačke tvrtke Burmester, Multibeam LED glavna svjetla, Parking paket s 360° kamerom, unutrašnji i retrovizor na strani vozača s automatskim zatamnjivanjem, električno sklopiva kuka za vuču prikolice s ESP sustavom, grijana prednja i stražnja sjedala, aktivni poklopac motora (zaštita za pješake), sustav prepoznavanja prometnih znakova, sedam zračnih jastuka (uključujući i onaj za zaštitu koljena vozača) i još podosta toga.

Konačno, testirani je automobil imao i dva detalja s popisa opreme povrh navedenih paketa eksterijera i interijera: crvenu metalik boju karoserije Designo Hyacinth te crnu kožu u unutrašnjosti.

Motor i prijenos

Upravo je nova generacije E klase, serija W 213 poslužila 2016. za premijeru još jednog tehničkog dragulja iz Stuttgarta, 2-litrenog dizelskog motora oznake OM 654. Riječ je o nasljedniku legendarnog Common Raila koji je pod prednjim poklopcem široke palete modela ove marke osvajao kupce, ali i uvijek kritične novinare još od 2008. Aktualni motor, dakako, nudi sve što bi smo i očekivali od nove generacije nekog pogonskog stroja pa je tako lakši, manji i štedljiviji od prethodnika. Također, novi je motor opremljen SCR katalizatorom (+ AdBlue) kako bi se štetne emisije svele na najmanju moguću razinu.

Pod prednjim poklopcem testirane E klase All Terrain, ovaj je pogonski stroj obujma od 1950 cm3 razvijao najveću snagu od 143 kW (194 KS) pri 3800 o/min kao i najveći okretni moment od 400 Nm između 1600 i 2800 o/min. Navedene vrijednosti snage daju nam omjer od 73,3 kW/l (99,5 KS/l) što je sasvim solidno za jedan moderni dizelski stroj. No, kako se ovaj 4-cilindraš nosio s 1900 kg mase testiranog vozila?

Performanse, a tu prvenstveno mislimo na ubrzanje od 0 do 100 km/h i međuubrzanja, bile su na razini naših očekivanja. Naime, premda je riječ o neskromnoj masi vozila, u pomoć All Terrainu priskaču visoke zalihe okretnog momenta pa je tako testirani automobil do "stotke" ubrzavao za 8,3 sekunde (proizvođač obećava tek malo kraćih 8,0 s) te dostigao najveću brzinu od respektabilnih 225 (231) km/h. Nažalost, Mercedes je u slučaju E klase All Terrain bio vrlo škrt što se tiče tehničkih podataka pa tako nismo saznali ništa o tome što proizvođač obećava vezano uz međuubrzanja. Ostaje nam, stoga, iskustvo iz vožnje u kojem su se međuubrzanja pokazala uvjerljivima u svim uvjetima vožnje.

Svaku prometnu situaciju ovako će motorizirani mercedesov off-roaderski karavan s lakoćom riješiti, a ako vam se i pojavi prilika u kojoj je zbog naglijeg ubrzanja potrebno brže promijeniti stupanj prijenosa, tu su uvijek poluge za izmjenu smještene iza upravljača. Dakako, vjerojatno ne treba niti napominjati da su promjene stupnjeva automatskog mjenjača 9G-Tronic doista brze.

Za kraj ovog odlomka posvetimo se nakratko i potrošnji goriva koja je, kako je kod Mercedes-Benza već i uobičajeno, znatno nadišla tvornički zajamčene vrijednosti (ovaj je automobil homologiran prema NEDC standardu). Ipak i uz izmjerenih 8,1 l/100 km u gradskoj vožnje te konačni prosjek mješovite vožnje od 7,7 litara bili smo itekako zadovoljni. Uostalom, ovo je velik automobil, neskromne mase, opremljen automatskim mjenjačem i pogonom na sva četiri kotača...

Za upravljačem

Kako bi bio spreman za sva iznenađenja, mercedesov All Terrain je opremljen zračnim automatski podesivim ovjesom Air Body Control s rasponom podešavanja u tri razine, od 0 do +35 mm. Ideja je ta da se u svim uvjetima vožnje, dakle kako na asfaltu tako i neravnom terenu, vozaču i putnicima pruži maksimalna udobnost. Dakako, niti jedan ovjes nije u stanju napraviti čudo, no činjenicom jest da se testirani Mercedes-Benz pokazao vrlo udobnim pri vožnji manje zahtjevnim off-road terenom, pri čemu je moguće i ručno povećati udaljenost podnice vozila od podloge.

Na asfaltiranoj podlozi prednosti zračnog ovjesa iskazuju se prvenstveno u vidu automatske stabilizacije karoserije, tj. održavanja konstantnog položaja, bez obzira na opterećenost vozila ili sile koje na njega djeluju tijekom vožnje. Dakako, kao što možete i pretpostaviti, učinak je vrhunski i E klasa 220 d All Terrain doista klizi cestom kako i dolikuje jednom elegantnom automobilu ove klase. Istina jest da smo tijekom svoje karijere susreli i udobnijih podvozja kada je riječ o vožnji asfaltom, no univerzalnost koju ovaj ovjes pruža svakako je nenadmašna.

Kako je to već i uobičajeno kod svih bogatije opremljenih modela ove marke i testirana je E klasa All Terrain bila opremljena sustavom sustavom Dynamic Select s prekidačem za odabir nekoliko pretprogramiranih načina rada progresivnog servoojačivača upravljača, automatskog mjenjača, odziva na papučicu gasa, sustava Start & Stop te ovjesa.

Dostupni načini rada su Comfort, ECO, Sport, All-Terrain te Individual. Potrebno je napomenuti i da se pri aktiviranju načina rada All-Terrain podvozje automatski podiže za 20 mm te u tom položaju ostaje do brzine od 35 km/h. Konačno, tu je i "kruna svega", mercedesov sustav pogona na sva četiri kotača 4Matic koji kod E klase All Terrain nudi osnovni raspored momenta od 45/55%. Upravo zahvaljujući ovom sustavu s elektroničkim nadzorom, testirani je automobil suvereno vladao svim podlogama koje su se našle pod njegovim kotačima.

I na kraju...

Ekskluzivnost i univerzalnost temeljne su odlike Mercedes-Benza All Terrain. Bilo da njegova karoserija bliješti pod noćnim svjetlima velegrada ili se probija kroz kakav šumski puteljak, ovaj karavan svojom svestranošću jamči da će se njegov vozač i putnici u svakom trenutku osjećati posebno.

U konačnici, izbor je uz dvije ponuđene izvedbe doista jednostavan. Mišljenja smo kako je sa 194 KS i najnovijim dvolitrenim dizelom ovaj automobil sasvim dovoljno motoriziran, no dakako, ako poželite vrhunsku ekskluzivnost tu je i snažniji dizelski pogon. Vrhunska oprema, prostranost i najviša razina sigurnosti stvaraju jedinstveno okruženje kakvo, usudit ćemo se reći, može ponuditi samo marka s trokrakom zvijezdom.

 Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik Karavan (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni dizelski (OM 654) postavljen naprijed uzdužno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, glava i blok od lake legure, klipovi od čelika, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail (2050 bar), 1 turbopunjač, međuhladnjak, SCR katalizator, AdBlue, filter ispušnih čestica, Euro 6
obujam 1950 cm3
provrt i hod klipa 82,0 x 92,3 mm
omjer kompresije 15,5 : 1
najveća snaga 143 kW (194 KS) pri 3800 o/min
najveći okretni moment 400 Nm između 1600 i 2800 o/min
specifična snaga 73,3 kW/l (99,5 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Stalni pogon na sva 4 kotača (4Matic), automatski mjenjač s 9 stupnjeva prijenosa (9G-Tronic) i mogućnošću ručne izmjene stupnjeva
prijenosni omjeri I 5,35; II 3,24; III 2,25; IV 1,64; V 1,21; VI 1,00; VII 0,86; VIII 0,72: IX 0,60; hod unazad 4,80; diferencijal 2,47
PODVOZJE
prednji ovjes Zračni ovjes (Air Body Control) s opružnim nogama, višedjelna (4-link) osovina s gornjim i donjim poprečnima ramenima, stabilizator i pomoćni okvir
stražnji ovjes Višedjelna (5-link) osovina, kosa i poprečna ramena, zračni ovjes (Air Body Control), stabilizator i pomoćni okvir
upravljač S nazubljenom letvom, elektromehanički progresivni servoojačivač
KOČNICE
prednje Ventilirani disk
stražnje Ventilirani disk
oprema Električna parkirna kočnica, ABS, ESP, TCS, Hill Holder
KOTAČI
naplaci Naplaci od lake legure dimenzija 8.0J x 19
gume Dimenzija 245/45 R 19 (na testiranom vozilu: Bridgestone Potenza S001)
oprema Komplet za popravak pneumatika Tirefit
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4947 x 1861 x 1497 mm
međuosovinski razmak 2939 mm
trag kotača 1604 / 1610 mm
krug okretanja 11,9 m
obujam prtljažnika 640 / 1820 dm3
spremnik za gorivo 57 l
MASE
prazno vozilo 1900 kg
najveća dozvoljena 2570 kg
dozvoljeno opterećenje 670 kg
specifično opterećenje 13,3 kg/kW (9,8 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 231 km/h (tvornički podatak), 225 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 8,0 s (tvornički podatak), 8,3 s (test)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 5,6 l/100 km (tvornički podatak), 8,1 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 5,1 l/100 km (tvornički podatak), 7,5 l/100 km (test)
mješovita vožnja 5,3 l/100 km (tvornički podatak), 7,7 l/100 km (test)
autonomija u gradu 1018 km (tvornički podatak), 704 km (test)
autonomija na otvor. cesti 1118 km (tvornički podatak), 760 km (test)
prosječna emisija co2 137 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 558.659 kn (73.877 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 784.095 kn (103.688 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 2 godine / bez ograničenja broja prijeđenih km
na boju 30 godina
na originalne rez. dijelove 2 godine
pomoć na cesti Mobilno jamstvo: 30 godina / 24h
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Star Import Kovinska 5, 10090 Zagreb - Susedgrad