EU ipak neće zabraniti ugljična vlakna u automobilskoj industriji

Lagani i čvrsti, ali potencijalno opasni materijal ipak je uklonjen s liste štetnih materijala koji su predodređeni za zabranu 2029. godine, potvrđeno je iz Europskog parlamenta

Autonet.hr petak, 18. travnja 2025. u 16:23

Iako se proteklih dana govorilo o tome da će ugljična vlakna dospjeti na "listu za odstrel" i biti zabranjena kao dio kompozitnih materijala u autoindustriji na razini Europske unije – to se ipak neće dogoditi. Sporni se prijedlog bio pojavio u Europskom parlamentu, gdje su se ugljična vlakna našla u istoj kategoriji kao i olovo, kadmij, živa ili šesterovalentni krom, pa je postojala mogućnost da se uvede zabrana njihovog korištenja već od 2029. godine.

U međuvremenu se oko toga digla poprilična buka, a s portala Motor1 Italia uspjeli su doći do službene informacije. Ugljična vlakna, potvrđeno im je iz Europskog parlamenta, uklonjena su s popisa predloženih materijala kojima prijeti zabrana, sastavljenoga u sklopu novog amandmana na Direktivu o kraju životnog vijeka vozila. Popis štetnih supstanci izrađen je u siječnju, a sada je ažuriran i na njemu se više ne nalazi materijal o kojem ovisi velik dio industrije sportskih i luksuznih automobila, kao i velik dio automobilističkih i motociklističkih natjecanja.

Iako su zabrinutosti oko utjecaja tog materijala na zdravlje ljudi koji s njim rade, kao i na otežavanje procesa reciklaže većinom opravdane – zakonodavci EU su ipak shvatili da su njegove prednosti daleko veće od mogućih štetnih efekata. Autoindustrija je u svijetu zaslužna za oko 20% cjelokupne proizvodnje ugljičnih vlakana. Ona se koriste zbog uštede na masi, čvrstoće i otpornosti na koroziju, a danas su u određenoj mjeri prisutna u gotovo svakoj komponenti, posebice kod sportskih modela i hiperautomobila.