Waymo: Nova studija potvrđuje drastično smanjenje teških nesreća i bolju zaštitu pješaka
Najnovije istraživanje tvrtke Waymo, temeljeno na preko 91 milijun prijeđenih kilometara, pokazuje značajno smanjenje sudara s pješacima, biciklistima i motociklistima te manje nesreća s teškim ozljedama u usporedbi s ljudskim vozačima.

Tvrtka Waymo, pionir u razvoju tehnologije autonomne vožnje i podružnica Alphabeta, objavila je rezultate nove opsežne studije koja sugerira da njihova vozila bez vozača značajno doprinose sigurnosti na cestama. Analizirajući podatke prikupljene tijekom više od 91.25 milijuna kilometara prijeđenih u gradovima poput Phoenixa, San Francisca, Los Angelesa i Austina do siječnja 2025., istraživanje pruža dosad najdetaljniji uvid u performanse Waymo Driver sustava u usporedbi s ljudskim vozačima.
Studija, koja je prihvaćena za objavu u znanstvenom časopisu Traffic Injury Prevention Journal, jača argumente u prilog autonomnim vozilima kao ključnom elementu u postizanju ciljeva inicijative "Vision Zero" – eliminacije smrtnih slučajeva i teških ozljeda u prometu.
Ogroman korak naprijed
Rezultati su posebno impresivni kada je riječ o zaštiti najranjivijih sudionika u prometu (VRU - Vulnerable Road Users). U usporedbi s ljudskim vozačima, i neovisno o tome tko je bio krivac za nesreću, Waymo Driver sustav pokazao je: 92% manje sudara s ozljedama pješaka, 82% manje sudara s ozljedama biciklista i 82% manje sudara s ozljedama motociklista.
Ove brojke predstavljaju ogroman korak naprijed, posebno u kontekstu rastućeg broja nesreća s pješacima u Sjedinjenim Državama posljednjih godina, fenomena koji se često pripisuje ometenoj vožnji i sve većim vozilima na cestama. Waymo ističe da njihova tehnologija, koja koristi kombinaciju LiDAR-a, radara i kamera, omogućuje precizno prepoznavanje i predviđanje ponašanja pješaka, biciklista i drugih sudionika u prometu, čak i u složenim urbanim okruženjima.
Rani, ali ohrabrujući pokazatelji
Nadalje, studija bilježi i 96% manje sudara s ozljedama na raskrižjima. Prema podacima američke Nacionalne agencije za sigurnost prometa na autocestama (NHTSA), upravo su raskrižja mjesta gdje se događa velik broj teških prometnih nesreća uzrokovanih ljudskim pogreškama. Waymo navodi da je ovo značajno smanjenje velikim dijelom posljedica sposobnosti njihovog sustava da detektira vozila koja prolaze kroz crveno svjetlo i adekvatno reagira na takve opasne situacije.
Istraživanje se dotiče i najtežih posljedica nesreća, pokazujući 85% smanjenje broja sudara sa sumnjom na teške ili još gore ozljede. Iako su ovi rezultati statistički značajni, Waymo napominje da su teške ozljede, srećom, rijetki događaji, pa je broj takvih slučajeva u analiziranom uzorku relativno malen (ukupno su zabilježene 48 ozljede bilo koje vrste, 18 aktivacija zračnih jastuka i 2 slučaja sa sumnjom na teške ozljede u sudarima Waymo vozila). Stoga će biti potrebno prikupiti podatke s još više prijeđenih kilometara kako bi se donijeli konačni statistički zaključci o superiornosti u izbjegavanju najtežih ozljeda. Unatoč tome, ovo su rani, ali ohrabrujući pokazatelji.
Entuzijazam objavljenim rezultatima
"Uzbudljivo je vidjeti stvaran pozitivan utjecaj koji Waymo ostvaruje na američkim ulicama dok nastavljamo s ekspanzijom," izjavio je Mauricio Peña, glavni direktor sigurnosti u Waymu. "Ovo istraživanje pojačava rastuće dokaze da Waymo Driver igra ključnu ulogu u smanjenju ozbiljnih nesreća i zaštiti svih sudionika u prometu."
Sličan entuzijazam dijeli i Jonathan Adkins, izvršni direktor Udruge guvernera za sigurnost na autocestama (Governors Highway Safety Association): "Ohrabrujuće je vidjeti podatke iz stvarnog svijeta koji pokazuju da Waymo nadmašuje ljudske vozače po pitanju sigurnosti. Manje nesreća i manje ozljeda – posebno za pješake i bicikliste – upravo je onakav napredak kakav želimo vidjeti od autonomnih vozila."
Waymo transparentniji od Tesle
Waymo je jedna od rijetkih tvrtki u industriji autonomnih vozila koja transparentno objavljuje vlastite podatke o sigurnosti, nastojeći izgraditi povjerenje javnosti – što je i dalje izazov s obzirom na povremene incidente i općenitu skepsu prema tehnologiji. Njihov pristup, koji se oslanja na bogat set senzora za razliku od, primjerice, Teslinog pristupa temeljenog primarno na kamerama, čini se da donosi rezultate vidljive u ovim statistikama.