Čestice automobilskih guma, skrivena prijetnja okolišu i zdravlju
Svake godine diljem svijeta proizvede se više od dvije milijarde automobilskih guma koje godišnje otpuste približno šest milijuna tona sitnih čestica guma u naš okoliš. Skup UN-a o onečišćenju plastikom koji se trenutačno održava u Koreji prilika je da se o ovome povede ozbiljna rasprava...
Kompleksnost problema čestica automobilskih guma u okolišu, a posredno i ljudskom zdravlju, leži u samoj prirodi automobilskih guma. One nisu jednostavan proizvod, već složena mješavina sintetičke i prirodne gume obogaćena različitim kemijskim dodacima. Svaka komponenta nosi svoje rizike za okoliš i zdravlje. Primjerice, cinkov oksid, koji čini samo 0,7 posto težine gume, ali je ključan za njihovu izdržljivost, pokazao se izrazito toksičnim za vodene organizme. Još alarmantniji je dodatak poznat kao 6PPD, koji sprječava pucanje guma, no pretvara se u 6PPD-kinon - spoj koji je povezan s masovnim pomorom riba u američkim vodama.
Kemikalija iz guma u urinu
Istraživanja provedena u južnoj Kini dodatno su potvrdila ozbiljnost situacije, otkrivši prisutnost kemikalija iz guma u brojnim uzorcima ljudskog urina. Ovi nalazi sugeriraju da čestice guma ne ostaju samo u našem okolišu, već pronalaze put do našeg tijela kroz zemljište, vode i prehrambeni lanac.
Porez na "onečišćivače"
Teža vozila, uključujući električne automobile koji imaju vrlo teške baterije, brže troše svoje gume i stvaraju više čestica mikroplastike. Stručnjaci za automobilsku industriju Nick Molden i Felix Leach tvrde da bi, s obzirom na to da je težina ključna za utjecaj vozila na okoliš, proizvođače trebalo oporezivati na temelju težine vozila prema načelu "onečišćivač plaća". To bi moglo potaknuti dizajn lakših vozila i istovremeno motivirati potrošače na odabir ekološki prihvatljivijih opcija.
Globalni sporazuma o plastičnom onečišćenju
Trenutno se održava Peto zasjedanje Međuvladinog pregovaračkog odbora za razvoj međunarodno pravno obvezujućeg instrumenta o onečišćenju plastikom, uključujući morski okoliš (INC-5), u Busanu, Republika Koreja. Međuvladin pregovarački odbor ključno je tijelo osnovano s ciljem stvaranja prvog globalnog, pravno obvezujućeg sporazuma o plastičnom onečišćenju. Ovo peto zasjedanje predstavlja kritičnu fazu u pregovorima, nadovezujući se na prethodna četiri sastanka na kojima su postavljeni temelji za ovaj povijesni sporazum.
Nadolazeći EU standard Euro 7
Za učinkovito rješavanje problema s gumama ključno je priznati čestice guma kao zasebnu kategoriju onečišćenja. Trenutni pregovori o prvom globalnom sporazumu o onečišćenju plastikom u Južnoj Koreji predstavljaju idealnu priliku za to. Takva klasifikacija omogućila bi razvoj specifičnih politika i ciljanih rješenja za ovaj jedinstveni izazov. Potrebno je provesti dodatna istraživanja o rasprostranjenosti čestica guma, njihovu nakupljanju u okolišu i toksičnosti pojedinih dodataka. Standardizirane metode mjerenja, poput nadolazećeg EU standarda Euro 7 za emisije vozila, ključne su za kontrolu ovog oblika onečišćenja. Paralelno s time, industrija mora raditi na inovacijama u dizajnu guma, tražeći ekološki prihvatljivije alternative za štetne materijale poput cinkovog oksida.