Range Rover Velar 3.0D V6 R-Dynamic HSE - Može li bolje?
Gotovo je nemoguće pronaći sinonim kojim bi smo najbolje opisali ovaj automobil. Možda bi trebalo upotrijebiti pojam "raskoš" ili "bogatstvo"... Najopremljeniji Velar predstavio nam se u svom svojem luksuzu i moći 300 KS snažnog dizelskog V6
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 2993 cm3 / 300 KS / 241 (236) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 6,4 (9,9) l/100 km / 167 g/km |
cijena bez / s dodatnom opremom | 972.635 kn (128.967 Eur) / 1.144.316 kn (151.731 Eur) |
Prestižno ima Land Rover u svojoj paleti nema mnogo automobila, no vjerojatno je tako i bolje. Naime, svaki je njihov model jedinstvena priča u svijetu off-roada, uz vrhunski luksuz i nenadmašne sposobnosti van asfalta. Što se pak Range Rovera tiče, riječ je o (još) posebnijoj liniji iste marke koja trenutno u svojoj ponudi ima četiri modela.
Aktualni je Range Rover Velar javnosti predstavljen na ovogodišnjem međunarodnom salonu automobila u Ženevi, a u ponudi svoje marke smjestio se između modela Evoque i Sport. Korporacijski gledano, Velar koristi platformu IQ na kojoj je napravljen i Jaguar F-Pace te predstavlja dio programa u okviru kojeg vlasnik Jaguar Land Rovera, indijski Tata Motors obnavlja cjelokupnu paletu ovih ekskluzivnih automobila.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
Moderan, no istovremeno i dovoljno klasičan da bude trenutno prepoznatljiv, vjerojatno je najkraći opis izgleda Range Rovera Velar. Dakako, riječ je o automobilu koji svojim dizajnom jasno pokazuje pripadnost ovoj ekskluzivnoj obitelji i koji je moderan i doista upečatljiv. Dakako, tom snažnom dojmu nemalo pripomažu i dimenzije od 4803 x 2032 x 1665 mm kao i međuosovinski razmak od 2874 mm.
Nekoliko je detalja posebno značajno za nastup Velara pred kojom se god publikom pojavi: veliki kotači te vrlo tanka, no izuzetno učinkovita svjetla izvedena u Full-LED tehnici. Nadalje, tu su i sklopive ručice za otvaranje vratiju, stražnji difuzor s dva pomalo predimenzionirana (doduše, lažna) ispušna otvora itd. Ukupno gledajući, najmanje što možemo reći jest da ovaj automobil djeluje impresivno.
U interijeru zatječemo raskoš kakva pristaje automobilu ovog ranga ili, ako baš hoćete, cijene. Unutrašnjošću Velara dominiraju tri velika zaslona (virtualna instrumentna ploča, zaslon infotainmenta te onaj na središnjoj konzoli niže, za podešavanje postavki vozila). Dakako, koža dominira sjedalima i armaturama, pri čemu dvobojna kombinacija dodatno naglašava vizualni dojam. Konačno, tu su i savršeno obrađeni i postavljeni umeci od aluminija na obruču upravljača, središnjoj konzolu, okvirima otvora ventilacije...
O udobnosti, vjerujemo, ne treba trošiti previše riječi jer je ista jednostavno rečeno - vrhunska. Pri tome, ipak, moramo napomenuti da ovaj itekako brz automobil možda zaslužuje i prednja sjedala nešto izraženije bočne potpore. Također, mjesta za koljena na stražnjim će sjedalima biti dovoljno i za više osobe, no ipak, kako je to i uobičajeno za SUV vozila, nema ga toliko koliko bi smo očekivali od automobila navedenih dimenzija. Nasloni stražnjih sjedala opremljeni su električnim podešavanjem nagiba.
Velar će obiteljima ponuditi doista prostran prtljažnik koji prihvaća 673 dm3, dok je potpunim preklapanjem naslona stražnjih sjedala (podijeljeni su u omjeru 40/20/40) dostupno čak 1731 dm3. Spomenimo i kako u toj konfiguraciji dimenzije prtljažnika iznose 1795 x 1247 mm što je doista dovoljno za prijevoz najvećih tereta. S druge pak strane, sumnjamo da će ijedan vlasnik ovakvog automobila sam prevoziti hladnjak...
Serijska i dodatna oprema
Eh, sad... Kompletan popis opreme testiranog Velara R-Dynamic HSE doista ne stane u okvire ovog članka, posebno s obzirom da je riječ o najbogatijem dostupnom paketu za ovaj automobil te činjenici da je Velar imao i nešto dodatne opreme. U svakom slučaju, izdvojit ćemo bitnije detalje.
Među njih svakako spada visoka razina sigurnosti koju potpisuje šest zračnih jastuka, a tu si u aktivni tempomat, dva ISOFIX priključna mjesta otraga, sustav za nadzor istrošenosti kočnica kao i onaj za kontrolu pritiska u pneumaticima, sustav za nadzor vozne trake, automatsko kočenje u nuždi, nadzor tzv. mrtvog kuta, ESP, sustav za pomoć pri spuštanju niz strminu, prednja svjetla za maglu...
U serijsku opremu paketa R-Dynamic HSE spadaju i 21-colni naplaci, električno otvaranje prtljažnika, električno podešavanje obruča upravljača i prednjih sjedala (u 20 smjerova), presvlake od kože Windsor, surround audio sustav Meridian sa 17 zvučnika i pojačalom snage od 825 W, kamera za pomoć pri vožnji unatrag i pregled oko vozila u 360°, napredni infotainment s Bluetooth podrškom, električna parkirna kočnica, 2-zonski automatski klima uređaj, grijanje stražnjih sjedala...
Konačno, testirani je Velar imao i ponešto dodatne opreme zahvaljujući kojoj je konačna cijena ovog automobila porasla za više od 171 tisuću Kuna. Od značajnijih dodataka izdvojit ćemo 22-colne naplatke od lake legure, panoramski krovni otvor s električno pokretanim sjenilom, Head-up zaslon, metalik boju, aktivni stražnji diferencijal, unutarnje obloge krova i krovnih nosača od antilop-tkanine, ambijentalnu rasvjetu, otvaranje vozila bez ključa, grijani obruč upravljača, sustav prilagodljive dinamike te sustav za predviđanje dubine gaza vode.
Motor i prijenos
Tek jedan pogonski stroj stoji nam na putu da testirani Velar proglasimo najmoćnijim u ponudi. No, 3-litreni dizelski V6 nesumnjivo predstavlja fantastičan izbor za automobil poput ovoga. Tek kratak pogled na performanse (300 KS i 700 Nm) jasno nam govori kako ovo nije prosječni SUV. Naime, upravo zahvaljujući ogromnim zalihama okretnog momenta, konstrukciji s dva turbopunjača (drugi se aktivira iznad 2500 o/min) ali i mjenjaču dobro pogođenih prijenosnih omjera, ovaj će automobil do 100 km/h ubrzati za strelovitih 6,8 sekundi (proizvođač obećava 6,5 s).
Subjektivno, zbog velike mase vozila od 1954 kg i dosta mekanih (udobnih) sjedala osjećaj ubrzanja nije toliko impresivan koliko govore navedene vrijednosti, no činjenicom jest da ćete u prometu susresti malo koji automobil koji s Velarom 3.0D V6 može držati korak. Dakako, veliki okretni moment će svoju pravu vrijednost pokazati u zahtjevnijoj off-road vožnji ili pak vuči prikolice koja (s kočnicom) može imati masu do 2500 kg.
Prijenos snage na podlogu osigurava stalni pogon na sva četiri kotača (s mogućnošću isporuke do 100% momenta na jednu osovinu), a serijski uz svaku izvedbu Velara dolazi i ZF-ov 8-stupanjski automatski mjenjač s mogućnošću ručne izmjene stupnjeva. Kako je već i postalo uobičajeno kod modernih automatika, doista brze promjene stupnjeva i ovom su prilikom dokinule stvarnu potrebu za ručnim izmjenama, no zgodno je znati da je i ta mogućnost dostupna.
U konačnici, ovaj 236 (241) km/h brz super-SUV nije rastrošan što je još jedna potvrda uspješnosti tehnike Range Rovera. Tako smo u gradskoj vožnji zabilježili 11,2 l/100 km što, nema tome sumnje, predstavlja sjajan rezultat za vozilo ovakvih performansi i mase. Uz to, moramo napomenuti da smo gotovo sve prijeđene kilometre "odradili" u načinu rada Dynamic. Završni prosjek testa, tj. potrošnja u mješovitoj vožnji, zaustavio se na doista nevelikoj vrijednosti od 9,9 l/100 km.
Za upravljačem
Već spomenute performanse doista su uvjerljiv dio priče o testiranom Velaru. Također očekivano, jedna od temeljnih odlika ovog automobila je udobnost, kako ona vezana uz sama sjedala ili podvozje tako i ona akustička. Grijani obruč upravljača i sjedala te učinkovito grijanje unutrašnjosti općenito, čine Velar automobilom u kojem je jednako moguće uživati u svakodnevnoj gradskoj vožnji ili na putovanju.
Dakako, kao što smo već toliko puta rekli, "protiv zakona fizike se ne može" pa treba uzeti u obzir da podvozje i pneumatici, unatoč širini od 265 mm imaju svoje granice. Tako će pri bržim ulascima u zavoje Velar 3.0D V6 prvo lagano podupravljati, a potom će se javiti naglim prekoupravljanjem. ESP sustav, pri tome, uskače u pomoć i pravovremeno će ispraviti putanju vozila, a tu je i Torque Vectoring sustav koji djeluje putem kočnica, no oprezan ipak treba biti. Naime, ovaj automobil visokih performansi zbog svoje mase, ali i dimenzija ne otkriva na prvu koliko se zapravo brzo krećemo.
Električni servoojačivač upravljača, s progresivnim radom, vrlo je precizan za jedan veliki SUV, no sprema li se naglije kočenje potrebno je uzeti u obzir kako je to gotovo dvije tone težak automobil čiji je zaustavni put, čak i u idealnim uvjetima nešto duži. Također, zračni ovjes koji je u svim načinima rada podešen da pruži maksimalnu udobnost, uzrokuje i nešto naglašenije naginjanje karoserije pri bržoj vožnji.
Testirani je Velar 3.0D V6 R-Dynamic HSE bio opremljen i nizom sustava podešenja pogonsko-prijenosnog sklopa. Uz način rada Dynamic, koji smo najčešće koristili, Velar nudi i mogućnost ekonomičnije vožnje uz postavku Eco, te čak pet pretprogramiranih set-upa namijenjenih vožnji van asfaltiranih prometnica. Ne zaboravimo, to je itekako korisno jer je ovo ozbiljan off-road automobil koji, tek primjerice, može proći kroz vodu dubine od 650 mm. Podesivo zračno podvozje, pored automatskog rada ima i dvije razine namijenjene vožnji koje je moguće i ručno odabrati.
- zračni ovjes automatski smanjuje visinu vozila za 100 mm pri brzinama iznad 105 km/h kako bi se zadržala optimalna aerodinamička svojstva i smanjila potrošnja
- u usporedbi sa standardnom postavkom ovjesa, način rada off-road podiže visinu podvozja za 46 mm do brzine od 50 km/h čime se dostiže 251 mm udaljenosti od podloge. No, između 50 do 80 km/h podvozje se automatski spušta za 18 mm
- sustav Adaptive Dynamics, serijski na svim izvedbama, prati pokrete kotača 500 puta u sekundi i karoserije 100 puta u sekundi kako bi automatski prilagodio postavke sve četiri zračne opruge
- prilikom isključivanja motora podvozje se automatski snižava za 40 mm kako bi se omogućio lakši izlazak iz vozila
I na kraju...
Premda ne predstavlja vrh ponude svog proizvođača, Range Rover Velar svakako predstavlja vrh kada govorimo o luksuznim SUV automobilima istaknutih performansi. On, možda, neće ravnopravno konkurirati sportskim SUV modelima iz Stuttgarta prema pitanju voznih svojstava, no svojim je uređenjem interijera i dizajnom doista konkurentan svakom modelu u ovoj posebnoj kategoriji.
Range Rover Velar u izvedbi 3.0D V6 R-Dynamic HSE će već na prvu osvojiti svakog poklonika ove kategorije. Njegov moćan izgled zasluga je doista iznimnog dizajna, a prestiž i posebnost kojima zrači gotovo da nemaju dostojnog konkurenta.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | SUV (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike |
koeficijent otpora zraka | Cd = 0,35 |
MOTOR | |
konstrukcija | V6 dizel (D300), postavljen naprijed uzdužno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana zupčastim mremenom, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail s piezo brizgaljkama (2000 bar), glava i blok motora od lake legure, koljenasto vratilo u 7 ležajeva, 2 sekvencijalna turbopunjača promjenjive geometrije (primarni s keramičkim ležajevima), međuhladnjak, uljna pumpa promjenjive zapremnine, sustav Start & Stop, Euro 6 |
obujam | 2993 cm3 |
provrt i hod klipa | 84,0 x 90,0 mm |
omjer kompresije | 16,1 : 1 |
najveća snaga | 221 kW (300 KS) pri 4000 o/min |
najveći okretni moment | 700 Nm između 1500 i 1750 o/min |
specifična snaga | 73,8 kW/l (100,2 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na sva 4 kotača s osnovnom raspodjelom momenta od 50:50 i mogućnošću isporuke do 100% momenta na jednu osovinu, automatski mjenjač s 8 stupnjeva prijenosa (ZF 8HP70) |
prijenosni omjeri | I 4,71; II 3,14; III 2,11; IV 1,67; V 1,29; VI 1,00: VII 0,84; VIII 0,67; hod unazad 3,32; diferencijal 3,23 |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | Dvostruka ramena, zračne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator |
stražnji ovjes | Integral Link višedjelna osovina, zračne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator |
upravljač | S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač upravljača (EPAS), 2,52 okretaja |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani disk promjera 350 mm, 1-klipna kliješta |
stražnje | Ventilirani disk promjera 325 mm, 1-klipna kliješta |
oprema | ABS, ESP, TCS, HDC 8sustav nadzora pri spuštanju niz strminu) |
KOTAČI | |
naplaci | Na testiranom vozilu: naplaci od lake legure (Style 9007) dimenzija 9,5J x 22 |
gume | Na testiranom vozilu: dimenzija 265/40 R 22 (Pirelli Scorpion Winter M+S) |
oprema | Rezervni kotač za privremenu uporabu |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4803 x 2032 (s retrovizorima: 2145) x 1665 mm |
međuosovinski razmak | 2874 mm |
trag kotača | 1644 / 1663 mm (osnovna izvedba) |
najmanja udaljenost od podloge | 251 mm |
gaz vode | 650 mm |
prevjesi | 834 / 1089 mm |
kutevi | prilazni 27,2° / prijelom 23,5°/ odlazni 29,1° |
krug okretanja | 12,0 m |
obujam prtljažnika | 673 / 1731 dm3, najveće dimenzije 1795 x 1247 mm |
spremnik za gorivo | 66 l (AdBlue 17 l) |
MASE | |
prazno vozilo | 1954 kg |
opterećenje osovina | 61,5% / 38,5% |
najveća dozvoljena | 2610 kg |
dozvoljeno opterećenje | 656 kg |
dozvoljeno opterećenje krova | 79 kg |
dozvoljena masa prikolice | 750 kg bez kočnice / 2500 kg s kočnicom |
specifično opterećenje | 8,8 kg/kW (6,5 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 241 km/h (tvornički podatak), 236 km/h (test) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 6,5 s (tvornički podatak), 6,8 s (test) |
ubrzanje 80 - 120 km/h | 4,9 s (tvornički podatak) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u gradu | 7,4 l/100 km (tvornički podatak), 11,2 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 5,8 l/100 km (tvornički podatak), 9,1 l/100 km (test) |
mješovita vožnja | 6,4 l/100 km (tvornički podatak), 9,9 l/100 km (test) |
autonomija u gradu | 892 km (tvornički podatak), 589 km (test) |
autonomija na otvor. cesti | 1138 km (tvornički podatak), 725 km (test) |
prosječna emisija co2 | 167 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 972.635 kn (128.967 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 1.144.316 kn (151.731 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 3 godine / 100.000 km |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Wallis Adria Strojarska cesta 20, 10000 Zagreb |