Predstavljena već 5. generacija Lexusovog modela RX
Raspoložive su tri izvedbe - osnovni RX 350h s 245 KS, snažniji RX 500h s 371 KS te plug-in hibrid RX 450h+ s 306 KS
Vjerujem kako su mnogi upoznati s činjenicom kako je Lexus luksuzna marka koja djeluje pod Toyotinom ‘kapom’. Naime, japanski su brendovi tražili način kako da se ‘umile’ kupcima u SAD-u, pa su pripremili luksuzne marke kojima su ‘napale’ veliko američko tržište. Kako Toyota ima Lexus, tako Nissan ima Infiniti, dok je Hondina luksuzna marka Acura. Ti su se brendovi proširili i na ostala tržišta, ali glavnina prodaje im je i dalje SAD.
Iz Amerike na ostala tržišta
Upravo je američko tržište i ono koje ‘guta’ brojne SUV varijante. Lexus već 24 godine u svojoj proizvodnoj paleti ima model RX, a čijih gotovo 90% svake godine završi u SAD-u, a preostali primjerci odnose se na područje Kanade i Europe. Upravo je model RX i najtraženiji luksuzni SUV model u SAD-u, i to još od svoje prve pojave.
Sada na scenu stupa već peta generacija. Kroz generacije bilo je prijelaza sa starog na novi model bez prevelikih dizajnerskih intervencija. Tako bi rekli da i ovaj prijelaz s četvrte na petu generaciju ne donosi revolucijske dizajnerske zahvate. Razumno, zašto kvariti konja koji je vodeći u utrci. Svi raspoloživi modeli su elektrificirani, pa imamo dva hibrida i jedan plug-in hybrid, no o tome ću malo kasnije.
Koliko je RX važan model govori i činjenica da je upravo riječ o najprodavanijem Lexusovom modelu. Navodno više od 300 tisuća primjeraka završilo je na Starom kontinentu, dok je ukupna prodaja premašila brojku od 3,5 milijuna primjeraka. U Lexusu sigurno računaju kako će upravo prikazana nova generacija nastaviti tim utabanim stazama.
Nema revolucionarnog dizajna
‘Za potpuno novi RX odlučili smo zadržati Lexusov DNK i iznimnu kvalitetu, udobnost pri vožnji i eleganciju te smo odlučili iskustvo vožnje podići na novu razinu i pružiti kupcima jedinstven osjećaj pri vožnji karakterističan za Lexus’, izjavio je Koji Sato, predsjednik Uprave tvrtke Lexus International.
'Najprije smo kreirali dinamični dizajn vanjštine kako bismo izrazili upečatljiv i snažan karakter modela te njegov samouvjeren izgled koji jasno evocira na visoke vozne performanse. Potom smo obavili niz ugađanja kako bismo izrazili dinamičan doživljaj pri vožnji, a zatim smo uveli nove tehnologije pogonskog sklopa kao što je sustav', objasnio je glavni inženjer za asortiman RX Takaaki Ohno.
Primijenili su novi dizajn 'vretenaste' karoserije. Zahvaljujući tome prednja se rešetka bolje uklapa u konstrukciju i dodatno su naglašeni osjet elektrificirane snage i nisko gravitacijsko središte modela. Kompaktnija i upečatljivija prednja svjetla, usisnici zraka i širi trag kotača (15 mm) dodatno naglašavaju stabilan i samouvjeren izgled vozila.
Kako bi vozilo izgledao robusnije, primijenjene su elegantnije linije od prednjeg prema stražnjem kraju vozila. Nadalje, poklopac motora je produljen, međuosovinski razmak je skraćen za 60 mm, a linija krova niža je za 10 mm. Automobil zbog toga podsjeća na coupé, a prepoznatljiv crni stražnji stup (tzv. Lexusov 'lebdeći krov') sada izgleda više trodimenzionalno, a sveukupnoj dinamičnosti izgleda doprinose i veliki 21-inčni kotači.
Može i uz sportski pedigre
Prednji dio vozila naglašavaju i trostruka LED prednja svjetla koja su elegantnija, upečatljivija te više vodoravno položena. Takav dizajn, dodatno naglašen dnevnim svjetlima L-oblika, dodatno doprinosi stvaranju dojma snage. Straga su jednostruka stražnja svjetla, karakteristična za Lexus, koja dodatno naglašavaju ikonski oblik modela RX, dok zbog šireg traga kotača (50 mm) vozilo izgleda još robusnije i moćnije na cesti. Prem trendu koji prate mnoge marke, na stražnjem je dijelu jasnije istaknuto ime Lexus.
Još dinamičnije, F Sport izdanje ima naglašenije sportske značajke. Dodatno su istaknuta prednja rešetka, bočna proširenja i aerodinamični prednji i stražnji odbojnici. Model RX F Sport bit će u ponudi samo u Istočnoj Europi kao hibridni model RX 500h Performanse ili RX 350.
Kako bi putnički prostor bio još više usmjeren na vozača, Lexus je osmislio koncept kokpita Tazuna. Po prvi put uveden na novim modelima NX i RZ, isti je koncept upotrijebljen i za novi RX. Naziv koncepta, Tazuna, japanska je riječ koja znači 'konjske uzde', a sve je u njemu usmjereno na direktnu, a opet intuitivnu kontrolu. Izvori informacija u kokpitu kao što su multimedijski zasloni, višenamjenski zaslon za prikaz informacija te head-up zaslon, grupirani su tako da se sadržaj s njih može čitati uz minimalne pokrete oka i pomicanje glave.
Može i koža bez životinjskog podrijetla
Dizajneri su učinili sve kako bi stvorili minimalistički, a opet intuitivan i dobro promišljen prostor u unutrašnjosti i pritom su rabili najkvalitetnije materijale. Prednja su sjedala redizajnirana kako bi se osigurala visoka razina pristupačnosti u klasi, za pružanje izvrsnog oslonca te s grijanjem i ventilacijom. Za pružanje pravilnog ergonomskog oslonca u predjelu struka, kreirana su konkavna udubljenja na bočnim stranicama sjedala. Dostupna je Takumi brušena koža s otisnutim slovom 'L', kao Lexus.
Dostupna je opcija u kojoj nema kože životinjskog podrijetla zbog sve veće potražnje potencijalnih klijenata koji su vegani ili su ekološki osviješteni. To znači da su na modelu razine opreme Comfort sjedala, kolo upravljača i ručica mjenjača presvučeni umjetnom kožom. Kupci mogu birati između crne boje i boje pijeska Ammonite Sand. Putem Lexus Mood Selectora omogućeno je podešavanje ambijentalne rasvjete i to odabirom jedne od opcija iz palete sa 64 boje i četrnaest različitih tema.
Povećan prostor prtljažnika
Novi RX ima prostrani prtljažni prostor i pet luksuznih sjedala s puno prostora za noge. Zahvaljujući većoj udaljenosti između putnika sprijeda i straga (101 centimetara, +1 cm u odnosu na prethodni model), sjedalima novog dizajna i inteligentnijim paketima opreme, Lexus je stvorio RX prostranije unutrašnjosti. Smanjivanjem utovarne visine za 3 cm vrata prtljažnika lakše se upotrebljavaju. Zahvaljujući inteligentnom dizajnu vrata prtljažnika, prtljažni je prostor sada 5 cm duži. Zbog veće duljine u njega stanu veći predmeti, a 40:20:40 djeljiva stražnja sjedala nakon sklapanja omogućuju prijevoz predmeta kao što su skije ili daske za surfanje. Osigurano je i elektroničko upravljanje petim vratima.
Upravo predstavljeni RX izrađen je na GA-K platformi, sličnoj onoj koja je korištena za NX, ali s različitim postavkama. Primjerice, stražnji je kraj u potpunosti redizajniran kako bi se povećao međuosovinski razmak, ali i postavili dodatni poprečni nosači i spone ovjesa za veću krutost. Veća krutost omogućila je Lexusovim inženjerima da preciznije ugode ovjes, čime su poboljšane performanse, ali i udobnost.
Ova nova platforma vozila omogućila je smanjenje ukupne težine automobila za 90 kg i ukupne visine za 1 cm, što je u konačnici rezultiralo 1,5 cm nižim gravitacijskim središtem. Međuosovinski razmak povećan je za 6 cm, dok je zadržana ista duljina i smanjen je bočni nagib kotača. Širina traga kotača s 1,5 cm sprijeda i 5 cm straga također je veća, a kad se tome dodaju kotači od 21-inča model RX izgleda samouvjerenije i bolje drži cestu.
Čvršći, a istovremeno i lakši
Kako bi se smanjila težina, Lexus je pri izradi koristio napredne materijale kao što su iznimno čvrsti čelik 2GPa za središnje stupove i aluminij za blatobrane i poklopac motora. Nova konstrukcija sadrži i elemente od čelika 1180 MPa za pojačanje strukturalnih panela karoserije te elemente od čelika 1470 MPa za veću krutost krova. Novi stražnji višezglobni stražnji ovjes, osim što pruža značajno bolje performanse, pruža veću bočnu stabilnost i paralelnost u odnosu na tlo. Podnosi više razine momenta, što značajno smanjuje buku, vibracije i neudobnosti.
Lexusova vozila poznata su po vrlo niskoj razini buke u putničkoj kabini, a što je situacija i na novoj generaciji modela RX. Ta niska razina postignuta je primjenom mjera za ublažavanje buke i smanjenje vibracija. Naime, inženjeri i tehničari koji su sudjelovali u razvoju kreirali su posebne zvukove kako bi se povećao dojam snage i performansi. Ne bi li potakli osjetila, usavršili su zvuk vrata luksuznog vozila.
Dva hibrida i potpuno novi plug-in hibrid
Kad govorimo o pogonskim strojevima, pripremljene su tri elektrificirane izvedbe. Ponudu otvara model RX 350h. Riječ je o spoju 2,5-litrenog benzinskog motora od 245 KS, a za kojeg u Lexusu smatraju alternativom manjim dizelskim modelima. Opremljen je hibridnim sklopom 4. generacije, a za ubrzanje s mjesta do brzine od 100 km/h potrebno mu je oko 8 sekundi.
Nasuprot njemu je top izdanje, model RX 500. Tu je pak riječ o 2,4-litrenom turbom opremljenom benzinskom motoru koji uz pomoć 6-stupanjskog automatskog mjenjača i sustava Direct4 snagu, odnosno moment prenosi na sva četiri kotača. Ovo je prvi puta da Lexus rabi turbom opremljen motor u hibridnom sklopu. Sprijeda je, između motora i mjenjača postavljen elektromotor. Straga je pak korištena tzv. e-osovina. Ovaj modularni sklop čini elektromotor od 80 kW, zupčanik te ECU smješteni između stražnjih kotača. Njegova kompaktnost osigurava više prostora u putničkom i prtljažnom prostoru. Izlazna snaga zajedničkog sklopa je 273 kW odnosno 371 KS. Deklarirana je potrošnja od 8,2 do 8,5 litara, a osigurano je i ubrzanje do 6 sekundi.
Napredni sustavi za ugodniju vožnju
Isporuku snage regulira sustav Direct4, nova Lexusova tehnologija pogona koja je nedavno po prvi put predstavljena na modelu RZ 450e. Ovaj inteligentni sustav neprekidno izjednačava snagu i moment između prednje i stražnje osovine u svim situacijama vožnje tako što automatski i neprimjetno prenosi snagu preciznije nego što je mogao ikoji mehanički sustav.
Kako ističu u Lexusu, ovaj sustav pruža veću stabilnost te iznimnu razinu dinamičnosti pri vožnji velikim brzinama, a vozaču pruža bolji doživljaj i osjet između ceste i kola upravljača. Također, poboljšava razinu udobnosti pri vožnji uz instantni moment koji pomaže kontrolirati pokrete karoserije.
S obzirom na to da se radi o hibridnom modelu iznimno visokih performansi, Lexus je čeljusti postavio na suprotnu stranu na prednjim kočnicama kako bi se osiguralo snažno kočenje i dodao je sustav Dynamic Rear Steering (DRS) koji regulira optimalni kut zakretanja stražnjih kotača.
Pored ova dva hibridna izdanja, potpuna novost je model RX 450h+. Riječ je o prvom plug-in hibridu koji razvija 225 kW odnosno 306 KS. Koristi 2,5-litreni hibridni motor i punjivu litij-ionsku bateriju snage 18,1 kWh, a koji osiguravaju ubrzanje od otprilike 7 sekundi. Velika su očekivanja od ovog modela za kojeg se vjeruje kako će biti najprodavaniji RX model u Zapadnoj i Središnjoj Europi. Dodatni stražnji elektromotor omogućuje neprekidni pogon na sva četiri kotača.
Do 65 kilometara električnog dosega
Sveukupno gledano, nudi otprilike jednake vrijednosti izlazne snage kao postojeći model RX 450h, ali veći moment i brže ubrzavanje. Budući da više snage dolazi s elektromotora, osjet pri vožnji je lagan, a opet profinjen. Također troši značajno manje goriva i ima niže emisije štetnih plinova. Procjenjuje se da su mu ciljane razine emisije CO2 (u kombiniranom ciklusu vožnje WLTP) manje od 26 g/km, a potrošnja goriva manja od 1,2 l/100 km, što je iznimno konkurentno.
Dimenzije i kapacitet litij-ionske baterije te znanje koje Lexus posjeduje temeljem iskustva stečenog u području elektrifikacije omogućuju osiguranje konkurentnog dosega vožnje od oko 65 km (ciljana vrijednost, čeka se homologacija), uz predviđenu brzinu vožnje samo na električni pogon do 135 km/h. A ključno je istaknuti da plug-in hibridna tehnologija tvrtke Lexus omogućuje zadržavanje visoke razine učinkovitosti i nakon što se baterija isprazni jer se u tom slučaju RX 450h+ prebacuje na napredni hibridni sustav sa samostalnim punjenjem 4. generacije.
Samo za područje Istočne Europe Lexus je pripremio i obični benzinski model RX 350. Radi se o 2,4-litrenom turbo motoru s automatskim mjenjačem s 8 brzina. Razvija 205 kW odnosno 279 KS, te 430 Nm maksimalnog okretnog momenta, a treba 7,1 sekundu da s mjesta stigne do brzine od 100 km/h. Deklarirana potrošnja je 8,8 l/100 km. Tu je i novi sustav trajnog pogona na sva četiri kotača s električnim upravljanjem. Raspodjela momenta između prednje i stražnje osovine može se podesiti s 75:25 na 50:50, ovisno o uvjetima vožnje.
Brojne mogućnosti povezivanja
Novi RX donosi napredne mogućnosti povezivanja, koje su brže i stabilnije, te najnoviju multimedijsku tehnologiju, 'uvijek povezane' usluge i mogućnost bežičnih ažuriranja. Upotreba pametnog telefona, sustav za navigaciju, komande u vozilu, multimedijske funkcije i mogućnost povezivanja u oblaku, postoji otprilike tisuću načina da se vozač poveže i komunicira s novim modelom RX.
U osnovnoj opremi multimedijski sustav čini 14-inčni dodirni zaslona, koji je među najvećima u svojoj klasi. Zaslon sa zaštitom od zasljepljivanja ima dodatne tipke za inovativni pristup najčešće korištenim funkcijama. Grafički prikazi su u HD-u za bolju vidljivost u uvjetima slabe rasvjete, dok je CPU 3,6 puta brži od trenutačnog sustava. Pored standardnog ugrađenog sustava za navigaciju, novi RX ima i uslugu u oblaku u osnovnoj opremi. DCM modul automobila (modul za podatkovnu komunikaciju) pruža mogućnost da automobil bude neprekidno povezan, pružajući aktualne informacije o stanju u prometu, nesrećama i uvjetima na cesti.
Veliki zaslon multmedijskog sustava
Novi multimedijski sustav uključuje pametnog glasovnog pomoćnika 'Hey Lexus' koji odgovara na pitanja i naredbe dane prirodnijim jezikom. Jednostavna mogućnost integracije pametnog telefona je u osnovnoj opremi - povezivanje je bežično za korisnike sustava Apple CarPlay, a žičano za korisnike sustava Android Auto. Dostupna je bežična podloga za punjenje, koja puni 50% brže.
Pored uspostavljenih funkcija za daljinsko upravljanje sustava Lexus Link, kao što su analitika pri vožnji, hibridno učenje, savjeti za hibridnu vožnju, praćenje razine goriva i funkcija 'pronađi moj automobil', za model RX 450h+ dostupne su nove funkcije. To su nadzor razine napunjenosti baterije, punjenje prema zadanom planu i tajmer za punjenje. Aplikacija također omogućuje zaključavanje i otključavanje vozila, otvaranje vrata prtljažnika, upravljanje klima-uređajem i uključivanje svjetala upozorenja (sva četiri pokazivača smjera) za lakši pronalazak automobila na parkiralištu.
Verzije visoke razine opreme modela RX u osnovnoj opremi imaju novi premium sustav ozvučenja s 21 zvučnikom Mark Levinson Premium Surround. Razvije u suradnji s ekskluzivnim partnerima za zvuk tvrtke Lexus, ovaj je sustav posebno prilagođen unutrašnjosti automobila.
Jednostavno parkiranje uz asistenciju
U Lexusu se ponose i brojnim naprednim tehnologijama za poboljšanje udobnost i praktičnost te kako bi boravak u vozilu učinili udobnijim i doprinijeli duhu gostoljubivosti Omotenashi. Model RX može imati i digitalni retrovizor koji vozaču pruža široko i neometano vidno polje te koristeći slike u stvarnom vremenu s kamere za vožnju unatrag.
Nadalje, za lakšu vožnju u skučenim prostorima zaslon Digital Panoramic View Monitor pruža prikaz pod 360° područja oko vozila te unaprijed snimljen prikaz područja ispod vozila, s kamera koje se sada mogu automatski čistiti. Na zaslonu se također prikazuje virtualna 3D slika vozila RX, s prikazom vozila odozgo.
Isto tako, novi RX dostupan je s naprednim sustavom za pomoć pri parkiranju, razvijenim na bazi sustav iz vodećeg modela Lexusove limuzine LS. Sustav pruža pomoć pri parkiranju tako što automatski regulira pomicanje kola upravljača i kočenje. Sustav upotrebljava četiri kamere automobila i 12 ultrazvučnih senzora za dobivanje slike područja oko cijelog vozila. Također raspoznaje do tri redovno korištena parkirna mjesta.
Još napredniji tempomat
Peta se generacija modela RX može pohvaliti i sustavima za aktivnu sigurnost te pomoć pri vožnji nove generacije, Tu je najnoviji sustav Lexus Safety System+ treće generacije, koji ima poboljšane funkcije i bolju mogućnost detektiranja i prevencije nesreća. Uvedena poboljšanja uključuju i dodatno unapređenje sustava za zaštitu prije sudara, koja omogućuju detektiranje motocikla i drugih objekata na putanji kretanja vozila. Sustav može detektirati rizike od sudara s vozilima koja dolaze u susret ili pješacima prilikom skretanja na raskršću. Detekcija se odvija brže, a mogućnost izbjegavanja udara povećana je zahvaljujući sustavu servo upravljanja u slučaju nužde.
Dodatno je poboljšan i prilagodljivi tempomat, koji sad može brže prepoznati usporavanje vozila ispred, a u kombinaciji s poboljšanjima uvedenim za sustav za zadržavanje u prometnom traku omogućuje prirodnije praćenje linija u zavojima. ACC je također nadograđen i prepoznaje više prometnih znakova i naredbi, uključujući znakove upozorenja i znakove obaveznog zaustavljanja Stop.
Dok je sustav Lexus Safety System+ u osnovnoj opremi za sve modele za europsko tržište, vlasnici modela više razine opreme mogu odabrati paket opreme za dodatnu sigurnost Extended Safety Package. On uključuje sustav za aktivno zadržavanje u prometnom traku (LCA), koji automatski zakreće kolo upravljača pri promjeni prometne trake na autocesti, te prednji sustav za otkrivanje vozila pod pravim kutom, koji upotrebljava radare koji nadziru područje i upozoravaju vozača kad mu se druga vozila približe s neke od bočnih strana.