Rimac Automobili C_Two - Smjer budućnosti
Koliko nam god netko mogao prigovarati zbog činjenice da se radi o hrvatskom proizvodu, nekako izgleda neizbježnim zaključiti da je C_Two trenutno najnapredniji automobil na svijetu. Njegova futuristička tehnika i nevjerojatne performanse tek su djelić ove fantastične priče
Možda i nije postojao salon automobila, otkada se bavimo ovim poslom, koji smo iščekivali s toliko nestrpljenja kao ovogodišnju Ženevu. Naime, u nevjerojatnoj gužvi predviđenih konferencija za medije jedno nas je predstavljanje posebno zanimalo i to iz itekako značajnog razloga - Rimac Automobili su egzotična tvrtka koja, koliko god da je interplanetarno poznata, još uvijek krije brojne tajne.
Ta mističnost, uključujući i s tek nekoliko skrovitih teasera najavljen novi automobil, dosegla je svoj vrhunac 6. ožujka kada je na međunarodnom salonu automobila u Ženevi skinut veo s modela C_Two, superautomobila koji nas je uveo u novu eru električne mobilnosti.
Uz obećani obujam proizvodnje od 150 primjeraka, ovaj model doista nije tek demonstrator tehnologija već stvarni sportaš opremljen nizom fascinantnih tehničkih rješenja. Hoće li spomenuti primjerci naprosto završiti u garažama bogatih kolekcionara, ostaje da vidimo, no činjenicom jest da se tog 6. ožujka pred nama pojavio trenutno najnapredniji automobil na svijetu, nastao u tvrtki čiji su prostori do pred samo devet godina bili ništa više od obične garaže. Fascinantno!
C_Two je kudikamo više od 412 km/h brzog električnog automobila
Slično kao što je to bilo i u slučaju prvog električnog modela tvrtke Rimac Automobili, Concepta_One i C_Two predstavlja skup tehnologija od kojih je većina presudna u postizanju doista nevjerojatnih performansi. Od managementa baterije, preko Torque vectoringa i četiri individualna električna motora, aktivne aerodinamike pa do naprednih elektroničkih sustava za potporu i komunikaciju s vozačem, svaki je djelić ovog automobila premrežen naprednim i, nerijetko, prvi puta viđenim tehnologijama.
A, već pri prvom pogledu na ovaj, za Rimca drugi dizajnerski uradak austrijskog Karlovčana Adriana Mudrija, jasno je da se radi o nečem posebnom. Njegova bogata estetika pomno je razrađena kako bi se zadovoljili aerodinamički zahtjevi koji su, pri više od 400 km/h, sve samo ne skromni. No, tu su i oni drugi estetski detalji čija svrha nije aerodinamička ili strukturalna, a koji u nama bude još malo više ponosa. Bočna linija s detaljem kravate ili LED osvjetljenje u bojama naše zastave predstavljaju decentno uklopljeni homage hrvatskom podrijetlu ovog automobila.
Aktivna aerodinamika
Svatko tko iole poznaje svijet superautomobila brzo će shvatiti da je koeficijent otpora zraka od 0,28 doista niska vrijednost za automobil ove kategorije. Riječ je o podatku koji vrijedi u načinu rada niskog aerodinamičkog otpora, no kako bi se osigurale optimalne aerodinamičke performanse i maksimalna stabilnost u svim uvjetima vožnje tu su i aktivni elementi aerodinamike modela C_Two.
Aerodinamička priča tako započinje aktivnim elementima na prednjem poklopcu karoserije, a nastavlja se ravnom podnicom vozila s, također aktivnim, stražnjim difuzorom. Nadalje, C_Two je opremljen i elektronički podesivim amortizerima čime se, pored maksimalne udobnosti i ponašanja u vožnji, održava precizno proračunata udaljenost vozila od podloge kako bi strujanje zraka uvijek bilo optimalno. Posljednji element aktivne aerodinamike predstavlja stražnje krilo koje se postavlja ovisno o aerodinamičkim zahtjevima u određenom trenutku vožnje, a služi i kao aerodinamička kočnica kako bi se vozilo stabiliziralo pri naglim usporenjima.
I na kraju, aerodinamički su optimizirani i kovani naplaci od lake legure, ponovno prepuni zanimljivih detalja. Njihova je konstrukcija nadopunjena pokrovom od ugljičnih vlakana kako bi se unaprijedilo opstrujavanje zraka, ali i osiguralo najučinkovitije hlađenje kočnica.
Četiri električna motora za 1914 KS i R-AWTV
C_Two predstavlja daljnju stepenicu u razvoju ideje predstavljene 2011. s modelom Concept_One. Za njegov pogon zadužena su četiri električna asinkrona motora s permamentnim magnetima i hlađenjem putem ulja. Po dva motora pokreću prednje, odn. stražnje kotače s time da su prednji opremljeni (za električne automobile uobičajenim) 1-stupanjskim reduktorom broja okretaja, dok su stražnjima pridružene 2-stupanjske mjenjačke kutije.
Uz brojne prednosti, poput postizanja velike ukupne snage pogonskog sustava od 1914 KS i doista impresivnog okretnog momenta (2300 Nm između 0 i 6600 o/min), posebnost automobila iz tvrtke Mate Rimca predstavlja Torque vectoring (R-AWTV - Rimac All-Wheel Torque Vectoring) koji omogućava usmjeravanje precizno određene količine momenta na pojedini kotač čime se dokida potreba za ESP i TCS sustavima, a dinamičke osobine vozila su ujedno i znatno unaprijeđene.
Dakako, vozilo ovakvih performansi zaslužuje i snažne kočnice pa su tako na sva četiri kotača modela C_Two postavljeni ventilirani karbonsko-keramički diskovi Brembo promjera od 390 mm, opremljeni 6-klipnim kliještima. Konačno, automobil je postavljen na 20-colne pneumatike koji su razvijeni u suradnji Rimac Automobila i Pirellija. Dimenzije pneumatika iznose 275/35 sprijeda i 315/35 otraga.
Moćna baterija za dva kruga Nürburgringa
Integrirano u karbonski monokok modela C_Two nalazi se pakiranje od 6960 litij-mangan-nikal ćelija formata 21700 ukupnog kapaciteta od 120 kWh. Ovako pohranjena energija dovoljna je za doseg od doista impresivnih 650 kilometara (NEDC), a proizvođač navodi kako je s ovim automobilom moguće prijeći dva kruga na legendarnom Nürburgringu pri maksimalnoj snagi pogonskog sustava.
Inače, cijeli je baterijski sklop hlađen tekućinom, a za punjenje od 0 do 80% (premda je kod električnih automobila uobičajeniji raspon između 20 i 80%, nakon čega brzina punjenja znatno opada) C_Two treba manje od 30 minuta ukoliko je priključen na 250 kW brzu punionicu. Dakle, još jednom se pokazuje kako je management baterije, još jedan autorski detalj proizvođača iz Svete Nedelje, iznimno napredan.
Visoka razina interakcije korisnika i digitalnih sustava
Vjerojatno niti nije potrebno napominjati kako je unutrašnjost modela C_Two uređena uz korištenje materijala najviše razine te dizajn razrađen do najsitnijih elemenata. Uostalom, dovoljan je tek pogled na aluminijske papučice kako bi se stekao dojam posvećenosti detaljima. U ovom estetski lijepom i visokofunkcionalnom interijeru dominiraju tri TFT zaslona visoke razlučivosti: digitalna ploča glavnih instrumenata, središnji zaslon te zaslon ispred suvozača. Ovi zasloni, kako navode u Rimac Automobilima, "ovisno o potrebi mogu prikazati najviše ili najmanje potrebnih informacija".
Uz navedeno, tu su i brojni detalji, poput rotirajućih aluminijskih prekidača, osmišljeni tako da pruže najbolji mogući taktilni osjećaj prilikom korištenja. Pri tome, vozač neprekidno ima pregled nad cjelokupnom telemetrijom automobila koju je, prema želji, nakon vožnje moguće preuzeti na pametni uređaj ili računalo radi kasnije analize.
A, kao dio cjelokupne digitalne potpore elektroničkog sustava visoke razine autonomije, korištenjem načina rada Driving Coach moguće je u stvarnom vremenu projicirati parametre određenih trkaćih staza uz istovremenu preciznu audiovizualnu interpretaciju optimalnih linija za prolaske kroz zavoje, točaka kočenja i potrebnog zakretanja upravljača. Ovo, kako navodi proizvođač, "predstavlja uzbudljivo iskustvo računalne simulacije u okruženju stvarnog svijeta".
Sigurnosni sustavi vrhunske razine
Visoka razina sigurnosti imperativ je kod brzih sportskih automobila pa je tako C_Two opremljen cijelim nizom elektroničkih sustava potpore vozaču. Tako u okviru ADAS-a (naprednih sustava potpore vozaču koji obuhvaća 8 kamera uključujući i prednju stereoskopsku, 1 Lidar, 6 radara i 12 ultrazvučnih senzora), umjetna inteligencija pruža visoku razinu aktivne sigurnosti uz predviđanje mogućeg sudara, automatsko kočenje u nuždi s manevrom izbjegavanja, upozorenje o nenamjernoj promjeni voznog traka, nadzor nad mrtvim kutem te potpuno prilagodljivi aktivni tempomat.
Na kraju, vrijedno je napomenuti kako je ovaj automobil opremljen i cijelim nizom sustava pasivne sigurnosti. Isti podrazumijevaju prednje i stražnje strukture za apsorpciju energije udara napravljene od aluminija i ugljičnih vlakana, zračni jastuk za vozača i suvozača te bočne zračne jastuke smještene u oblogama vratiju.
I na kraju...
Tvrtka koja je dvije godine nakon svog osnutka predstavila prvi, a sedam godina kasnije i drugi električni superautomobil svojim je inženjerskim sposobnostima u stanju zasjeniti praktički svako, (još uvijek) kudikamo veće svjetsko ime. No, jednako tako, činjenicom jest da su Rimac Automobili već sada čvrsto etablirani na samom vrhu svjetske scene električnih vozila te da će taj utjecaj s vremenom postajati sve većim.
Strateška partnerstva, poput najnovijeg preuzimanja manjinskog dijela dionica tvrtke od strane Porschea AG samo su jedan od pokazatelja tehničke izvrsnosti koja se u rekordno kratkom vremenobilsku elitu. Stoga nije teško pretpostaviti s koliko uzbuđenja čekamo sljedeće novosti iz malene Svete Nu razvila u tvrtki Rimac Automobili i praktički preko noći zasjenila daleko bogatiju i razvikaniju svjetsku automedelje koju su Rimac Automobili postavili na kartu svijeta uz bok najvećih industrijskih megalopolisa.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | Coupe s dvojim vratima i 2 mjesta za putnike |
konstrukcija | Monokok s integriranim kompletom baterija i lijepljenom krovnom oblogom te stražnji pomoćni okvir od ugljičnih vlakana, prednja i stražnja struktura za apsorpciju energije sudara od aluminija i ugljičnih vlakana |
aerodinamika | Koeficijent otpora zraka Cd = 0,28, aktivne aerodinamičke površine |
POGON | |
motori | 4 sinkrona električna motora (sprijeda PM700, otraga PM500) s permanentnim magnetima, rotor i stator hlađeni uljem, integrirana pumpa za hlađenje sustava ulje/rashladna tekućina, najveća brzina rada 10600 o/min, vršna iskoristivost 94,9%, istosmjerni napon 200 - 800 V, najveća jakost 600 A |
ukupna najveća snaga | 1408 kW (1914 KS) |
ukupni najveći okretni moment | 2300 Nm između 0 i 6600 o/min |
KOMPLET BATERIJA | |
konstrukcija | 6960 litij-mangan-nikal ćelija formata 21700, hlađenje tekućinom |
kapacitet | 120 kWh |
najveći napon | 720 V |
snaga | 1,4 MW |
vrijeme punjenja | 0 - 80% < 30 min na brzom punjaču snage od 250 kW |
HLAĐENJE | |
izvedba | 7 rashladnih sustava i hladnjaka, 48 V pumpe i ventilatori |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | 2 električna motora ne prednjoj osovini s 1-stupanjskim reduktorom, 2 električna motora na stražnjoj osovini s 2-stupanjskim mjenjačem i spojkom sa 7 lamela |
PODVOZJE | |
prednji i stražnji ovjes | Dvostruka trokraka poprečna ramena, elektronički podesivi amortizeri s automatskom prilagodbom visine podvozja i stabilizator |
upravljač | Električni servoojačivač upravljača |
KOČNICE | |
prednje i stražnje | Ventilirani karbonsko-keramički disk promjera 390 mm sa 6-klipnim kliještima |
oprema | ABS, TCS, sustav regenerativnog kočenja najveće snage od 150 kW |
KOTAČI | |
naplaci | 20-colni kovani naplaci od lake legure s aerodinamičkim pokrovom od ugljičnih vlakana |
pneumatici | Dimenzija 275/35 R 20 sprijeda i 315/35 R 20 otraga (Pirelli P Zero) |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4750 x 1986 x 1208 mm |
međuosovinski razmak | 2745 mm |
MASE | |
prazno vozilo | 1950 kg |
opterećenje osovina | 48% / 52% |
specifično opterećenje | 1,38 kg/kW (1,02 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 412 km/h |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 1,97 s |
ubrzanje 0 - 300 km/h | 11,8 s |
ubrzanje 0 - 402 m | 9,1 s |
POTROŠNJA ENERGIJE | |
doseg | 650 km (prema NEDC) |
prosječna emisija co2 | 0 g/km |
OBUJAM PROIZVODNJE | |
predviđeni broj primjeraka | 150 |
PROIZVOĐAČ | |
Rimac Automobili Industrijska 13, 10431 Sveta Nedelja |
NAPOMENA: podaci o konstrukciji električnih motora mogu biti donekle različiti pri budućoj objavi konačnih tehničkih podataka