Najveća politička grupacija Europskog parlamenta traži odgodu zabrane prodaje benzinaca i dizelaša
Europska pučka stranka traži da se odgodi plan prema kojem će 2035. godine u Europskoj uniji na snagu stupiti zabrana registracije novih automobila na fosilna goriva, zbog zaštite radnih mjesta i industrije
Politička grupacija s trenutačno najvećim brojem zastupnika u Europskom parlamentu, Europska pučka stranka (EPP), pokrenula je kampanju za odgodu roka za zabranu prodaje automobila pogonjenih fosilnim gorivima u Europskoj uniji. Novi saziv Europske komisije već je najavio da se o tome neće govoriti, odnosno da će svi ranije zacrtani ekološki ciljevi ostati na snazi, zajedno sa zabranom prodaje novih benzinaca i dizelaša 2035. godine. Međutim, nova runda političkih pritisaka možda bi mogla to ipak promijeniti.
Spas radnih mjesta
EPP u svojem priopćenju navodi da automobilski sektor drži 13,8 milijuna radnih mjesta i BDP-u Europske unije doprinosi sa 7%, pa je tako već 150 godina jedan od pokretača napretka u ovoj regiji. Trenutačno se suočava s pritiscima, poput navale jeftine kineske konkurencije, smanjenom potražnjom i ostalim ekonomskim problemima, pa nije u poziciji dodatno se prilagođavati i najstrožim ekološkim propisima na svijetu, koji su doneseni u EU. Stoga ova stranka (čiji je član i vladajuća stranka u Hrvata) poziva Komisiju, Vijeće i Parlament na dijalog o budućnosti automobilskog sektora.
Navode niz potrebnih koraka kako bi se osigurala konkurentnost i opstojnost autoindustrije u Europskoj uniji. Prvi od prijedloga tiče se planirane zabrane prodaje novih "zagađivača" od 2035. godine, koju bi, kažu, trebalo poništiti. Cilj toga trebala bi biti tehnološka neutralnost, pa bi se proizvođačima omogućio izbor tehnologija kojima će provesti dekarbonizaciju – bila to sintetička goriva ili hibridni pogoni – uz osiguravanje povoljnih uvjeta za prelazak na električnu mobilnost, kao što je dostupnost infrastrukture za punjenje električnih vozila.
Odgode i promjene pravila
Predloženo je da se ciljevi, inicijalno zacrtani za 2025. godinu, odgode za barem dvije godine. Prema njima autoindustriji prijete velike kazne za nepoštivanje propisanih razina dekarbonizacije, što bi dodatno otežalo položaj autoindustrije. Cilj postizanja ugljične neutralnosti industrije do 2050. godine ostao bi na snazi, ali uz promijenjenu definiciju ugljično neutralnih goriva. Trebalo bi, smatraju, promijeniti i definicije ekološkog utjecaja automobila, mjereći im ugljični otisak tijekom cijelog životnog ciklusa, od proizvodnje do zbrinjavanja na otpad.
"Europa mora ostati jaka, konkurentna lokacija za automobilsku industriju i industriju dobavljača, što će joj omogućiti da bude predvodnik u novoj eri transformacije, dok istovremeno ispunjava svoju ulogu u postizanju ambicioznih klimatskih ciljeva. Klub EPP-a spreman je podržati Strateški dijalog o budućnosti automobilskog sektora i od nove Komisije očekuje obvezu revidiranja Uredbe 2019/631 što je prije moguće, već 2025. godine. Ova bi revizija trebala revidirati zabranu vozila s unutarnjim izgaranjem, pomoći u izbjegavanju kazni, razviti poticajne uvjete i povećati napore za razvoj infrastrukture kako bi europska automobilska industrija postala konkurentna uz postizanje dekarbonizacije transportnog sektora, čime se pridonosi cilju klimatske neutralnosti EU-a za 2050. godine", zaključuje EPP.