Dacia Duster 1.5 dCi EDC Laureate - Popularni prašinar sada i s automatskim mjenjačem
Dacia je na prošlogodišnjem frankfurtskom salonu predstavila novu, drugu generaciju modela kojeg je najbolje opisati kao predvodnika ponude ove rumunjske marke. Trenutni Duster tako broji svoje posljednje dane, a upravo stoga je primjereno ispratiti ga s nečim posebnim. U ovom slučaju to je svakako automatski EDC mjenjač s dvije spojke
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 1461 cm3 / 110 KS / 169 (165) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 4,5 (6,1) l/100 km / 116 g/km |
cijena bez / s dodatnom opremom | 139.500 kn (18.600 Eur) / 151.412 kn (20.188 Eur) |
Prošlogodišnji frankfurtski auto salon je poslužio kao pozornica za premijeru nove, druge generacije dacijinog Dustera, a prve reakcije na ovo vozilo pokazuju kako će nastavak možda biti i uspješniji od originala. No, to nas ne treba ni pretjerano čuditi. Naime, novi će Duster prema svemu sudeći biti nešto zgodniji i opremljeniji od svog prethodnika, cijena se neće značajnije mijenjati, a novosti u odnosu na prethodnika, kada je riječ o vanjskom i unutrašnjem dizajnu, najbolje je opisati kao modernizaciju. Dakle, sve stavke za uspješan nastavak priče o Dusteru su tu, a vjetar u leđa će svakako dati i činjenica kako popularnost ove vrste vozila nastavlja rasti.
Trenutni Duster je tako na zalazu svoje karijere, a od 2010. kada je stigao na tržišta pa sve do danas prodan je u više od milijun primjeraka te svakako predstavlja jednog od najuspješnijih članova velike obitelji alijanse Renault Nissan. Duster je svojim karakteristikama, a ponajviše "radnim" odlikama osvojio srca mnogih ljubitelja automobila te uistinu afirmirao ime svog proizvođača i osigurao mu značajno mjesto ne samo unutar vlastite grupacije, već i mnogo šire. Glavna novost u vjerojatno i posljednjem testu trenutne generacije je renaultov automatski mjenjač s dvije spojke, odnosno EDC koji je dostupan s motorom 1.5 dCi snage od 110 KS i pogonom na prednje kotače.
I, napomene radi, hrvatska premijera druge generacije Dacije Duster na rasporedu je 18. siječnja nakon čega će biti poznato više detalja, uključujući i cijene novog modela.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
Jedan od glavnih Dusterovih aduta je simpatičan dizajn koji je relativno dobro stario i u pravim trenucima bio osvježen raznim detaljima, ponajviše onima prednjeg kraja, odnosno maske motora i svjetala. Ipak, unutrašnjost je uvijek kaskala za vanjštinom, a najviše zamjerki je bilo na kvalitetu izrade i materijale te na sjedala, kao i ergonomičnost kokpita. Ipak, dacijina su vozila te nedostatke "pravdala" pristupačnijom cijenom, a isto vrijedi i kod Dustera.
Jedan od najboljih znakova "jeftinoće" kod testiranog modela je svakako položaj središnjeg zaslona koji je postavljen prenisko i upravljanje pojedinim on-board sustavima značajno odvlači pažnju i pogled s prometnice. S druge strane, Duster se može pohvaliti praktičnošću interijera, više no dovoljnim brojem pretinaca i mjesta za ostavu manjih predmeta, prostorom na stražnjoj klupi dovoljnim za troje putnika, prtljažnikom zapremnine od 475 (1636) dm3 i sl.
Serijska i dodatna oprema
Paket Laureate predstavlja gotovo sam vrh ponude modela Duster, a trenutno je uz njega kao nešto bogatiji dostupan i posebni paket Freedom. Laureate je inače standardno opremljen s prednjim i bočnim zračnim jastucima, ABS-om, AFU-om, ESP-om, klima uređajem, električno pomičnim prednjim i stražnjim prozorima, 16-colnim alu naplacima, sustavom Start & Stop, tempomatom, limitatorom brzine, putnim računalom i sl.
Testirani je automobil uz zadovoljavajuću serijsku opremu bio opremljen i s nekoliko stavki dodatne opreme ukupne vrijednosti od 11.850 Kn. Konkretnije, riječ je o paketu Look (mat krom vanjski retrovizori, krovni nosači, ukrasni prag i zaštitna obloga, dodatno zatamnjena stakla, ukrasni kromirani završetak ispušne cijevi), paketu Media NAV Evolution (multimedijski sustav Media NAV Evolution sa zaslonom osjetljivim na dodir i komandama na upravljaču), kartografiji Adriatik i Istočna Europa, stražnjim parkirnim senzorima s kamerom za vožnju unatrag i metalik boji Cosmos plava.
Motor i prijenos
Testirani je automobil pokretao dobro poznati 4-cilindrični 1,5-litreni dizelski dCi snage od 81 kW, odnosno 110 KS te najvećeg okretnog momenta od 250 Nm. Riječ je o u motoru relativno mirnog rada koji najviše odgovara manjim, odnosno lakšim vozilima, a Duster će s njim dostizati najveću brzinu od 169 km/h te dosegnuti 100 km/h za 11,9 sekundi. Skromno, no u skladu je s namjenom i cijenom ovog automobila.
Motor je bio uparen s pogonom na prednje kotače te automatskim 6-stupanjskim mjenjačem s dvije spojke. Radi se dakako o renaultovoj jedinici pod oznakom EDC (Efficient Dual Clutch), koji svakako čini najveću novost i malu revoluciju za pogonski sklop ovog automobila. Naime, njegovom ugradnjom Duster je postao prvi dacijin model dostupan s ovim naprednim mjenjačem o čijem ćemo radu i doprinosu kvaliteti vožnje više u nastavku.
U ovom dijelu teksta dodajmo još kako nam se prosječna potrošnja kretala oko 6,1 l/100 km, što je nešto više od deklariranih brojki, no s obzirom da smo većinu kilometara odradili u gradu dotična brojka uopće nije loša.
Za upravljačem
Dakle, mjenjač. Testirani je Duster bio opremljen renaultovim 6-stupanjskim EDC automatskim mjenjačem s dvije spojke koji je sukladno očekivanju doprinijeo poboljšanu dojma za upravljačem starog Dustera. Naime, EDC omogućuje relativno brze i ne pretjerano primjetne izmjene stupnjeva prijenosa, a njegov uglađen rad se pozitivno odražava i na uvjerljivija ubrzanja vozila. Duster je inače poznat prema vrlo kratkom I stupnju prijenosa standardnog ručnog mjenjača (ovo je off-roaderski feature pa je s Dusterom u svakodnevnom prometu najbolje kretati u II stupnju prijenosa) te je upotrebom automatika ovaj detalj zaobiđen.
Potrošnja nije primjetno veća, s EDC prijenosom lakša je i upotreba ne baš savršenog Start & Stop sustava, a tu je i Hill-Holder sustav pomoći pri kretanju na uzbrdici. Vozač se može odlučiti i da sam mijenja stupnjeve prijenosa, no realno za tako nešto nema potrebe jer i u automatskom načinu rada EDC svoj posao odrađuje na visokoj razini.
Općenito, Duster je kao i većina drugih modernih SUV-ova zamišljen kao vozilo koje će većinu svojih kilometara odraditi na gradskim prometnicama, a ne na off-road terenima. S testiranim automobilom tome je još i više tako jer je bio opremljen samo s pogonom na prednje kotače, no za svladavanje manje zahtjevnih makadamskih puteva tu su 16-colni kotači nešto višeg profila, relativno veliki prilazni i odlazni kutevi, dodatna zaštita podvozja i donjih dijelova karoserije, najmanja udaljenost podnice od 210 mm i tome slični detalji.
Duster je relativno kompaktnih dimenzija pa se s lakoćom snalazi i u skučenijim prometnim situacijama, preglednost izvan vozila je solidna, a svakako će pripomoći i parkirni senzori te kamera za vožnju unatrag. Udobnost sjedala na duljim putovanjima nije za neku posebnu pohvalu, no Duster će to nadomjestiti prostranošću i zadovoljavajućim komforom. Kao tipični SUV, Duster je solidno udoban na asfaltu, nešto duži hod ovjesa će anulirati većinu neravnina na prometnicama, dok će se pri bržim prolascima kroz zavoje svakako osjetiti visina automobila. Upravljač i kočnice su na razini zadatka s obzirom na snagu pogonskog stroja i namjenu ovog vozila.
I na kraju...
Za testirani automobil, s doista korisnom navedenom dodatnom opremom u vrijednosti od 11.850 kn, potrebno je izdvojiti 151.412 kn, odnosno 20.188 Eura. Svakako treba napomenuti da sam EDC nosi dodatnih 12.570 kn u odnosu na jednako motoriziranu izvedbu s paketom Laureate koja je opremljena ručnim 6-stupanjskim mjenjačem. Za većinu kupaca Dustera cijena od preko 20.000 Eura će se vjerojatno učiniti prevelikom, no kada se u obzir uzme i sve ono što s ovim automobilom dobijete, navedena cijena nam se čini doista uravnoteženom.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | SUV (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike |
koeficijent otpora zraka | Cd = 0,42 |
MOTOR | |
konstrukcija | 4-cilindrični redni diesel, postavljen naprijed poprečno, 2 ventila po cilindru, 1 bregasto vratilo u glavi pokretano zupčastim remenom, glava od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail, 1 turbopunjač, međuhladnjak, sustav Start & Stop, filter ispušnih čestica (DPF), Euro 6 |
obujam | 1461 cm3 |
provrt i hod klipa | 76,0 x 80,5 mm |
omjer kompresije | 15,7 : 1 |
najveća snaga | 81 kW (110 KS) pri 4000 o/min |
najveći okretni moment | 250 Nm pri 1750 o/min |
specifična snaga | 55,4 kW/l (75,3 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na prednje kotače, automatski EDC (Efficient Dual Clutch) mjenjač s dvije spojke, 6 stupnjeva prijenosa i mogućnošću ručne izmjene stupnjeva |
prijenosni omjeri | - |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | McPhersonove opružne noge, poprečna trokraka ramena i stabilizator |
stražnji ovjes | Fleksibilna osovina s kosim i poprečnim ramenima, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator |
upravljač | S nazubljenom letvom, servoojačivač |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani disk dimenzija 280 x 24 mm |
stražnje | Bubanj promjera 203 mm |
oprema | ABS, BAS, EBD, ESP, Hill Holder |
KOTAČI | |
naplaci | Aluminijski naplaci dimenzija 6,5J x 16 |
gume | Dimenzija 215/65 R 16 (na testiranom vozilu: Continental Cross Contact LX) |
oprema | Rezervni kotač standarnih dimenzija |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4316 x 1822 x 1625 (s krovnim nosačima 1695) mm |
međuosovinski razmak | 2674 mm |
trag kotača | 1559 / 1560 mm |
najmanja udaljenost od podloge | 210 mm |
prevjesi | 816 / 825 mm |
kutevi | prilazni 29,3°, odlazni 34,9° |
krug okretanja | 10,5 m |
obujam prtljažnika | 475 / 1636 dm3 |
spremnik za gorivo | 50 l |
MASE | |
prazno vozilo | 1321 kg |
najveća dozvoljena | 1824 kg |
dozvoljeno opterećenje | 503 kg |
dozvoljena masa prikolice | 670 kg bez kočnice / 1500 kg s kočnicom |
specifično opterećenje | 16,3 kg/kW (12,0 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 169 km/h (tvornički podatak), 165 km/h (test) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 11,9 s (tvornički podatak), 12,1 s (test) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u gradu | 4,4 l/100 km (tvornički podatak), 6,7 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 4,5 l/100 km (tvornički podatak), 4,7 l/100 km (test) |
mješovita vožnja | 4,5 l/100 km (tvornički podatak), 6,1 l/100 km (test) |
autonomija u gradu | 1136 km (tvornički podatak), 746 km (test) |
autonomija na otvor. cesti | 1111 km (tvornički podatak), 1064 km (test) |
prosječna emisija co2 | 116 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 139.500 kn (18.600 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 151.412 kn (20.188 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 3 godine |
pomoć na cesti | Dacia pomoć 24h |
dodatno | Produljeno jamstvo: 5 godina |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Renault Nissan Hrvatska Radnička cesta 47, 10000 Zagreb |