Četiri bivša direktora VW-a osuđena u Dieselgate skandalu, trajnoj mrlji na reputaciji tvrtke

Presuda Regionalnog suda u Braunschveigu označava završetak gotovo četverogodišnjeg suđenja, jednog od najznačajnijih pravnih procesa u modernoj njemačkoj industrijskoj povijesti.

Autonet.hr utorak, 27. svibnja 2025. u 05:55

Skandal, poznat kao Dieselgate, izbio je u rujnu 2015. godine kada je američka Agencija za zaštitu okoliša (EPA) otkrila da je Volkswagen instalirao softver u svoje dizelske automobile kako bi varao na testovima emisija. Ovaj softver, poznat kao "uređaj za prijevaru", omogućavao je vozilima da tijekom laboratorijskih testiranja pokažu niže razine emisija dušikovih oksida (NOx), dok su u stvarnim uvjetima vožnje emisije bile i do 40 puta veće od dopuštenih granica. Skandal je zahvatio oko 11 milijuna vozila diljem svijeta, uključujući modele marki Volkswagen, Audi, Škoda i Porsche, a tvrtku je stajao više od 30 milijardi eura u kaznama, pravnim troškovima i odštetama.

Teške posljedice za Volkswagen

Suđenje u Braunschveigu, gradu blizu sjedišta Volkswagena u Wolfsburgu, započelo je u rujnu 2021. godine. Dvojica od četiri osuđena direktora dobila su zatvorske kazne: bivši šef razvoja dizelskih motora osuđen je na četiri i pol godine zatvora, dok je bivši voditelj odjela za elektroniku pogona dobio dvije godine i sedam mjeseci. Preostala dva direktora dobila su uvjetne kazne, uključujući bivšeg člana uprave za razvoj marke Volkswagen, koji je dobio jednu godinu i tri mjeseca uvjetne kazne. Presuda nije konačna, a optuženi imaju pravo žalbe, što bi moglo dodatno produžiti pravni proces.

Dieselgate je izazvao šok u automobilskoj industriji, izlažući nedostatke u regulaciji emisija i potaknuvši globalnu raspravu o utjecaju dizelskih vozila na zdravlje i okoliš. Prema izvješću Europske unije, emisije dušikovih oksida doprinose desecima tisuća prijevremenih smrti godišnje zbog bolesti srca, pluća i moždanog udara. Skandal je prisilio Volkswagen na strateške promjene, uključujući ulaganja u električna vozila i smanjenje radne snage za 30.000 ljudi do 2021. godine, dok je tvrtka pokušavala ublažiti financijske gubitke.

Financijski udar bio je ogroman

Volkswagen je platio više od 4,3 milijarde dolara kazni samo u Sjedinjenim Američkim Državama, uz dodatnih 193 milijuna funti za nagodbu s oko 90.000 vozača u Ujedinjenom Kraljevstvu. U Europi, gdje su pravni sustavi manje skloni kolektivnim tužbama, potrošači su imali ograničene mogućnosti za odštetu, što je izazvalo kritike pravnih stručnjaka i udruga potrošača.

Još 31 optuženik čeka ishod svojih slučajeva

Bivši izvršni direktor Volkswagena, Martin Winterkorn, trebao je biti dio ovog suđenja, ali su postupci protiv njega odvojeni zbog zdravstvenih razloga. Winterkorn, koji je dao ostavku nekoliko dana nakon izbijanja skandala, suočava se s odvojenim optužbama za prijevaru i manipulaciju tržištem, a njegovo suđenje odgođeno je nakon nesreće koja je zahtijevala liječenje. "Nikada nisam bio upoznat s pojedinostima softvera niti sam odobravao njegovu upotrebu", izjavio je Winterkorn tijekom svjedočenja 2024. godine, što tužitelji osporavaju, tvrdeći da je znao za manipulacije već 2014. godine.

Prema glasnogovorniku suda u Braunschveigu, još 31 optuženik čeka ishod svojih slučajeva. Dok Volkswagen ulaže milijarde u elektromobilnost i pokušava se pozicionirati kao lider u održivoj mobilnosti, Dieselgate ostaje mrlja na reputaciji tvrtke i podsjetnik na važnost transparentnosti u korporativnom upravljanju.