Audi A1 Sportback - Vrlo ozbiljan mališan

Za razliku od svojih najbližih njemačkih konkurenata, BMW-a i Mercedesa, Audi ima model u B segmentu. Riječ je o malenom A1 koji je po prvi put na tržišta stigao 2010, a sada je u prodaju krenula druga generacija koja unatoč svojim subkompaktnim dimenzijama predstavlja jedan vrlo, vrlo ozbiljan automobil

Goran Topić četvrtak, 27. prosinca 2018. u 00:00
📷 foto: Audi AG
foto: Audi AG

Tijekom 2010. Audi je proširio svoju ponudu s novim najmanjim tzv. ulaznim modelom, odnosno s A1. Od lansiranja ovog vozila je proteklo poprilično godina pa možemo reći kako Audi donekle i kasni sa zamjenom, no čini se da su u Ingolstadtu dodatno vrijeme iskoristili za "peglanje" projekta nove generacije koja na prvu izgleda kao automobil koji će s lakoćom pronalaziti u kupce u svom segmentu i cjenovnom razredu.

Moderan i atraktivan dizajn, napredna i bogata oprema, snažna i ekonomična TFSI motorizacija te audijev renome poprilično su snažni argumenti za kupnju. Recimo i da će druga generacija modela A1 kupcima biti dostupna samo u praktičnijoj izvedbi s petorim vratima, odnosno u verziji Sportback s obzirom da je ocjenjeno kako izvedba s trojim vratima neće biti dovoljno zanimljiva kupcima. To i jest trend u cijelom ovom segmentu pa su i drugi proizvođači povukli sličan potez ili se na njega tek spremaju.

Pravi Audi, u malom pakiranju

Nova generacija modela A1 svojim vanjskim izgledom zrači sportskim duhom što i ne čudi s obzirom da proizvođač iz Ingolstadta kao uzore za dizajn navodi modele kao što su Ur-quattro i Sport quattro. Nadalje, u odnosu na svog prethodnika ukupnim dojmom prevladava agresivnost, a općenito vozilo djeluje osjetno modernije i kompaktnije. Od pojedinih elemenata vanjštine posebno se ističu nova tzv. Singleframe maska motora, dizajnirana prema uzoru na ostale recentne audijeve novitete, kao i nova LED prednja i stražnja svjetla, a dojmu svakako pridonose istaknutije bočne linije, kratki prevjesi te širi trag kotača.

Kupcima će biti ponuđene razne mogućnosti personalizacije izgleda automobila izborom nekolicine posebnih paketa (npr. S Line, Edition i sl,), a tu je i 10 boja vanjštine te mogućnost izbora dvobojne karoserije s kontrastnom bojom krova, kućišta vanjskih retrovizora, rubova prednjeg spojlera i pragova. Za daljnju doradu vanjskog izgleda kupcima će na izboru stajati kotači veličine između 15 i 18 cola, ovisno o odabranom paketu opreme. Također, treba reći da će s modelom A1 Sportback kupcima biti omogućeno kombiniranje vanjskih i unutrašnjih linija opreme prema njihovim željama, odnosno veća razina fleksibilnosti kod uređivanja dizajna svog vozila.

Dimenzija novog A1 iznose 403 x 174 x 141 cm, a proizvođač tvrdi kako je ponuda prostora unutar putničke kabine osjetno porasla (duljina vozila je narasla za 56 mm, dok su ostale dimenzije tek neznatno mijenjane) što će s lakoćom primijetiti putnici na prednjim te na stražnjim sjedalima. Nadalje, povećan je i kapacitet prtljažnika i to za 65 litara u odnosu na prethodnu generaciju. Konkretnije, obujam mu iznosi 335 dm3, a preklapanjem naslona stražnjih sjedala ukupna zapremina raste na 1090 dm3. Praktičnosti modela A1 svakako će pripomoći sniženi rub utovarnog prostora koji se sada nalazi na visini od 67 cm.

Najsnažniji aduti su napredna oprema te moderni infotainment

Proizvođač navodi kako je unutrašnjost sa svojim emocionalnim i prilagodljivim dizajnom prvenstveno usmjerena na vozača, a tu se prvenstveno misli na prekidače, središnji zaslon i druge elemente vozila namijenjene upravljanju raznim on-board sustavima. Inače u odnosu na prethodnika broj prekidača je smanjen, a proizvođač navodi da je povećana kvaliteta upotrjebljenih materijala i razina završne obrade. Dojmu više klase svakako će pripomoći i ambijentalno LED osvjetljenje koje nudi 30 boja.

S obzirom da je riječ o automobilu koji u pravilu cilja na mlađe kupce iz većih urbanih sredina sasvim je razumljivo kako su u Audiju odlučili snažno odigrati na kartu bogate opreme te naprednog infotainmenta. Stoga možda i ne treba čuditi da će standardnu opremu ovog automobila (i u osnovnoj izvedbi) činiti 10,25-inčna digitalna instrumentna ploča, višefunkcijski upravljač te 8,8-inčni MMI Touch središnji zaslon infotainmenta, dok će se u opcijskoj opremi nalaziti 10,1-inčni središnji ekran te audijev virtualni kokpit s proširenom ponudom funkcija prikaza. Zaljubljenicima u glazbu treba reći kako će u opcijskoj opremi biti dostupan i Bang & Olufsen Premium audio sustav s jedanaest zvučnika ukupne snage od 560 W.

Nadalje, audijevo smartphone sučelje osigurava da ste u novom A1 Sportbacku uvijek dobro spojeni. Integrira iOS i Android pametne telefone uporabom Apple CarPlay i Android Auto aplikacija u okolinu MMI sučelja koje je specifično za njih programirano te nudi dva USB priključka (1x USB-A, 1x USB-C s većom snagom punjenja). Druga opcija, Audi phone box, osigurava bolju kvalitetu prijema s LTE podrškom i induktivno puni pametni telefon preko sustava bežičnog punjenja u skladu s Qi standardom.

Benzinska 3 i 4-cilindrična motorizacija

Nova generacija malog gradskog Audija isprva će biti dostupna samo s par benzinskih motora. Dizelaše vrlo vjerojatno ne trebamo očekivati, a kasnije je vrlo izgledna elektrifikacija ponude, odnosno hibridna pa možda i u potpunosti električna izvedba. No, vratimo se TFSI motorima i recimo da je svaki od njih opremljen turbopunjačem, izravnim ubrizgavanjem goriva te filterom čestica.

Za sada su lansirana samo tri motora. Točnije, riječ je o 1,0-litrenom 3-cilindričnom pogonskom stroju snage od 85 kW, odnosno 116 KS koji pokreće A1 Sportback 30 TFSI, a drugi je 1,5-litreni 4-cilindrični motor snage od 110 kW, odnosno 150 KS koji se ugrađuje u A1 Sportback 35 TFSI. Konačno, dostupan je i 2.0 TFSI snage od 147 kW (200 KS) u izvedbi 40 TFSI koja će ujedno činiti i sam vrh ponude ovog automobila.

Ovisno o izabranom motoru kupcima će na raspolaganju stajati izbor između standardnog 6-stupanjskog ručnog te opcijskog 7-stupanjskog automatskog mjenjača s dvije spojke. Top izvedba A1 40 TFSI je standardno opremljena 6-stupanjskim prijenosom S-tronic.

Tehnika i sigurnost na visokoj razini

Kupcima će biti dostupne i razne mogućnosti tehničkog dotjerivanja ovog automobila. Primjerice ukupno će biti dostupne tri vrste ovjesa, a razni opcijski paketi ovisno o odabranom motoru dodatno će unaprijediti pojedine dijelove vozila. Primjerice, Performance paket između ostalog donosi snažnije kočnice, ovjes s podesivim amortizerima i sustav Audi drive select. Boljim voznim sposobnostima u odnosu na prethodnika, agilnosti i sigurnosti pripomoć će i kruća karoserija te viša kvaliteta izrade samog vozila, a vozilo će biti dostupno i s cijelim nizom opcijske opreme čiji je cilj dodatno unaprijediti razinu sigurnosti.

Između ostalog, novi A1 može biti opremljen sustavom održavanja vozila u voznoj traci pri brzini većoj od 65 km/h, limitatorom brzine, upozorenjem na predstojeći sudar (Audi pre sense front), automatskim kočenjem u nuždi, sustavima pomoći pri parkiranju (parkirni senzori, kamera za vožnju unatrag, sustav Park Assist), prilagodljivim tempomatom koji omogućuje vozaču automatsko održavanje željenog razmaka od vozila ispred pri brzinama između 0 (ručni mjenjač: 30 km/h) do 200 km/h i sl.

Nadalje opcijski sustav Audi Drive Select vozaču nudi mogućnost izbora između četiri programa vožnje (auto, dynamic, efficiency i individual) putem kojih se prilagođavaju razne karakteristike pogonskog sklopa, a opcijski hold assist povećava sigurnost na uzbrdici i nizbrdici.

I na kraju...

Novi Audi A1 je upravo stigao i na naže tržište. Trenutno je dostupan jedan paket opreme Advanced i samo jedan pogonski stroj. Riječ je o 1,0-litrenom 3-cilindričnom benzincu snage od 116 KS koji se ugrađuje u izvedbu A1 Sportback 30 TFSI. Dotični motor je moguće upariti s ručnim te s automatskim S-tronic mjenjačem s dvije spojke. Cijene izvedbe s ručnim mjenjačem počinju od 167.260, a s automatskim od 181.333 Kuna.

- - -

Dodatne informacije o novom Audiju A1 Sportback potražite na stranicama zastupnika

Tehnički podaci

MODEL A1 30 TFSI A1 35 TFSI A1 40 TFSI
konstrukcija motora 3-cilindrični redni benzinski (TFSI), postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana zupčastim remenom, izravno ubrizgavanje goriva, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo u 4 ležaja, 1 turbopunjač, međuhladnjak, sustav Start & Stop, Euro 6d-Temp 4-cilindrični redni benzinski (TFSI), postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana zupčastim remenom, izravno ubrizgavanje goriva, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo u 5 ležaja, 1 turbopunjač, međuhladnjak, sustav Start & Stop, Euro 6d-Temp
obujam 999 cm3 1498 cm3 1984 cm3
provrt i hod klipa 74,5 x 76,4 mm 74,5 x 85,9 mm 82,5 x 92,8 mm
omjer kompresije 10,5 : 1 -
najveća snaga 85 kW (116 KS) između 5000 i 5500 o/min 110 kW (150 KS) između 5000 i 6000 o/min 147 kW (200 KS) između 4400 i 6000 o/min
najveći okretni moment 200 Nm između 2000 i 3500 o/min 250 Nm između 1500 i 3500 o/min 300 Nm između 1500 i 4400 o/min
prijenos snage Pogon na prednje kotače, ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa (opcija: 7-stupanjski automatski mjenjač s dvije spojke) Pogon na prednje kotače, 7-stupanjski automatski mjenjač s dvije spojke Pogon na prednje kotače, 6-stupanjski automatski mjenjač s dvije spojke S-tronic
podvozje Sprijeda McPhersonove opružne noge, poprečna trokraka ramena, stabilizator i pomoćni okvir, otraga polukruta osovina s uzdužnim ramenima, spiralne opruge i teleskopski amortizeri, progresivni elektromehanički servoojačivač upravljača s nazubljenom letvom
kočnice Sprijeda ventilirani disk, otraga puni disk, ESP, ABS, BAS, EBD, TCS, Hill-Holder
naplaci i pneumatici Naplaci dimenzija 6,5J x 16 ili 7J x 17, pneumatici dimenzija 215/60 R 16 ili 225/55 R 17
dimenzije D x Š x V 4029 x 1740 (s retrovizorima: 1940) x 1409 mm, međuosovinski razmak 2563 mm, trag kotača 1524 / 1501 mm, obujam prtljažnika 335 / 1090 dm3, krug okretanja 10,5 m, spremnik za gorivo 40 l
mase Prazno vozilo 1180 (1200) kg, najveća dozvoljena 1655 (1680) kg, dopušteno opterećenje 475 (480) kg Prazno vozilo 1240 kg, najveća dozvoljena 1705 kg, dopušteno opterećenje 465 kg Prazno vozilo 1335 kg, najveća dozvoljena 1775 kg, dopušteno opterećenje 440 kg
performanse Najveća brzina 203 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 9,5 (9,4) s Najveća brzina 222 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 7,7 s Najveća brzina 235 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 6,5 s
potrošnja goriva U gradskoj vožnji 6,0 (5,9) l/100 km, na otvorenoj cesti 4,2 (4,3) l/100 km, u mješovitoj vožnji 4,9 l/100 km, prosječna emisija CO2 110 g/km  
WLTP: u mješovitoj vožnji 5,3-5,7 (5,7-6,1) l/100 km, prosječna emisija CO2 120-130 (130-138) g/km
U gradskoj vožnji 6,5 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,3 l/100 km, u mješovitoj vožnji 5,1 l/100 km, prosječna emisija CO2 115 g/km  
WLTP: u mješovitoj vožnji 6,2-6,4 l/100 km, prosječna emisija CO2 142-146 g/km
U gradskoj vožnji 8,2 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,8 l/100 km, u mješovitoj vožnji 6,0 l/100 km, prosječna emisija CO2 137 g/km  
WLTP: u mješovitoj vožnji 6,9-7,0 l/100 km, prosječna emisija CO2 155-158 g/km
proizvođač Audi AG