Test

Mercedes-Benz A 180 d AMG Line - Povezan, umrežen i tehnički savršen?

📷 foto: autonet.hr
Hrvoje Gattin petak, 28. prosinca 2018. u 00:00

Nova je generacija A klase prema mnogim mišljenjima napravila tek mali korak u odnosu na prethodnicu. No, čekajte! Iznutra je priča potpuno drukčija, nova, svježa i ultramoderna. Bez obzira na auto kao takav, središte naše pozornosti bio je trenutno najnapredniji infotainment na svijetu

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1461 cm3 / 116 KS / 202 (197) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,1 (7,2) l/100 km / 114 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 238.249 kn (32.120 Eur) / 358.488 kn (48.330 Eur)

Preskočimo li priču o subkompaktnoj A klasi koja je u dvije generacije poživjela između 1997. i 2012, treća je izvedba napravila korjenit zaokret i ostvarila pun pogodak kakav je Mercedes-Benz zabilježio tek nekoliko puta u svojoj bogatoj povijesti. Bilo da spomenemo statistiku koja navodi kako je od uvođenja protekle generacije prosječna starost vozača ovog automobila postala niža za 10 godina ili da je samo tijekom prošle godine Mercedes prodao 620.000 kompaktnih vozila, rezultati su vrhunski.

No, ne treba spavati na lovorikama. Upravo stoga, pred nama je nova A klasa, moderna, opremljena svim zamislivim tehničkim čudima današnjice, a mnogi će se usuditi reći i kako brojni ovdje viđeni sustavi doista spadaju u budućnost. Dakako, Mercedes-Benz je sve to uvijek spreman solidno naplatiti, no malo će istinskih poklonika zbog toga odustati od svoje buduće trokrake zvijezde. Uostalom, možda je najbolji dokaz privlačnosti novih tehnologija ovog automobila upravo činjenica da su gotovo svi do sada naručeni primjerci nove A klase na našem tržištu opremljeni sustavom MBUX.

 Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Istini za volju, kada smo prvi puta vidjeli novu generaciju mercedesove A klase, ostali smo pomalo zatečeni. Zapravo, automobil nam je tada (a i dalje dijelimo isto mišljenje) izgledao kao malo opsežniji facelift prethodnika. Istina jest, ovo je nedvojbeno atraktivan (ako već nećemo reći "lijep") model iz C segmenta koji istovremeno naglašava svoju ekskluzivnost, koliko i pripadnost toj najraširenijoj klasi automobila.

Nepristrani promatrač, nema tome sumnje, vjerojatno niti nebi shvatio kako se radi o novom modelu da aktualnoj A klasi "zalijepimo" prednja i stražnja svjetla protekle generacije i to bi ostalo takvime zauvijek. Ili, možda...

U unutrašnjosti se priča mijenja, otvara se jedan novi svijet kakav još nikada nismo vidjeli. Doista. Naime, osim novog, modernog i sjajno dizajniranog interijera koji prati i poslovično vrhunska mercedesova ergonomija, stuttgartski je proizvođač ovoga puta izvukao sve svoje adute i "nagurao" ih u naizgled malen te futurističkoj supertehnologiji možda i potpuno neprimjeren automobil.

No, malo tko neće primijetiti fantastično atraktivni dugački zaslon glavnih instrumenata i infotainmenta, nevjerojatne otvore ventilacije s izvorom svjetla koje se ocrtava u njihovom matiranom aluminiju, tanke linije ambijentalnog osvjetljenja, vrhunske materijale, jedan od najboljih obruča upravljača uopće, sjajna sjedala... Trebamo li nabrajati dalje?

 Ograničimo li se isključivo na dizajn i uređenja interijera, možemo slobodno reći da ovaj automobil napokon s pravom zaslužuje onu već ispranu tvrdnju da je "preuzeo elemente iz viših segmenata". Dakako, pri tome treba uzeti u obzir kako se radi o izvedbi s mnogo dodatne opreme, no i bez toga, vjerujemo da A klasa trenutno nema dostojnog konkurenta. Osjećaj kada sjednete u njezinu unutrašnjost, bilo kao vozač ili putnik doista je fantastičan.

Serijska i dodatna oprema

Kako smo već i navikli, dodatna oprema i ovom prilikom testiranog Mercedes-Benza predstavlja značajan dio ukupnog troška. Štoviše, slobodno možemo reći da gotovo svaki detalj ovog automobila koji će vas privući predstavlja dodatnu opremu. No, kod Mercedesa je to tako oduvijek pa nas činjenica da je automobil poput testiranog skuplji za ogromnih 120.230 kn od kataloške cijene modela A 180 d s automatskim mjenjačem, zapravo i ne čudi.

Dakako, dodataka je mnogo pa ćemo tek informacije radi, navesti neke od značajnijih. To su: sigurnosni komplet sustava Pre-Safe, naprednija izvedba infotainmenta MBUX, navigacija, električno pomični krovni prozor, digitalna ploča s instrumentima, tipke na upravljaču osjetljive na dodir, automatski klima uređaj Thermotronic, audio sustav Burmester, ulazak u vozilo bez ključa, paket AMG Line, aktivni ovjes, 19-colni naplaci s AMG dizajnom itd.

MBUX - infotainment s kojim možete razgovarati veliko je dijete

Središte priče oko nove A klase je, dakako, infotainment sustav Mercedes-Benz User Experience koji smo detaljnije predstavili početkom godine, a koji je svjetsku premijeru imao upravo u ovom automobilu. Riječ je o sustavu koji bi način korištenja automobila trebao podići na jednu novu razinu, zahvaljujući glasovnom upravljanju, umjetnoj inteligenciji, mogućnosti "učenja"... U praksi, stječemo dojam kako je najveća prednost ovog sustava pred klasičnima ta što su sve njegove funkcije (teorijski) dostupne uz pomoć više ili manje precizno postavljenih glasovnih instrukcija. Stoga nije potrebno skidati pogled s ceste.

 Ono što je sadržano u čak 871 predefiniranoj instrukciji umjetna bi inteligencija trebala razumjeti i ako ne izgovorite točno kako je formulacija zamišljena, što doista predstavlja posebnost među infotainment sustavima, no i bez obzira na taj naizgled golem broj mogućih operacija, glasovnom je komunikacijom moguće upravljati samo vrlo ograničenim brojem sustava. Dakako, razlog tome vjerojatno leži u sigurnosti, premda doista ne vidimo razloga zbog čega putem glasovnog upravljanja ne možemo npr. otvoriti prozore.

Također, malo smo eksperimentirali i, premda za to nema realnog razloga, pokušali smo s MBUX-om komunicirati na različitim jezicima istovremeno. Naime, ovaj sustav prepoznaje 13 jezika (hrvatski nije uključen) pa ne shvaćamo zbog čega u istoj rečenici ne razumije pojam Sitzheizung, ako razumije Seat heating. Umjetnoj inteligenciji, naime, ovakvo miješanje jezika nebi trebalo predstavljati problem niti bi sustav trebao biti ograničen na korištenje samo jednog od prepoznatih jezika u jedno vrijeme (no, to je možda već neka druga tema...).

Hey Mercedes!

Nadalje, bilo bi praktičnije da je moguće izgovoriti više instrukcija za redom (primjerice, zatražiti Seat heating driver level 2 i poslije toga Temperature front colder). No, ako poželite promijeniti ta dva parametra (razinu grijanja sjedala vozača te potom smanjiti grijanje klima uređaja) morat ćete dva puta aktivirati sustav, bilo prekidačem ili pozivom Hey Mercedes. Neobično je također da sustav, kada je podešen na prepoznavanje engleskog jezika, neće ragirati na poziv ukoliko pojam Mercedes izgovorite kako to izgovaramo u hrvatskom ili njemačkom jeziku, već će se "probuditi" tek ako njegovo vlastito ime izgovorite onako kako je to radila Janis, iliti "po američki"...

Testirana je A klasa bila opremljena senzorima za pomoć pri parkiranju sprijeda i otraga - ništa neobično (premda bi smo za ovaj iznos očekivali i stražnju kameru...). No, za razliku od naših dosadašnjih iskustava s modelima te marke, senzori su znatno preosjetljivi, tj. njihova je kalibracija sve samo ne uspješna. S druge strane, svaki puta kada se aktiviraju senzori, prekine se komunikacija s MBUX-om, tako da morate pričekati da senzori prestanu raditi (ili ih isključiti) kako bi ste izgovorili željenu instrukciju. Sada već možete pretpostaviti - u tipičnom "kreni-stani" prometu zbog tog je razloga MBUX parktički neupotrebljiv.

I tako, redom... O Mercedes-Benz User Experiencu kao i našem iskustvu s njime mogli bi smo pričati još danima pa je na neki način došao trenutak za njegovu završnu ocjenu. Nema tome sumnje, MBUX je najnapredniji infotainment danas. Jedini problem je njegova nedorađenost koja nas čudi, tim više što je Mercedes poznat upravo prema tome da svoje superkompleksne sustave nikada nije puštao u prodaju prije nego li su bili temeljitio isprobani, od sjevernog pola do Sahare. Upravo se prema tome Mercedes-Benz oduvijek razlikovao od drugih, no izgleda nam da MBUX predstavlja možda i malo prevelik zalogaj. Mercedes će ga jednom progutati, nema tome sumnje, samo je pitanje koliko ćemo na to morati pričekati...

Motor i prijenos

 Testirana je A klasa 180 d još jednom pokazala kako ne treba imati predrasuda. Naime, ovo je još jedan Mercedes koji je profitirao od suradnje stuttgartskog proizvođača i Renaulta, dakako, prema pitanju pogonskog stroja. Točnije, pod prednjim se poklopcem i ovog modela nalazi poznati renaultov 1,5-litreni dizel (dorađen od strane Merdedes-Benza) koji sada razvija 116 KS.

Očekivano i mi smo na prvi pogled gunđali zbog kombinacije malenog dizela, skromne najveće snage i 1370 kg teškog automobila. Sve dok... nismo pritisnuli gas. I, onda smo se prisjetili kako nas je Mercedes-Benz već više puta do sada upozorio koliko se može postići pametnim izborom prijenosnih omjera u mjenjaču (vjerujemo i mudrim mapiranjem ECU-a). Jer, ovaj 7-stupanjski automatik jamči zadovoljavajuća ubrzanja i međuubrzanja (od 0 do 100 km/h trebalo nam je 10,9 s), dok se kazaljka brzinomjera zaustavila 5 km/h ispod tvornički propisane vrijednosti, na 197 km/h.

Ono što je manje impresivno svakkao je potrošnja goriva testirane A klase, no možda će netko reći da koja litra više ili manje ionako nije bitna govorimo li o gotovo 50 tisuća Eura vrijednom automobilu. I, vjerojatni niti nije... U gradskoj smo vožnji tako zabilježili 8,1 l/100 km (proizvođač navodi 4,5 l/100 km), dok je vrijednost potrošnje na otvorenoj cesti dosegla 6,7 (3,9!) l/100 km. Usklađena s najnovijim WLTP standardom i normom Euro 6d-TEMP, nova bi A klasa trebala nuditi barem malo realnije tvorničke vrijednosti...

 Za upravljačem

Kada smo prvi puta primijetili da je nova generacija mercedesove A klase dobila polukrutu stražnju osovinu na mjestu gdje se nekoć nalazio Multilink, ostali smo nemalo iznenađeni. OK, istini za voilju, ovakva je (nova) konstrukcija jednostavnija te time i jeftinija, a osigurava i više mjesta u prtljažniku koji sada zaprima dodatnih 29 dm3. Dakako, koliko će se ova novina dopasti dugogodišnjim poklonicima marke iz Stuttgarta ostaje tek da vidimo, no naša prva iskustva i nisu bila loša, štoviše.

Počevši od ergonomski sjajnog položaja za upravljačem, izvrsno oblikovanih sjedala i drugih, za Mercedes uobičajneih, pohvalnih detalja, malo se tko u ovom automobilu neće osjećati sjajno. Jednako je tako i nakon prvih prijeđenih kilometara, posebno u slučaju automobila poput testiranog koji je bio dodatno opremljen aktivnim ovjesom čiji utjecaj na stabilnost samog vozila ali i na udobnost možemo opisati tek vrhunskim.

Drugo je pitanje kako će se nova stražnja osovina ponašati u svojem osnovnom izdanju, u nekom modelu s početka ponude, no činjenicom jednako tako jest da su (u velikoserijskim okvirima) upravo najmanji modeli Mercedes-Benza oni koji se mogu pohvaliti najboljim osobinama podvozja. Dovoljno precizan upravljač i vrlo "poslušna" prednja osovina koja gotovo i ne pokazuje želju za podupravljanjem tek su neki od detalja kojima se odlikuju vozne osobine ovog Mercedesa. Pitanje je tek što će se dogoditi kada prijeđete onu magičnu granicu gripa, jer, komunikativnost podvozja i nije posebno izražena. No, ne zaboravimo, to je kod velikoserijskih automobila s podesivim podvozjem sasvim uobičajeno.

I na kraju...

Koliko god nam se pri prvom testu nove A klase činilo da je MBUX još uvijek u svojoj (pre)ranoj fazi, činjenicom ostaje da će ovaj infotainment s vremenom sazrijeti te postati upravo onakav kakvime je i zamišljen - vrhunski. Sve ostalo što nas je okruživalo, od fantastično uređenog interijera do privlačne vanjštine, na razini je koju očekujemo od Mercedes-Benza i tu doista svatko može imati razloga samo za jedno - potpuni užitak.

Konačno, pitanje je li testirani 1,5-litreni dizelaš optimalan izbor za jedan Mercedes, ostavljamo ukusu kupca. Argumenata je mnogo na različitim stranama, no činjenicom jest da kombinacija ovakvog pogonskog stroja i testiranog automatika daje itekako dobre rezultate. Stoga, premda smo u Mercedesima navikli na veće i moćnije strojeve, reći ćemo Zašto ne?

  Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik Kombilimuzina (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
koeficijent otpora zraka Cd = 0,25
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni diesel (OM 608) postavljen naprijed poprečno, 2 ventila po cilindru, 1 bregasto vratilo u glavi pokretano zupčastim remenom, glava od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail (2000 bar), 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak, recirkulacija ispušnih plinova (EGR), filter čestica (DPF), zamašnjak podijeljene mase, sustav Start & Stop, Euro 6d-TEMP
obujam 1461 cm3
provrt i hod klipa 76,0 x 80,5 mm
omjer kompresije 15,1 : 1
najveća snaga 85 kW (116 KS) pri 4000 o/min
najveći okretni moment 260 Nm između 1750 i 2500 o/min
specifična snaga 58,2 kW/l (79,4 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na prednje kotače, automatski mjenjač 7G-DCT sa 7 stupnjeva prijenosa i mogućnošću ručne izmjene
prijenosni omjeri I 15,94; II 10,04; III 6,36; IV 4,33; V 3,21; VI 2,50; VII 2,00; hod unazad 13,95
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna ramena i stabilizator
stražnji ovjes Polukruta torzijska osovina s uzdužnim ramenima, spiralne opruge i teleskopski amortizeri
upravljač S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač
KOČNICE
prednje Ventilirani disk
stražnje Puni disk
oprema ABS, BAS, ESP, TCS, Hill Holder
KOTAČI
naplaci Naplaci od lake legure dimenzija 6,5J x 16 (na testiranom vozilu: naplaci od lake legure dimenzija 8,0J x 19)
pneumatici Dimenzija 205/60 R 16 (na testiranom vozilu: Bridgestone Turanza T005 dimenzija 225/40 R 19)
oprema Komplet za popravak pneumatika
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4419 x 1796 (s retrovizorima: 1992) x 1440 mm
međuosovinski razmak 2729 mm
trag kotača 1567 / 1547 mm (osnovna izvedba)
najmanja udaljenost od podloge 104 mm
prevjesi 914 / 776 mm
kutevi prilazni 13,4° / odlazni 17,2°
krug okretanja 11,0 m
obujam prtljažnika 370 / 1200 dm3
spremnik za gorivo 43 l (AdBlue: 23,8 l)
MASE
prazno vozilo 1370 kg
najveća dozvoljena 1935 kg
dozvoljeno opterećenje 565 kg
specifično opterećenje 16,1 kg/kW (11,8 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 202 km/h (tvornički podatak), 197 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 10,5 s (tvornički podatak), 10,9 s (test)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 4,5 l/100 km (tvornički podatak), 8,1 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 3,9 l/100 km (tvornički podatak), 6,7 l/100 km (test)
mješovita vožnja 4,1 l/100 km (tvornički podatak), 7,2 l/100 km (test)
autonomija u gradu 956 km (tvornički podatak), 531 km (test)
autonomija na otvor. cesti 1103 km (tvornički podatak), 641 km (test)
prosječna emisija co2 114 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 238.249 kn (32.120 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 358.488 kn (48.330 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 2 godine / bez ograničenja broja prijeđenih km
na boju 30 godina
na originalne rez. dijelove 2 godine
pomoć na cesti Mobilno jamstvo: 30 godina / 24h
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Star Import Kovinska 5, 10090 Zagreb – Susedgrad