Test

Nissan X-Trail 2.0 dCi 4WD Tekna - Veliki Qashqai

📷  foto: Saša Lisjak
Goran Topić ponedjeljak, 27. studenog 2017. u 00:00

X-Trail je svojevremeno bio od mnogih percipiran kao "mini Patrol" i to je činilo značajan dio njegovog imidža. Sada je situacija poprilično drugačija jer je X-Trail sazrio, odrastao, pogospodio se i od malog Patrola postao veliki Qashqai. Nije to ništa loše, dapače, no nekako nam je bio simpatičniji u mlađim i neozbiljnijim danima

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1995 cm3 / 177 KS / 196 (190) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 6,1 (8,8) l/100 km / 162 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 358.022 kn (47.736 Eur) / 363.906 kn (48.521 Eur)

Nissan svakako možemo ubrojiti u predvodnike kada je riječ o SUV/crossover ponudi, a u mnogočemu ovaj japanski proizvođač je neprikosnoveni pionir. Primjera radi, mnogi će upravo modele Qashqai i Juke imenovati začetnicima svojih segmenata. X-Trail im je ustvari i prethodio s prvom generacijom koja je na tržište stigla još 2000, a sada je već u svojoj trećoj te vizualno nedavno osvježenoj generaciji.

Netom prije nego što je na naše tržište stigao facelift, čije će novine s lakoćom zapaziti tek nešto pažljiviji promatrači, imali smo priliku testirati ovaj SUV s 2,0-litrenim turbodizelskim motorom snage od 177 KS te mjenjačem XTronic i pogonom na sva četiri kotača. Također, testni je primjerak bio opremljen i s najvišim paketom opreme Tekna kojem je teško pronaći zamjerku, s obzirom da je riječ o doista dugom popisu.

 Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

X-Trail već neko vrijeme (od lansiranja trenutne generacije) nije dizajnom kutijasti off-roader već prvenstveno uglađeni gradski SUV prepoznatljivog nissanovog obiteljskog dizajna koji djeluje podjednako dinamično i elegantno te prije svega moderno i upečatljivo. Vanjski izgled, ne samo X-Traila, već i ostalih nissanovih noviteta svakako je jedan od snažnijih aduta kojem se mogu zahvaliti solidne prodajne brojke.

Unutrašnjost X-Traila je vrlo prostrana, sprijeda i otraga, a tu je i prtljažnik električno otvorivog poklopca i obujma od 550 / 1982 dm3, kao i više pretinaca i mjesta za ostavu manjih predmeta unutar putničkog prostora što će značajno povećati iskoristivosti i praktičnost ovog automobila. Recimo i kako prtljažnik nudi dvostruku podnicu, a stražnja sjedala su pomična i podesivog naslona. Dakako, može ih se i lako preklopiti (40:20:40), a naslon srednjeg sjedala krije držače za čaše, dok su prednji držači hlađeni.

Vozač će možda i više od prostranosti kabine cijeniti solidnu razinu ergonomije, preglednost i laku dostupnost svih prekidača, preglednost instrumentne ploče i sl, kao i relativno zadovoljavajuću preglednost van vozila. Nadalje, interijer djeluje kvalitetno izrađen, a materijalima se također nema što posebno prigovoriti. Sjedala su presvučena kožom (prednja su grijana i električno podesiva), no važnije je da su udobna i na duljim putovanjima.

Serijska i dodatna oprema

Najbolji opis opreme testiranog automobila je vrlo kratak, odnosno dovoljno je reći da se radi o najbogatijem paketu Tekna. Nabrajanje pojedinih stavki bi skoro bio zaseban tekst pa samo spomenimo 19-colne naplatke, električno pomični panoramski krov, krovne nosače, električno podesiva prednja sjedala, instrumentnu ploču s TFT zaslonom u boji, kožne presvlake grijanih sjedala, Connect (Gen2) Kai (7-inčni ekran) s navigacijom, tempomat, limitator brzine, 10 parkirnih senzora (prednji i stražnji), šest zračnih jastuka te cijelu abecedu raznih sustava aktivne i pasivne sigurnosti koja će pomoći vozaču prilikom upravljanja vozilom u svim prometnim situacijama.

Dodatne opreme, osim boje karoserije (bijela s bisernim efektom, 5.500 kn), na testiranom automobilu nije bilo.

Motor i prijenos

Testirani je X-Trail pokretao 2,0-litreni 4-cilindrični turbodizelski dCi motor snage od 177 KS i najvećeg okretnog momenta od 380 Nm uparen s CVT mjenjačem XTronic te pogonom na sva četiri kotača. Sam pogonski stroj je glasniji od očekivanog i često ćete za vrijeme vožnje osjetiti nešto snažnije vibracije nego li je za očekivati od uglađenijih dizelskih SUV-ova. S druge strane, to je još jedan znak kako X-Trail još uvijek gaji određene off-road sklonosti te da se motor ne srami pokazati svoj potencijal.

CVT mjenjač XTronic se za vrijeme testa pokazao kao odličan izbor koji je poprilično dobro usklađen sa snažnim motorom te čini vožnju znatno opuštenijom čak i u gradskim gužvama, a vozač može izabrati i sam mijenjati stupnjeve prijenosa, no neke velike potrebe za tim i nema. U svakom slučaju, to prvenstveno ovisi o navikama i stilu vožnje. Nadalje, pogonski sklop se pokazao i relativno štedljivim. Naime, nama se tijekom testa prosječna potrošnja zaustavila na 8,8 l/100 km što je nešto više od deklariranih 6,1, ali uz masu i dimenzije vozila, korištenje Auto načina rada pogona na sva četiri kotača većinu vremena, težu nogu na gasu i veći broj gradskih kilometara, to i nije pretjerano odstupanje.

Za upravljačem

Podesiv položaj upravljača i sjedala te visoka linija krova omogućuju lak pronalazak optimalnog položaja za vožnju i višim vozačima, a vrijeme navikavanja na kokpit je vrlo kratko jer su svi prekidači više-manje lako dostupni i pregledni, a infotainment sustav odrađuje svoj posao informiranja vozača na solidnoj razini pa vam ništa ne bi trebalo odvraćati pozornost od ceste i prometa. Preglednost izvan vozila je relativno dobra unatoč većim dimenzijama vozila, a u stisci, prilikom parkiranja, manevriranja između većih prepreka na makadamskim putevima i sl, u pomoć će priskočiti parkirni senzori te vrlo informativni Around View Monitor koji na središnjem 7-inčnom zaslonu prikazuje bližu okolicu vozila iz ptičje perspektive. Zgodni dodatak je opcija koja omogućuje prikaz slike samo s pojedine kamere pa vozač može dobiti i kvalitetniji prikaz udaljenosti od neke prepreke, što je korisno u gradu i tijekom off-road vožnje.

Za vrijeme vožnje testirani X-Trail također nudi pomoć vozaču putem više sustava aktivne sigurnosti. Ukratko, standardnu opremu čine sustav prepoznavanja prometnih znakova, upozorenja na nenamjeran izlazak iz prometne trake, nadzora tzv. mrtvog kuta, izbjegavanja frontalnih sudara, nadzora nad vozačevom pozornošću, prepoznavanje objekata u pokretu prilikom vožnje unatrag i sl.

Nadalje, tijekom vožnje vozač će kod X-Traila cijeniti odzivnost gasa, odličnu suradnju mjenjača i motora te agilnost koju taj dvojac jamči kod uzbrdica, prilikom pretjecanja i sličnih situacija, a to nije mali zadatak s obzirom da ovaj automobil teži popriličnih 1772 kg. Ta će se pak masa s druge strane osjetiti prilikom kočenja, no srećom kočnice su na razini zadatka i ulijevaju potrebnu sigurnost. Isto vrijedi i za ponašanje vozila općenito. Naginjanja karoserije prilikom bržeg prolaska kroz zavoje su primjetna, no očekivana i ukoliko ne pretjerujete X-Trail će vam svojim ponašanjem na vrijeme javiti "koliko je sati". Dakako, ako zatreba ESP je tu da pripomogne u nezgodnim situacijama.

Kod kretanja i sporije vožnje motor će se javiti nešto osjetnijim "brundanjem", no to će se smiriti pri optimalnijem broju okretaja tijekom vožnje. S druge strane, izolacija je općenito na zadovoljavajućoj razini, a zahvaljujući solidnoj aerodinamici šum vjetra i pri višim brzinama nije pretjeran. Ovjes je solidan i automobil je udoban, no vozač će lako osjetiti kako je stražnji kraj nešto tvrđi odnosno kako proizvodi malo jače vibracije na lošijem kolniku, a potvrdit će vam to i putnici na stražnjoj klupi. Pretpostavljamo da je riječ o ustupku kvalitetnijim off-road sposobnostima koje X-Trail jednostavno mora imati, ako ništa drugo onda radi svog imena.

Inače, zadovoljavajućem snalaženju van asfaltnih prometnica pomažu i solidni prilazni i odlazni kut, visina podnice od 210 mm te dakako pogon na sva četiri kotača. Vozač može izabrati između tri načina rada pogona: 2WD, Auto i Lock. Sve u svemu, X-Trail u svijetu modernih i prvenstveno gradskih SUV-ova doista možemo nazvati ozbiljnim off-road igračem.

I na kraju...

Iskreno, više nam se viđao X-Trail kao mali Patrol, nego kao veliki Qashqai, no realno, zamjerki na ovaj automobil nemamo. Njegova cijena od 363.906 kn, odnosno 48.520 Eura vam se možda na prvu može učiniti previsokom, no kada bolje razmislite riječ je o izvedbi sa samog vrha ponude ovog velikog SUV-a koja je pokretana najsnažnijim dizelskim motorom, uparenim s pogonom na sva četiri kotača i CVT mjenjačem XTronic te izvedbi s najbogatijim paketom opreme kojem se gotovo pa nema što dodati. Također, za navedeni iznos dobijate SUV s kojim se nećete ustručavati skrenuti s asfalta i s kojim i najdulja putovanja ne predstavljaju nikakav poseban napor.

 Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik SUV (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni dizelski, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana zupčastim remenom, glava od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail, 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak, FAP filter čestica, sustav Start & Stop, Euro 6
obujam 1995 cm3
provrt i hod klipa 84,0 x 90,0 mm
omjer kompresije 15,6 : 1
najveća snaga 130 kW (177 KS) pri 3750 o/min
najveći okretni moment 380 Nm pri 2000 o/min
specifična snaga 65,2 kW/l (88,7 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na sva četiri kotača (All Mode 4x4-i) s tri načina rada, bezstupanjski (CVT) mjenjač XTronic sa 7 pretprogramiranih stupnjeva prijenosa
prijenosni omjeri 2,413 - 0,383: hod unazad 1,798; diferencijal 5,577
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna ramena i stabilizator
stražnji ovjes Višedjelna osovina, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator
upravljač S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač
KOČNICE
prednje Ventilirani disk
stražnje Ventilirani disk
oprema ABS, BAS, EBD, ESP, TCS, Hill Holder
KOTAČI
naplaci Lijevani naplaci dimenzija 7J x 19
gume Dimenzija 225/55 R 19 (na testiranom vozilu: Goodyear Efficient Grip SUV4x4)
oprema Rezervni kotač s pneumatikom dimenzija 155/90 R17
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4640 x 1830 x 1710 mm
međuosovinski razmak 22705 mm
trag kotača 1580 / 1580 mm
najmanja udaljenost od podloge 210 mm
prevjesi 940 / 995 mm
kutevi prilazni 18° / odlazni 27°
krug okretanja 11,2 m
obujam prtljažnika 550 / 1982 dm3
spremnik za gorivo 60 l
MASE
prazno vozilo 1772 kg
opterećenje osovina 50,6% / 49,4%
najveća dozvoljena 2240 kg
dozvoljeno opterećenje 468 kg
dozvoljeno opterećenje krova 100 kg
dozvoljena masa prikolice 750 kg bez kočnice / 1650 kg s kočnicom
specifično opterećenje 13,6 kg/kW (10,0 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 196 km/h (tvornički podatak), 190 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 10,0 s (tvornički podatak), 10,5 s (test)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 6,7 l/100 km (tvornički podatak), 9,2 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 5,8 l/100 km (tvornički podatak), 6,5 l/100 km (test)
mješovita vožnja 6,1 l/100 km (tvornički podatak), 8,8 l/100 km (test)
autonomija u gradu 896 km (tvornički podatak), 652 km (test)
autonomija na otvor. cesti 1035 km (tvornički podatak), 923 km (test)
prosječna emisija co2 162 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 358.022 kn (47.736 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 363.906 kn, odnosno (48.520 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 3 godine / 100.000 km
protiv prohrđavanja 12 godina
dodatno Produljeno jamstvo (5 godina / 160.000 km) - 4.090 kn
Produljeno jamstvo Basic (7 godina / 160.000 km) - 5.020 kn
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Renault Nissan Hrvatska Radnička cesta 47, 10000 Zagreb