Porsche: 70 godina sportskih automobila
Većina proizvođača automobila korjene svojih naziva imaju u prezimenima osnivača. No, uz dužno poštovanje svim velikim inženjerima, inovatorima i poslovnim stratezima, doista je malo onih na čiji spomen nas prođe osjećaj strahopoštovanja i uzbuđenja kakav doživljavamo u susretu s prezimenom Porsche (NAPOMENA: Tekst je izvorno objavljen na Autonetu 13. 2. 2018.)
Svi kojima su automobili bitni u životu, a rođeni su poslije drugog velikog rata, svoje su djetinjstvo proveli maštajući o tome kako će jednoga dana barem vidjeti, ako ne i sjesti u neki od automobila nastalih pod grbom grada Stuttgarta. Od 8. lipnja 1948, dana kada je izdana homologacija za porscheov model serijske oznake 356-001, traje priča o tvrtki koja je prošla kroz sunce i nevrijeme prošlosti, bilježila nebrojene pohvale na račun svojih cestovnih modela i mnoge sportske pobjede, ali i mučila muku u danima kada su prodajne brojke bile niske.
Dakle, prvo vozilo koje je nosilo Porsche ime registrirano je 8. lipnja 1948. godine. Bio je to 356 No.1 Roadster. Možemo reći da je toga dana rođena marka Porsche. Model 356 je snove Ferryja Porschea o sportskom automobilu pretvorio u stvarnost. "Njegova vizija u to vrijeme utjelovljuje sve vrijednosti koje i danas definiraju ovu marku", rekao je Oliver Blume, predsjednik Izvršnog odbora tvrtke Porsche AG, na Novogodišnjem prijemu u muzeju Porschea. Predstavnici savezne pokrajine Baden-Württemberg, kao i grada Stuttgarta te brojni znameniti gosti pridružili su se Porscheu kako bi se proslavio početak slavljeničke godine uz slogan 70 godina sportskog automobila Porschea.
"Tradicija je opredjeljenje. Bez tradicije i naših temeljnih vrijednosti, ne bi smo bili ovdje gdje smo danas", objasnio je Blume i nastavio: "Planiramo održati standard tehničke izvrsnosti koju je postavio Ferry Porsche i u budućnosti. Inteligentna dinamička mobilnost ima svijetlu budućnost. Imamo iznimnu tehnološku stručnost, kreativne zaposlenike i jedinstveni timski duh. Imamo ono što je potrebno kako bi marka Porsche i dalje fascinirala sve, čak i za 70 godina".
Mehanika legendarne Bube, privlačan dizajn i odlična upravljivost bili su temelj uspjeha tvrtke koja je danas jedna od najuspješnijih proizvođača automobila i, financijski gledano, najbogatija među onih nekoliko specijaliziranih isključivo za sportske modele.
Model 356 - simbol sportskih automobila
U staroj je pilani, pred sedam desetjeća, nastao otvoreni dvosjed sa straga smještenim i posebno dorađenim zračno hlađenim motorom, koji je izvorno pripadao VW Bubi. Tip 356 je mogao dostići najveću brzinu od 135 km/h, a do 100 km/h trebale su mu čak 23 sekunde, što je karakteristika daleko od one koja bi se u današnjim okvirima mogla vezati uz sportske automobile. No, za obitelj Porsche bilo je to ispunjenje sna.
Do 1950. u Gmündu je nastalo 52 primjerka kupea i kabrioleta s aluminijskim karoserijama, nakon čega se ta provizorna proizvodnja ipak seli u primjerenije prostore u Stuttgart. U iznajmljenim halama u ožujku 1950. Porsche počinje izrađivati model 356 sa čeličnim karoserijama, sa ciljem da godišnje proizvede samo 100 automobila. No, potražnja tržišta višestruko je iznenadila Ferryja. U samo deset godina proizvedeno je više od 25.000 primjeraka, a do kraja proizvodnje, 1965, model 356 je izrađen u 77.766 primjeraka.
Rođenje legende: 901 ili 911, kako vam drago
Nakon samo petnaestak godina na tržištu, Porscheov je sportaš već postao automobilskom klasikom. Međutim, Ferry Porsche je bio svjestan da Porsche može održati tehnički napredak samo s potpuno novim automobilom. Plan je službeno prihvaćen 1957, a njime je Ferry čvrsto utvrdio polazišne osnove za nasljednika modela 356 - zračno hlađeni motor straga bit će zadržan, ali s time da novitet mora imati više snage i bolje ponašanje na cesti. Obavezno se moraju povećati interijer i prtljažnik u koji sada bez problema treba stati torba s golf palicama.
Najveći problem bio je dizajn. Nakon više internih i eksternih studija, Ferryju je naposljetku svoju pokazao Ferdinand Alexander, Butzi. Oduševljenom ocu, tada 25-godišnjak svoju je ideju obrazlagao odlučno: "Dobar proizvod mora izgledati decentno. Dizajn nije moda!" Od 1962, pod oznakom projekta 901, Porsche razvija sportski automobil koji će biti brz i pružati pravo sportsko zadovoljstvo, ali u isto vrijeme biti i adekvatan svakodnevnim potrebama te biti cjenovno prihvatljiv.
Za 901 je konstruirano posve novo podvozje s McPhersonovim opružnim nogama. Za odgovarajući motor brinula se ekipa na čelu s Ferdinandom Piëchom (sinom Louise Porsche i Antona Piëcha), čiji je uradak sa šest cilindara bio toliko dobar da je u svojoj osnovnoj formi ostao u ponudi sve do 1998. Već 14. rujna 1964. s proizvodnih traka kreću prvi serijski primjerci novog Porschea 901, čije će ime, odnosno kombinaciju brojki, na inzistiranje Peugeota (koji je zaštitio oznake s tri brojke i nulom u sredini) Porsche morati promijeniti u 911, a ta je kombinacija preživjela do današnjih dana.
Model 911 je možda najbolji, no i drugi nas očaravaju
Evolucija modela 911 nastavljala se iz godine u godinu, a uz dizajnerske korekcije podrazumijevala je prije svega bolje performanse motora. Evolucija tog modela podrazumijevala je kroz nove generacije i stalne tehničke inovativnosti. Tako primjerice tip 993 iz 1993. donosi novokonstruirano aluminijsko podvozje, 1994. je dodan i automatski mjenjač Tiptronic S, a 1995. tu je i novi turbo te nova Targa sa staklenim krovom, koji se električnim putem pomicao iza stražnjeg stakla.
Evolucija ovog najvažnijeg modela u povijesti Porschea traje i dalje s jednakim uspjehom, a u međuvremenu je Porsche surađivao na zajedničkim projektima i s Volkswagenom. Nakon nekoliko desetljeća što je njegov otac izradio VW Bubu, Ferry Porsche ponovo radi za Volkswagen. Zajednički projekt nosi oznaku VW Porsche 914, a cilj je bio izrada sportskog automobila ispod modela 911 kojim bi osvojili mlađu populaciju na tržištu.
Da bi cijena bila što je moguće više smanjena korišten je maksimalan broj dijelova serijskih VW-a. Ova "nemoguća misija", sa središnje straga ugrađenim motorom sa četiri i šest cilindara i sigurnosnom karoserijom, postigla je cilj. Do 1976. je prodano ukupno 128.982 primjerka, što je s obzirom na ukupan broj proizvedenih automobila Porschea sasvim pristojan rezultat. Tijekom sedamdesetih nastao je i luksuzni sportaš 928 koji, osim V8 motora, donosi i nove dizajnerske ideje, a 928 se u različitim varijantama proizvodio do 1995. do kad je ukupno izrađeno 61.056 primjeraka.
Godine 1996. Porsche je modelom Boxster dodao novu dimenziju u svijet otvorenih sportskih dvosjeda. Dizajnom je podsjećao na legendarnog trkača 550 Spyder, ali je bio mnogo sigurniji i dakako snažniji. Nadopunjuje se 2005. s Caymanom, dok je kasnije Porsche uz pomoć Volkswagena predstavio i sportski terenac Cayenne koji je vrhunac tehnologije i snage na tržištu, a tu su i Carerra GT, luksuzna limuzina Panamera, Macan, 918 Spyder, ali i najnoviji modeli poput 911 GTR3 RS.
Budućnost je već počela i ona je - električna
"Iako je model 911 bio konzistentno razvijan u narednim desetljećima i poboljšavan mnogo puta pomoću novih, inovativnih tehnologija, niti jedno drugo vozilo nije uspjelo zadržati svoju izvornu srž na isti način kao i 911", kaže Blume. "Svi modeli Porschea koji se razvijaju trenutno i koji će biti razvijani u budućnosti temeljeni su na ovom sportskom automobilu. Kao pijedestal marke, 911 je postao sportski automobil iz snova, osvajajući srca entuzijasta diljem svijeta".
Budućnost porscheovih sportskih automobila već dolazi na startnu liniju, u obliku modela Mission E, tehnološkog prvaka iz Zuffenhausena s isključivo električnim pogonom. Ovaj koncept kombinira prepoznatljiv emocionalni dizajn Porschea, izvanredna vozna svojstva i suvremenu svakodnevnu funkcionalnost.
Ovaj konceptni model s četvorim vratima te s četiri zasebna sjedala ima najveću snagu od preko 440 kW (598 KS) i doseg veći od 500 km, za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebno mu je manje od 3,5 sekunde, a vrijeme do 80% napunjenosti baterije iznosi samo 15 minuta. Porsche je uložio oko milijardu Eura u ovaj futuristički projekt, stvorivši više od 1.200 dodatnih poslova samo u sjedištu tvrtke u Stuttgart-Zuffenhausenu, gdje će se Mission E proizvoditi.
Spremni za sljedećih sedam desetljeća
Upravo zahvaljujući ovakvim projektima možemo zaključiti da je Porsche danas snažniji no ikad. Najšira i najupečatljivija paleta modela u cjelokupnoj povijesti tvrtke uz reorganiziciju troškova i proizvodnih procesa osigurali su neovisnost za dugi niz godina koje slijede. Ono što također treba istaknuti je i podatak da je Porsche pored vrhunskog dizajna, kvalitete i performansi, tijekom godina postao vlasnikom brojnih inovacija, ali i ostvario značajne uspjehe na području zaštite okoliša.
U Porscheu napominju kako se nikada nisu zadovoljavali postavljenim propisima, već su tražili još bolja i ekološki povoljnija rješenja, o čemu svjedoči i podatak da je davne 1966. godine prvi službeni test emisije ispušnih plinova proveden upravo na modelu 911. Tijekom godina, Porsche nije samo unaprjeđivao svoje motore radi ostvarivanja što boljih performansi, već je mnogo truda uloženo i u smanjenje emisija štetnih plinova prema kojima je, uzmemo li u obzir specifičnu snagu njihovih motora, ovaj proizvođač među onima koji ostvaruju najniže prosječne emisije CO2. "Porsche će uvijek biti Porsche - vodeća marka za ekskluzivnu, sportsku mobilnost", napominje Oliver Blume.
"Sve je počelo tako što nigdje nisam mogao naći svoj automobil iz snova. Stoga sam ga odlučio napraviti" - Ferdinand Porsche
Ferdinand Porsche - Kratka biografija
Austrijsko-Češki inženjer, Ferdinand Porsche rođen je 3. rujna 1875. u Maffersdorfu u Austro-Ugarskoj. Prvi značajniji projekt na kojem je sudjelovao bio je System Lohner-Porsche (1898.), automobil više nalik na kočiju, koji je bio pokretan s dva elektromotora uz pomoć akumulatora ukupno teških 1800 kg.
Kako bi nadišao ograničenja masivnih baterija, Porsche je 1901. osmislio Lohner-Porsche Mixte Hybrid koji je imao samo male pomoćne baterije, dok su elektromotori snagu crpili iz generatora pokretanog benzinskim motorom. Stotinjak godina kasnije, nekoliko će se (prvenstveno japanskih) proizvođača pohvaliti kako su predstavili ili izmislili hibridni pogon ili u konkretnom slučaju, range extender...
Godine 1923. Porsche se zaposlio kao tehnički direktor u tvrtki Daimler Motoren Gesellschaft. Njegov će rad kulminirati serijom trkaćih modela opremljenih turbopunjačima iz kojih je kasnije nastao jedan od najljepših sportskih automobila svih vremena, Mercedes-Benz SSK. U travnju 1931. Ferdinand Porsche osniva vlastitu tvrtku koja započinje s izradom projekata za vanjske naručitelje. No, Porsche nije zaboravio svoj koncept malog i jeftinog automobila koji je začeo još za svog vremena u Daimleru.
Financirajući razvoj novog automobila iz vlastitih izvora, Porsche je ubrzo stekao, ali i izgubio nekoliko pokrovitelja do trenutka kada ga je poduprla Vlada vođena idejom da "Svaki Nijemac u budućnosti mora imati automobil ili traktor". Ugovor za izradu prvih prototipova tzv. Narodnog automobila potpisan je 1934, a sa ciljem pokretanja cijelog projekta podignuta je nova tvornica kraj mjesta Fallersleben oko koje je brzo nastao grad nazvan Stadt des KdF-Wagens. Ovaj će grad kasnije dobiti ime Wolfsburg, a automobil nadimak Käfer (Buba). Povijest je mogla početi.
Po završetku II. svjetskog rata, 15. prosinca 1945. francuske su okupacijske vlasti zarobile Porschea i bečkog odvjetnika Antona Piëcha (supruga Ferdinandove kćeri Louise) pod optužbom da su ratni zločinci. Dok je Ferdinand bio u zatvoru u Dijonu, njegov je sin Ferry održavao tvrtku na životu i započeo nekoliko novih projekata, među kojima je bio i inovativni Typ 360 Cisitalia, trkaći automobil s pogonom na sva četiri kotača koji nažalost nikada nije startao.
Po završetku II. svjetskog rata, 15. prosinca 1945. francuske su okupacijske vlasti zarobile Porschea i bečkog odvjetnika Antona Piëcha (supruga Ferdinandove kćeri Louise) pod optužbom da su ratni zločinci. Dok je Ferdinand bio u zatvoru u Dijonu, njegov je sin Ferry održavao tvrtku na životu i započeo nekoliko novih projekata, među kojima je bio i inovativni Typ 360 Cisitalia, trkaći automobil s pogonom na sva četiri kotača koji nažalost nikada nije startao.
Nakon Porscheovog povratka u Gmünd u Koruškoj, kamo se tvrtka preselila tijekom rata, započeo je projekt na novom modelu, prvom samostalnom projektu sportskog automobila koji će nositi ime Porsche, model imena Tip 356 Nr. 1.
U studenom 1950. Ferdinand Porsche je, po prvi puta nakon II sv. rata posjetio volkswagenovu tvornicu u Wolfsburgu. U razgovoru s predsjednikom tvrtke, Heinrichom Nordhoffom, raspravljao je o budućnosti VW Bube koja je već bila u masovnoj proizvodnji. Nekoliko tjedana kasnije, Ferdinand Porsche je pretrpio udar te je preminuo u Stuttgartu, 30. siječnja 1951.
Tko je tko u obitelji Porsche?
- Ferdinand Porsche je rođen 3. rujna 1875. u Maffersdorfu u Austro-Ugarskoj. Preminuo je 30. siječnja 1951. Supruga Ferdinanda Porschea bila je Aloisia Johanna Kaes.
- Ferdinand Anton Ernst Porsche, sin Ferdinanda Porschea, poznatiji kao Ferry, rođen je 19. rujna 1909. u Wiener Neustadtu u Austro-Ugarskoj. Preminuo je 27. ožujka 1998. u austrijskom mjestu Zell am See.
- Louise Porsche (1904.-1999.), kćer Ferdinanda Porschea, bila je supruga bečkog odvjetnika Antona Piëcha (1894.-1952.). Njihov sin Ferdinand Karl Piëch, rođen je 17. travnja 1937. u Beču u Austriji. Ferdinand Piëch ima trinaestero djece. Ostala djeca Louise Porsche i Antona Piëcha su Ernst (1929.), Louise (1932.-2006.) i Hans-Michel (1942.).
- Ferdinand Alexander Porsche, sin Ferryja, rođen je u Stuttgartu u Njemačkoj 11. prosinca 1935. Njegov ulog u automobilskoj je povijesti također posebno bitan jer je Ferdinand Alexander, poznatiji kao Butzi, bio konstruktorom na projektu modela 901, kasnije poznatom kao 911.
- Ostala djeca Ferryja Porschea, koji je 1935. oženio Dorotheu Reitz, su Gerhard (1938.), Hans-Peter (1940.) i Wolfgang (1940.), suprug poznate njemačke producentice Susanne Bresser.
NAPOMENA: Tekst je izvorno objavljen na Autonetu 13. 2. 2018.