Popravak vozila nakon nezgode: osiguranja više ne smiju sama određivati mjesto i cijenu servisa
Prema novim presudama sudova, vlasnici automobila oštećenih u nezgodama mogu ih popravljati u servisu prema svojem izboru, a servis može odrediti cijenu popravka
U Hrvatskoj je od ove godine na snazi novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu, koji preciznije govori o pravima i obavezama osiguravatelja, potrošača i servisera. Novim zakonskim rješenjem je, prema mišljenju mnogih, ukinut monopol osiguravajućih društava – osiguranja više ne mogu sama procjenjivati i određivati koliko će stajati sat rada servisera te određivati gdje će se oštećeni automobili popravljati.
Najveća je novost to što sada vlasnik vozila ne mora ići na obveznu procjenu kod odgovornog osiguratelja, već štetu na vozilu mogu procjenjivati i servisi te neovisni procjenitelji. Promjene su bitne i kod totalne štete: proglašavanje totalne štete ima dvije kategorije, ekonomsku i tehničku totalnu štetu. Kod tehničke automobil mora ići na otpad, nije za popravak, a kod ekonomske kriterij mora biti da bi popravak prelazio 100 posto vrijednosti vozila.
"Vlasnici najčešće ne znaju da u slučaju totalne štete osiguravatelj mora preuzeti karambol, da vlasnik od svog osiguravatelja može tražiti naknadu vrijednosti vozila na dan nastale štete. Pri tom vlasnik treba otići u registrirani servis ili k sudskom vještaku, kao neovisnom procjenitelju, da mu se odredi šteta, odnosno je li ona totalna ili nije i koja je naknada", pojašnjava Antonio Đureta, predsjednik Hrvatske Udruge Auto Struke (HUAS).
Presude u korist vlasnika i servisera
Priča o izmjenama pravila ovih je dana dobila i sudsku potvrdu, koja se odnosi na slučajeve iz proteklih dvadesetak godina. Naime, Visoki trgovački sud Republike Hrvatske prekinuo je praksu po kojoj su proteklih godina osiguravatelji naređivali serviserima koliko smiju naplatiti vlastiti sat rada.
"Više od 20 godina tako su brojni limari, lakireri, električari, mehaničari…, radili za onoliko koliko su im osiguravatelji naredili. Bilo je to svega 13 eura po satu, a sve se počelo mijenjati kad je više od 100 servisera okupljenih unutar udruge HUAS odlučilo potražiti zaštitu svojih prava na hrvatskim sudovima", kaže Đureta.
Do sada postoje četiri pravomoćne presude, a u velikom broju prvostupanjskih presuda suci su jednako tako presudili u korist vlasnika vozila i servisera za koje tvrdi da imaju pravo naplatiti svoj rad prema javno objavljenom cjeniku svojih usluga. Nakon višegodišnjeg pravnog "natezanja" oko toga imaju li pravo vlasnici vozila sami odabrati gdje će popraviti automobil nakon prometne nezgode te mogu li osiguranja odrediti cijenu sata rada od 13 eura – napokon je stigao i sudski epilog: Umjesto 13 eura, osiguranja moraju platiti cijenu sata rada po cjeniku, a potrošači imaju pravo odabrati gdje će popraviti automobil.
Nedavnim odlukama Visokog trgovačkog suda RH, baš kao i u mnogobrojnim presudama Trgovačkog suda u Zagrebu koje su ovih dana postale izvršne i pravomoćne ukida se privilegirani položaj osiguranja. Presude idu u korist vlasnika vozila i servisera, koji sada imaju pravo naplatiti svoj rad prema javno objavljenom cjeniku svojih usluga.