Automobil može biti dobra investicija, a ne isključivo trošak
Da bi se neko vozilo smatrao oldtimerom odnosno klasikom, treba biti proizveden prije više od 30 godina. No, valja imati na umu kako nije svaki automobil star 30 godina vrijedna investicija
Vrijednost novca vrlo je kompleksna stvar, a ljudi pribjegavaju raznim oblicima investicija kako bi sačuvali ili povećali njegovu vrijednost. Dok neki ulažu na burzi, drugi kupuju zlato ili satove, a ima i onih koji ipak više vole ulaganja poput automobila. Oldtimeri, odnosno klasični automobili proizvedeni prije više od 30 godina postaju sve popularniji među ljudima koji traže prilike za ulaganje. To potvrđuje i Matas Buzelis, automobilski stručnjak u carVerticalu, koji govori kako pažljivo odabrani, besprijekorni modeli mogu povećati svoju vrijednost nekoliko puta, već nakon nekoliko godina.
Imate li i sami 'viška' novca, nemojte pomisliti kako je investiranje u automobile jednostavno i sigurno. Kao i svaka investicija, potrebno je mnogo znanja (ali i sreće) kako bi napravili dobar posao. Vozilo starije od 30 godina ulazi u segment oldtimera, no ne znači da je svako vozilo starije dobi i sigurna investicija. Vozilo koje je bilo iznimno popularno i dostupno mnogima, teško da će postati poželjan klasik.
Na primjer, Ford Sierra bio je popularan automobil 80-ih i 90-ih, ali to nije model koji bi kolekcionari klasičnih vozila poželjeli. Međutim, to nije slučaj s Cosworthom, verzijom Ford Sierre s vrhunskim performansama, koji je bio namijenjen utrkama i koji je imao ograničenu proizvodnju.
Evo nekoliko sjajnih primjera po različitim cjenovnim razredima, a koji bi trebali povećati svoju vrijednost u budućnosti:
Mercedes-Benz 500SL ili 600SL (R129 šasija) - bezvremenski dizajn iz Mercedes-Benza. Ovi su roadsteri bili vrlo sofisticirani za svoje vrijeme i često su traženi među zaljubljenicima u njemačke automobile
Audi S2 Coupe - opremljen kultnim 2.2-litrenim 5-cilindričnim motorom s 20 ventila, ima obilje snage i pritom zadržava kultni Audi izgled
Peugeot 205 GTI 1.9 - možda je začetnik u segmentu hot-hatch automobila. Automobil koji pruža puno zabave unatoč zastarjeloj snazi prema modernim standardima
Citroen SM - kultna kombinacija Citroena i Maseratija. Vrlo poseban automobil s ovjesom profinjenijim od onih kakve imaju moderni luksuzni automobili
Lancia Delta Integrale EVO (ili EVO2) iznimno je skup automobil koji je u više navrata osvajao Svjetsko prvenstvo u reliju. Vrlo vrijedna imovina za svakog kolekcionara automobila
Kupci klasičnih automobila mogu se podijeliti u dvije skupine: oni koji kupuju i prodaju automobile radi zarade i oni koji takva vozila kupuju radi gušta i voze ih samo u iznimnim slučajevima. Vozače koji razmišljaju o kupnji klasičnog automobila često zavara ideja da će uživati u vožnji tog vozila, a zatim ga prodati po mnogo višoj cijeni. No, postoji mogućnost da njihov automobil izgubi na vrijednosti. Ljudi koji kupuju automobile kao investiciju ne voze ih po gradu kako bi mogli biti sigurni da će ostati u savršenom stanju i da neće pretrpjeti kvarove ili nesreće. Koriste ih samo u iznimnim prilikama, obično izbjegavajući ekstremne vremenske uvjete. To također znači da se takvi automobili moraju čuvati u suhoj, izoliranoj garaži s kontroliranom temperaturom, što zahtijeva dodatna ulaganja.
Besprijekorni klasici mogli bi biti skuplji na Zapadnom tržištu
U zapadnoeuropskim zemljama kultura klasičnih automobila više je afirmirana, dok u Istočnoj Europi neki vlasnici ne znaju kakav bi dragulj mogli imati i kolika je stvarna vrijednost starog Mercedes-Benza. Stoga, ako je vozilo u velikoj potražnji, preporučuje se prodaja na Zapadnom tržištu poput Italije, Francuske, Njemačke, Belgije ili Velike Britanije.
Dok kupci očekuju da će naići na rijedak automobil čiji vlasnik ne razumije njegovu vrijednost, šanse za pronalaženje takve ponude su male. Trgovci uglavnom znaju što prodaju jer su profesionalci u svom području. Stoga su stariji i dobro očuvani automobili znatno skuplji kada se prodaju u salonima. Naime, cijeli postupak kupnje transparentniji je pri kupnji automobila u salonu jer oni provjeravaju svoja vozila prije prodaje. Kupnja automobila od privatnih prodavača nije bez rizika, jer na prvi pogled može biti teško reći kako je vozilo održavano i voženo.
Vrijednost izvornog dizajna
I kolekcionarski automobili često se prepravljaju i farbaju, a od njihovog izvornog izgleda gotovo da ne ostane traga. Kako bi se održala maksimalna vrijednost starog klasičnog automobila, mora biti što originalniji i u najboljem mogućem stanju.
'Nema ništa gore nego imati automobil s nekim jeftinim popravcima, pogotovo ako uzmete u obzir automobile koji su vrlo teški i skupi za održavanje. Na primjer, stariji Mercedes-Benz modeli bili su vrlo napredni za svoje vrijeme, ali popravak tih modela je noćna mora, jer se hidraulička kontrola koristila u gotovo svemu. Često je potrebno beskrajno mnogo vremena za pronalaženje originalnih dijelova, dok neke komponente mogu popraviti samo kvalificirani mehaničari', objašnjava Buzelis.
Klasični automobili mogu imati vrlo dugu povijest održavanja, a neki od tih zapisa možda nikada nisu digitalizirani. Stoga je jedini dostupni dokaz dobrog stanja servisna dokumentacija. Kupci klasičnih automobila trebali bi obratiti pažnju na dokumente vozila, jer oni mogu biti lažni i stvoriti iluziju da automobil nema nedostataka.