Test

Honda Civic 1.5 VTEC CVT Sport - Nije sve u izgledu...

📷  foto: Saša Lisjak
Hrvoje Gattin četvrtak, 2. studenog 2017. u 00:00

Deseta generacija Civica poseban je automobil prema mnogo čemu. Sportski duh Honde prisutan je u svakom detalju, vrhunska tehnika ostavlja nas bez daha, no tu je i osebujan dizajn koji se (najblaže rečeno) neće dopasti svakome

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1498 cm3 / 182 KS / 200 (196) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 6,1 (7,4) l/100 km / 139 g/km
cijena do registracije 200.350 kn (26.685 Eur)

Dolazak bilo kojeg modela Honde na tržište redovno je popraćen velikim interesom ljubitelja sportskih automobila. Uostalom, za to ima itekoliko razloga jer doista ne trebate kupiti Type R da bi ste uživali u automobilu istinskog sportskog duha. Vrhunska tehnika te istaknuta vozna svojstva odlike su i najnovijeg izdanja ovog bestsellera.

Deseta generacija Honde Civic na naše je tržište uvedena u svibnju ove godine, a svjetsku je premijeru imala na međunarodnom salonu automobila u Parizu, 2016. Inače, izvorna Honda Civic je svjetlo dana prvi puta ugledala još u srpnju 1972.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Nekako nam izgleda da je Civic od svoje osme generacije donekle "zastranio" kada je u pitanju izgled. Zapravo, Honda je od te generacije podijelila mišljenja i (budimo iskreni) naljutila mnoge svoje poklonike. Ipak, Civicu i najzagriženiji u konačnici moraju oprostiti estetski upitna rješenja kada uzmu u obzir koliko je taj automobil dobar, praktički u svakom drugom pogledu. Jednako je i s aktualnom generacijom.

Premda nam to zapravo i nije bio cilj, objavom izvještaja s domaće prezentacije desete generacije Honde Civic isprovocirali smo negativne komentare vezane uz izgled ovog automobila. Zapravo, aktualni Civic ne možemo nazvati lijepim pa možda niti privlačnim. No, ono što jest istina je da ovaj automobil (posebno u crvenoj boji) privlači poglede gdje god se pojavi te da njegov neobičan izgled krije i naprednu aerodinamiku koja je u odnosu na prethodnika unaprijeđena za nekih 3 posto i, navode u Hondi, predstavlja najbolju vrijednost u klasi. Neobično je tek da japanski proizvođač tu novu vrijednost ne želi objaviti...

Novi je Civic 30 mm širi, 136 mm dulji te 20 mm niži od prethodnika što mu daje dinamičniji izgled te jamči prostraniju unutrašnjost. A, kada smo se već dotakli interijera, recimo kako je i taj dio Civica napredovao u odnosu na prethodnu generaciju. Sjedi se (još uvijek) dovoljno nisko, ergonomija je vrlo dobra, a prednja sjedala upravo onako oblikovana kako to i očekujemo od automobila sportskog duha.

No, premda su vrlo pregledni, dizajn glavnih instrumenata i ove generacije Honde Civic je diskutabilan. Također, tu je i dalje onaj nezgodni hondin Infotainment koji je doista jedan od najneupotrebljivijih sustava ove vrste koje smo ikada susreli. Neintuitivni izbornici (isto vrijedi i za putno računalo), zastario dizajn, nepraktična funkcionalnost... Uh.

I, dakako, na stražnjim sjedalima automobila dugog 4518 mm te s međuosovinskim razmakom od raskošnih 2697 mm svoja će koljena bez problema smjestiti i više osobe. Zapremnina prtljažnika iznosi solidnih 420 dm3, dok je potpunim preklapanjem naslona stražnjih sjedala ovaj obujam moguće povećati na 1209 dm3.

Priču o vanjštini i unutrašnjosti završit ćemo napomenom kako je testirani automobil dosta nizak (proizvođač ne navodi niti podatak o najmanjoj udaljenosti od podloge) te je prilikom prelaska preko većih neravnina, uspornika i sl. potrebno doista pripaziti.

Serijska i dodatna oprema

Premda nije najbogatiji, paket opreme Sport (iznad kojeg su još ponuđeni Sport Plus i Prestige) nudi doista mnogo. Za početak, tu je dug popis sigurnosne opreme koji, pored šest zračnih jastuka, podrazumijeva prilagodljivi tempomat, sustav upozorenja na moguć frontalni sudar, sustav praćenja prometne trake, prednja svjetla za maglu, automatsko aktiviranje svjetala i brisača itd.

Nadalje, tu su i električna parkirna kočnica, obruč upravljača presvučen kožom, lijevani naplaci, 2-zonski automatski klima uređaj, prednji i stražnji senzori za pomoć pri parkiranju (+ stražnja kamera), Infotainment sustav Honda Connect sa 7-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir i podrškom za Apple CarPlay i Android Auto te Bluetoothom.

Konačno, paket opreme Sport donosi i Full-LED prednja svjetla, dodatno zatamnjena stražnja stakla, sustav za daljinsko sklapanje vanjskih retrovizora i podizanje prozora pomoću ključa te aluminijske papučice. Testirani automobil, kako je već i uobičajeno kada se radi o Hondi, nije imao dodatne opreme.

Motor i prijenos

Kako god Honda pozicionirala svoj novi 1,5-litreni 4-cilindrični turbo-benzinac, činjenicom jest da ovaj motor u paleti modela Civic zapravo zamjenjuje 1,8-litreni benzinski pogonski stroj R18A koji je imao doista dugu karijeru. A, za razliku od spomenutog prethodnika koji je, na neki način, bio klasični pogonski stroj sportskog automobila koji je svoje najbolje osobine pokazivao tek pri visokim okretajima, novi je 1.5 nešto posve drugo.

S najvećom snagom od 182 KS ovaj je turbo dovoljno snažan da 1338 kg teškom Civicu pruži dinamične performanse. Okretnog momenta ima dovoljno već pri niskim brzinama rada motora, a uglađenost i ne pretjerana potrošnja dodatni su pokazatelji vrhunskog hondinog inženjeringa. Dakako, tako motorizirani Civic ugodan je u gradu, no neće se odupirati niti bržoj vožnji kada do izražaja dolazi svaki detalj njegove napredne aluminijske konstrukcije. Kontinuirano promjenjivo upravljanje na oba bregasta vratila VTEC, MonoScroll turbopunjač male mase koji će se lako zavrtjeti već pri niskim okretajima te izravno ubrizgavanje detalji su savršeno uklopljeni u ovaj pogonski stroj.

A, da pohvale ne bi stale tek na testiranom motoru, recimo i kako nas je bezstupanjski (CVT) mjenjač testiranog Civica doista ugodno iznenadio. Zapravo, Honda je pokazala kako je ovakvu vrstu mjenjača moguće iskoristiti na najbolji način. Među dobre strane CVT-a svakako spadaju brze izmjene stupnjeva prijenosa, a sedam pretprogramiranih stupnjeva testiranog Civica moguće je mijenjati i polugama uz upravljač. Jednom riječju, ovaj pogonsko-prijenosni sklop pružit će mnogo užitka na otvorenoj cesti, a mogućnost automatskog rada bezbrižnu vožnju u gradskoj gužvi, uz gotovo neprimjetne izmjene stupnjeva.

Za upravljačem

Još jedno poglavlje u kojem će do izražaja doći sva stručnost hondinih konstruktora svakako su i iskustva iz vožnje. Naime, precizno podvozje testiranog Civica istovremeno je stabilno i dovoljno udobno što uspijeva rijetko kojem proizvođaču. A, čak će i oni koji u pravilu kritizirau udobnost sportskih automobila vjerojatno ustuknuti pred Civicom Sport jer, ovaj "Japanac" doista može biti najudobniji obiteljski prijevoznik.

I ostatak priče o užitku vožnje trebamo nastaviti jednakim superlativima. Precizan električni servoupravljač i učinkovite kočnice pokazuju nam kako je moguće napraviti automobil koji će nudi dovoljno povratnih informacija vozaču, bez da zađemo u neke hard-core sportske vode. Pri bržoj vožnji zavojima naginjanja karoserije su minimalna, a tek će se na skliskim podlogama javiti malo izraženo podupravljanje koje je lako ispraviti. Ipak, za slučaj potrebe tu je i hondin sustav elektroničke stabilnosti VSA koji će svaku vozačku nepodopštinu u trenu vratiti na ispravnu putanju.

U uživanju za upravljačem možda će nas donekle omesti tek jedan detalj, koji nije izravno vezan uz tehniku samog podvozja, motora ili mjenjača. Naime, premda uz izmjerene vrijednosti od 9,2 l/100 km u gradskoj vožnji te 6,1 na otvorenoj cesti testirani Civic doista nije rastrošan, ograničenje bi mogao predstavljati obujam njegovog spremnika za gorivo. Naime, 46 litara nam se (unatoč štedljivom motoru) čini donekle premalo, što potvrđuju i podaci o autonomiji koja je u pravilu, u okvirima C segmenta,
veća.

I na kraju...

Unatoč svim riječima hvale, koje kao ljubitelji sportskih automobila imamo spram testiranog Civica 1.5 VTEC CVT Sport, jasno jest da se auto poput ovoga ne mora svakome dopasti. Možda će, u slučaju desete generacije izgled biti upravo najveći kamen spoticanja jer je, onaj tradicionalni (cijena) sada dobio neki drugi oblik.

Naime, testirani automobil pokretan 182 KS snažnim motorom, bogato opremljen i upotpunjen izvrsnim CVT mjenjačem ima cijenu od 200.350 kn što je doista povoljno za jedan ovakav, vrhunski "paket". Je li pred nama novo doba u kojem Honda više neće imati predznak nedostižnosti zbog svoje cijene, ostaje nam da vidimo. No, činjenicom jest da za ovakav iznos niti jedan drugi proizvođač u C segmentu ne može ponuditi toliko sportskog užitka i moderne tehnologije. Doista, niti jedan.

Tehnički podaci 

KAROSERIJA
oblik Kombilimuzina (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni benzinski, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru (ispušni ventili ispunjeni natrijem), 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, kontinuirano promjenjivo upravljanje usisnim i ispušnim ventilima (Dual VTC), izravno ubrizgavanje goriva, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, 1 MonoScroll turbopunjač, elektronički upravljani sigurnosni ventil (Wastegate), međuhladnjak, Euro 6
obujam 1498 cm3
provrt i hod klipa 73,0 x 89,5 mm
omjer kompresije 10,6 : 1
najveća snaga 134 kW (182 KS) pri 6000 o/min
najveći okretni moment 220 Nm između 1700 i 5500 o/min
specifična snaga 89,5 kW/l (121,5 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na prednje kotače, bezstupanjski (CVT) mjenjač sa 7 pretprogramiranih stupnjeva prijenosa i mogućnošću ručne izmjene
prijenosni omjeri 0,405 - 2,645; hod unazad 1,264 - 1,858; diferencijal 4,81
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna ramena, stabilizator i pomoćni okvir
stražnji ovjes Višedjelna osovina, teleskopski amortizeri, spiralne opruge, stabilizator i pomoćni okvir, hidraulički "selen blokovi" sprijeda i otraga
upravljač S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač, 2,22 okretaja upravljača
KOČNICE
prednje Ventilirani disk promjera 293 mm
stražnje Puni disk promjera 282 mm
oprema ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill-Holder
KOTAČI
naplaci Lijevani naplaci dimenzija 7,5J x 17
gume Dimenzija 235/45 R 17 (na testiranom vozilu: Michelin Primacy 3)
oprema Komplet za popravak pneumatika
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4518 x 1799 (s retrovizorima: 2076) x 1434 mm
međuosovinski razmak 2697 mm
trag kotača 1537 / 1565 mm (osnovna izvedba)
krug okretanja 11,8 m
obujam prtljažnika 420 / 1209 dm3
spremnik za gorivo 46 l
MASE
prazno vozilo 1338 kg
najveća dozvoljena 1790 kg
dozvoljeno opterećenje 452 kg
specifično opterećenje 10,0 kg/kW (7,4 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 200 km/h (tvornički podatak), 196 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 8,2 s (tvornički podatak), 8,4 s (test)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 7,9 l/100 km (tvornički podatak), 9,2 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 5,0 l/100 km (tvornički podatak), 6,1 l/100 km (test)
mješovita vožnja 6,1 l/100 km (tvornički podatak), 7,4 l/100 km (test)
autonomija u gradu 582 km (tvornički podatak), 500 km (test)
autonomija na otvor. cesti 920 km (tvornički podatak), 754 km (test)
prosječna emisija co2 139 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 200.350 kn (26.685 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 3 godine / 100.000 km
na boju 3 godina
protiv prohrđavanja 12 godine
pomoć na cesti Jamstvo mobilnosti (za vrijeme trajanja redovnog ili produženog jamstva)
dodatno Produženo jamstvo - 24 mjeseca / 150.000 km
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Ruting Franje Čandeka 44, 51000 Rijeka