Test

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Prestige - Nastao na najboljim osnovama

📷 foto: autonet.hr
Goran Topić srijeda, 18. srpnja 2018. u 00:00

Druga generacija popularnog dacijinog SUV-a na naše je tržište stigla početkom godine i prema svemu sudeći, nasljednik će s lakoćom nastaviti stopama uspješnog prethodnika. Tome je tako i stoga što se od provjerene i dokazano uspješne formule nije previše odstupalo

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1461 cm3 / 110 KS / 169 (167) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,7 (6,0) l/100 km / 123 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 153.900 kn (20.520 Eur) / 164.228 kn (21.897 Eur)

Prvu generaciju Dustera s punim pravom možemo nazvati narodnim SUV-om. Robustan, a opet privlačan vanjski dizajn i za cjenovni razred neprikosnovene off-road sposobnosti te naglašena praktičnost, učinile su ga pravim mamcem za kupce. Posebno je to bitno u aktualno vrijeme, rastuće popularnosti ovog segmenta.

Vrhunski prodajni rezultati su pred vodstvo Dacije stavili zadatak osmisliti automobil s kojim će nastaviti uspješnu Dusterovu priču pa su se Rumunji odlučili držati one ako valja, ne diraj. Stoga je sasvim razumljivo da će mnogi novu generaciju shvatiti tek kao opsežniji facelift posebno ako u obzir uzmemo da se novi Duster temelji na istoj platformi - B0. Ipak, nova generacija je donijela i razne tehničke novosti, a najviše nam se svidjela nova unutrašnjost i oprema testiranog vozila.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Vanjština Dustera nije značajno mijenjana i automobil je zadržao svoj prepoznatljivi i simpatični estetski potpis. S druge strane, sam proizvođač tvrdi kako praktički niti jedna karoserijska površina nije identična onoj s ranijeg modela. Modernizirani styling će se dopasti većini starih vlasnika ovog automobila, a ponajviše se ističu nova maska motora, nova prednja svjetla s LED svjetlima za dnevnu vožnju, stražnja svjetla kvadratnog oblika, novi branici, kraći prevjesi, plastika iza prednjih kotača s integriranim pokazivačem smjera, krovni nosači s natpisom Duster te razni drugi slični detalji. Sliku testiranog Dustera zaokružuju serijski 17-colni naplaci privlačnog dizajna.

Najveći iskorak kod novog je Dustera napravljen u unutrašnjosti, što je posebno vidljivo kod automobila poput testiranog koji je opremljen najbogatijim paketom opreme Prestige. Prije nego se posvetimo samoj opremi recimo da je uređenje interijera puno bolje i modernije nego što je bio slučaj ranije, a to se ponajviše očituje u činjenici da je zaslon infotainment sustava MediaNav Evolution sada postavljen više na središnjoj konzoli što osjetno olakšava njegovo korištenje.

Novost čini i moderniji višefunkcijski upravljač, grafika instrumentne ploče je suvremenijeg dizajna, a njezin središnji dio je rezerviran za putno računalo. Ističu se i novi prekidači klima uređaja i ventilacije te ostali koji se nalaze iznad njih, a koji značajno doprinose dojmu modernijeg i funkcionalnijeg kokpita. Treba spomenuti i da sjedala djeluju kvalitetnije, a isto vrijedi i za materijale od kojih su izrađeni prednja armatura, obloge vratiju i sl, premda je i dalje riječ o plastici ponešto jeftinijeg dojma.

Novi je Duster dimenzija 4341 x 1804 x 1682 što ga čini tek 25 mm duljim od prethodnika, no dojam je da u putničkoj kabini prostora ima osjetno više. Točnije, ponuda je veća i sprijeda i otraga, a na stražnjoj klupi se s lakoćom i na duljim putovanjima može smjestiti troje putnika. Zapremina prtljažnika iznosi sasvim dovoljnih 411 dm3 l, a stražnji su nasloni podijeljeni u omjeru 3:2 čijim potpunim preklapanjem ukupni obujam prtljažnog prostora raste na 1478 dm3. Recimo i da se ispod podnice prtljažnika nalazi rezervni kotač standardnih dimenzija. Broj pretinaca i mjesta za ostavu u putničkoj kabini je više no dovoljan kako bi smo Duster ocijenili vrlo praktičnim vozilom.

Serijska i dodatna oprema

Testirani je Duster bio opremljen najbogatijim paketom Prestige i teško mu je, s obzirom na cjenovni razred, naći značajniju zamjerku. Konkretnije, od standardne opreme možemo izdvojiti ESP, Hill-holder, Hill Descent Control, sustav upozorenja na mrtvi kut, prednje i bočne zračne jastuke i zračne zavjese, sustav Start & Stop, električno podesive i grijane retrovizore, sva četiri električno pomična prozora, kožom presvučenu ručicu mjenjača i upravljač, 17-colne alu-naplatke, multimedijski sustav Media Nav Evolution, 7-inčni središnji zaslon (USB, MP3), pretinac ispod suvozačevog sjedala, automatski klima uređaj, stražnje parkirne senzore, kameru za vožnju unatrag…

Od dostupnih dodataka testirani je Duster bio opremljen kartografijom Istočne Europe, Hands-free karticom i narančastom metalik bojom Atacama te sustavom kamera Multiview koji nam se posebno dopao. Riječ je sustavu koji omogućuje vozaču izbor između prednje, stražnje i dviju bočnih kamera što daje uvid u neposredno okruženje automobila te će dodatno pripomoći manevriranju u skučenim gradskim situacijama, ali i prilikom svladavanja zahtjevnijih off-road prepreka. Dakako, stražnja kamera se automatski aktivira s prikazom na središnjem zaslonu. Navedena dodatna oprema povisila je konačnu cijenu testiranog automobila za 10.328 kn.

Motor i prijenos

Iako su s ovim modelom dostupna još dva benzinska motora, Duster je gotovo nezamisliv bez 1,5-litrenog turbodizelskog motora koji čini osnovu Common Rail ponude cijele Grupe Renault Nissan. U konkretnom slučaju, radi se o snažnijoj izvedbi u ponudi koja razvija 81 kW, odnosno 110 KS pri 4000 o/min te najveći okretni moment od 260 Nm pri 1750 o/min. Riječ je o izvedbi koja u potpunosti zadovoljava potrebe automobila poput Dustera, posebno kada u obzir uzmemo primjerenu potrošnju koja nam se tijekom testa u prosjeku kretala između 6 i 6,5 l/100 km. S obzirom na povišenu karoseriju i činjenicu da je riječ o vozilu s pogonom na sva četiri kotača, to smatramo zadovoljavajućim rezultatom.

Nadalje, ovaj je motor bio uparen sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem kojem ponešto nedostaje preciznosti, no sve u svemu predstavlja zadovoljavajuće rješenje za Duster. Ono što bi vozačima koji nisu upoznati s Dusterom moglo zasmetati je činjenica kratkih prijenosnih omjera, posebno prvog stupnja pa vozač neće pogriješiti i ako s mjesta iz druge brzine i ustvari svaki sljedeći stupanj koristi kao da je riječ o jednom više.

Za upravljačem

Položaj vozača za upravljačem novog Dustera je puno bolji nego što je to bio slučaj kod prethodnika. Najveća zasluga za to pripada ranije spomenutom bolje osmišljenom interijeru, no treba reći i da je upravljač sada podesiv prema visini i prema dubini, prednja sjedala su udobnija i nešto bolje drže tijelo, sjedalo vozača je opremljeno naslonom za ruku, lumbalnom potporom i nudi veću mogućnost podešavanja prema visini. Središnja je konzola donekle i okrenuta prema vozaču, a novi glavni zaslon, prekidači, upravljač i sl. značajno doprinose povećanoj ergonomiji i lakoći korištenja u odnosu na prethodnika. Izolacija putničkog prostora od buke i vibracija je bolja nego što je bio slučaj ranije.

Samo ponašanje Dustera u vožnji je ostalo više-manje isto, odnosno ovaj SUV neravnine i oštećena na cesti upija i odrađuje dosta dobro pri umjerenim brzinama. Nešto je drugačija situacija kada jače pritisnete papučicu gasa, posebno u zavojima kada se javlja značajnije naginjanje vozila. Također, kočnice su na razini zadatka, a treba reći i da je upravljač izravniji i komunikativniji, no uglavnom sve navedeno slijedi naša očekivanja te je sukladno dimenzijama i namjeni Dustera.

Nadalje, Duster je vozilo koje se podjednako dobro snalazi on i off-road. Naime, testirani je model opremljen sustavom pogona na sva četiri kotača koji vozaču nudi izbor između tri načina rada: 2WD, Auto (prema potrebi automatski prebacuje moment na stražnju osovinu) i Lock za tzv. zaključavanje pogona na sva četiri kotača što će biti naročito korisno u zahtjevnijim situacijama. Također, Dusteru će van asfaltnih prometnica pripomoći i činjenica da je podnica podignuta na 210 mm, a prilazni i odlazni kutovi iznose 30, odnosno 33°, dok je kut prijeloma 21°. Riječ je o vrijednostima koji su u samom vrhu ovog segmenta.

Treba reći i da je ovaj model uz sustav za pomoć pri kretanju uzbrdo bio opremljen i sustavom za nadzor nad spuštanjem niz strminu koji automatski održava brzinu vozila na 7 km/h, a tu je i serijski 4x4 monitor koji pruža osnovne informacije o položaju vozila.

I na kraju...

Kada se sve uzme u obzir Duster je promjenom generacija prije svega sačuvao svoju dušu i to mu je vjerojatno najveći adut za buduće kupce. Pomaci učinjeni kod dizajna vanjštine i posebno unutrašnjosti, svakako će biti razlog više za kupnju, a isto vrijedi i za prošireni popis opreme te dotjerana tehnička rješenja. Stoga je ukupni dojam više nego dobar pa testiranom modelu ne možemo uputiti nijednu ozbiljnu zamjerku. Ipak, ukupno uzevši, neki će Dusteru možda zamjeriti što druga generacija gotovo i ne zaslužuje takav naziv jer je, budimo iskreni, ipak riječ o tek temeljito dorađenom "starom" modelu.

Za automobil poput testiranog, Duster 1.5 dCi 4x4 Prestige, potrebno je izdvojiti 153.900 Kn, odnosno s dodatnom opremom 164.228 Kn. Možda će se to nekom činiti mnogo za "jeftinu" Daciju, no uzmimo u obzir kako je ovo model koji čini sam vrh ponude uz najviši paket opreme, pogon na sva četiri kotača i snažniji dizelski motor.

  Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik SUV (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni dizel, postavljen naprijed poprečno, 2 ventila po cilindru, 1 bregasto vratilo u glavi pokretano zupčastim remenom, glava od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail, 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak, sustav Start & Stop, filter ispušnih čestica (DPF), Euro 6b
obujam 1461 cm3
provrt i hod klipa 76,0 x 80,5 mm
omjer kompresije 15,5 : 1
najveća snaga 81 kW (110 KS) pri 4000 o/min
najveći okretni moment 260 Nm pri 1750 o/min
specifična snaga 55,4 kW/l (75,3 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na sva četiri kotača uz odabir načina rada 2WD, Auto i Lock, ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa
prijenosni omjeri -
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna trokraka ramena i stabilizator
stražnji ovjes Fleksibilna osovina s kosim i poprečnim ramenima, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator
upravljač S nazubljenom letvom, servoojačivač, 3,3 okretaja
KOČNICE
prednje Ventilirani disk dimenzija 280 x 24 mm
stražnje Bubanj promjera 229 mm
oprema ABS, BAS, ESP, TCS, Hill Holder, Hill Descent Control
KOTAČI
naplaci Aluminijski naplaci dimenzija 6,5J x 17
pneumatici Dimenzija 215/60 R 17 (na testiranom vozilu: Bridgestone Dueler HP Sport AS)
oprema Rezervni kotač standardnih dimenzija
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4341 x 1804 (s retrovizorima 2052) x 1687 mm
međuosovinski razmak 2676 mm
trag kotača 1563 / 1580 mm
najmanja udaljenost od podloge 210 mm
prevjesi 841 / 824 mm
kutevi prilazni 30° / odlazni 33°
krug okretanja 10,2 m
obujam prtljažnika 411 / 1478 dm3
spremnik za gorivo 50 l
MASE
prazno vozilo 1402 kg
najveća dozvoljena 1899 kg
dozvoljeno opterećenje 497 kg
dozvoljena masa prikolice 695 kg bez kočnice / 1500 kg s kočnicom
specifično opterećenje 17,3 kg/kW (12,7 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 169 km/h (tvornički podatak), 167 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 12,4 s (tvornički podatak), 12,7 s (test)
ubrzanje 0 - 1000 m 34,4 s (tvornički podatak)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 4,8 l/100 km (tvornički podatak), 6,5 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 4,7 l/100 km (tvornički podatak), 4,2 l/100 km (test)
mješovita vožnja 4,7 l/100 km (tvornički podatak), 6,0 l/100 km (test)
autonomija u gradu 1042 km (tvornički podatak), 769 km (test)
autonomija na otvor. cesti 1064 km (tvornički podatak), 1190 km (test)
prosječna emisija co2 123 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 153.900 kn (20.520 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 164.228 kn (21.897 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 3 godine
pomoć na cesti Dacia pomoć 24h
dodatno Produljeno jamstvo: 5 godina / 100.000 km (3.200 kn)
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Renault Nissan Hrvatska Radnička cesta 47, 10000 Zagreb