Toyota Land Cruiser 250 Executive: Modernizirana generacija terenca stare škole

Ima li u svijetu automobila, kojim dominiraju SUV-i čiji vlasnici voze terenom samo kada parkiraju na zelene površine, mjesta za off-road ‘dinosaure’ poput Land Cruisera?
Sama ideja vozila poput Land Cruisera, unatoč slavnom nasljeđu i legendarnoj povijesti, u 2025. zvuči staromodno, dijelom nekih prošlih vremena. Jedina terenska vožnja koja zanima veliku većinu današnjih kupaca automobila (većinom SUV-a, naravno) jest ona koja uključuje povremeno uspinjanje na gradske rubnjake ili parkiranje na travnjacima. Imajući to na umu, Land Cruiser se može činiti potpuno suvišnim.
'Old school' terenac
Srećom, Toyota nije uobičajeni proizvođač, pa je negdje u nekom velikom uredu u markinom japanskom sjedištu odobren razvoj pete generacije slavnog terenca. Što se mene tiče, svaka čast na ustrajnosti, jer ovo, za razliku od uobičajenih modela poput C-HR-a ili Corolle, nije ‘volumenski’ model, nego vozilo koje u prodajnom smislu predstavlja određeni rizik.
Novi model, oznake J250, pripada seriji 250 (postoje i 70 i 300, ali to je za neku drugu priču) i temelji se na novoj GA-F platformi. Ovo je još uvijek ‘old school’ terenac koji koristi odvojenu konstrukciju okvira i karoserije, takozvanu H šasiju, što načelno donosi velike prednosti na terenu, ali i nedostatke na cesti. Toyotini inženjeri pokušali su potonje ukloniti provedbom niza mjera, poput 84 dodatnih točaka zavarivanja, za čak 50-postotno povećanje torzijske krutosti okvira, odnosno 30 posto veću krutost okvira i karoserije, uz obećanje puno boljih cestovnih osobina.
Funkcionalna rješenja na karoseriji
Osim bavljenja promjenama ispod lima, inženjeri su se ‘petljali’ i u posao dizajnera. Karoserija, naime, ima brojna vrlo pametna i funkcionalna rješenja, poput prednjeg i stražnjeg odbojnika izrađenih u više dijelova radi lakše zamjene pojedinačnih komponenata u slučaju oštećenja, odnosno visoko postavljenih prednjih svjetala (‘vani’ dostupnih u dvije varijante dizajna, kod nas samo u ovoj) i uvučenih maglenki radi izbjegavanja udaraca i ogrebotina. Pažnja je posvećena i, primjerice, boljem hlađenju kočnica, kao i aerodinamičnosti cjelokupne karoserije (stražnji spojler zaista služi svrsi).
Sva navedena funkcionalna rješenja uspješno su kombinirana s onima vanjskog dizajna djelomično inspiriranog prošlim generacijama Land Cruisera. Kratki prevjesi, uspravno vjetrobransko staklo, dugačak poklopac motora (podignut sa strana za bolje ‘ciljanje’ zavoja i spušten u sredini za bolju preglednost ceste direktno ispred) i uglati blatobrani, recimo, pridonose stvaranju ‘klasičnog’ LC dizajna koji je iz svakog kuta impozantan. Dužina od pet te širina i visina od gotovo dva metra djeluju pomalo zastrašujuće, ali uživo iz nekih kuteva dizajn djeluje kompaktnije nego što se čini na papiru ili fotografijama. Sviđa mi se, pogotovo u Sand boji testiranog primjerka i s ‘malim’ 18-inčnim kotačima (20-inčni dolaze s najvišom opremom).
Digitalan, ali i dalje uz fizičke tipke
Uz skupocjeno tupi zvuk zatvaranja vozačevih vrata postaje jasno da su velike promjene napravljene i u interijeru. Velike staklene površine (bočne su 30 mm niže nego prije) uz visoki položaj sjedenja pružaju odličan pogled prema van, što s obzirom na velike vanjske dimenzije puno znači i puni samopouzdanjem. Vozač sjedi iza velikog upravljača i dva 12,3-inčna zaslona (jedan za instrumente, drugi za infotainment), no oni su, srećom, jedina ‘oda’ modernosti, jer su tu i mnogobrojne fizičke tipke za kontroliranje svega od klime i tempomata do modova vožnje i blokada diferencijala, dok se pored velike ručice automatskog mjenjača nalazi se minijaturni prekidač reduktora.
Mislim da je zadržavanje toliko tipki dobra odluka, a dobro promišljena ergonomija znači da za korištenje bilo koje od njih nema potrebe ruku istezati više od desetak centimetara. Spomenuti infotainment je dovoljno brz i jednostavan za korištenje, no moguće je i bežično korištenje (puno boljeg) Apple CarPlay, odnosno Android Auto sučelja.
Executive oprema
Primjećujem i znatno veći dojam solidnosti i kvalitete nego prije, jer je svaka površina koju biste mogli dodirnuti ugodno meka te ostavlja dojam finoće koji je nedostajao kod prethodnog modela. To vrijedi i za umjetnu kožu kojom su presvučena sjedala, a čija je boja (smeđa ili crna), pored boje karoserije, jedina opcija o kojoj vlasnici moraju odlučivati.
Ona su i grijana i ventilirana, dok druge stavke Executive opreme (treće po redu od četiri razine) testiranog primjerka uključuju trozonsku klimu, adaptivni tempomat, električno podešavanje upravljača i vozačevog sjedala, adaptivna LED prednja svjetla, pomoć pri parkiranju sa senzorima sprijeda i straga te četiri kamere, 18-inčne naplatke, kao i niz suvremenih (i često živcirajućih) sustava asistencije, bežični punjač za pametne telefone, USB-C i HDMI ulaze, hlađeni pretinac, itd.
Povišena 'poslovna klasa'
Osim bogate opreme, impresionira i prostranost kabine. Prednja sjedala su velika i iznimno udobna te čak solidno podupiru u zavojima, no gotovo je jednako ugodno straga. Veliki međuosovinski razmak (2850 mm) u kombinaciji s podesivim naslonom stražnje klupe tamošnjim putnicima omogućuje udobnost na razini ‘poslovne klase’, toliko je mjesta u svim smjerovima.
Iza njih je prtljažnik koji, ako ne odaberete treći red sjedala, ima obujam od 408 do 2000 litara, a pristupa mu se velikim, električno pokretanim vratima (koja se sada otvaraju prema gore) ili kroz zasebno otvorivo stražnje staklo (za lakše ubacivanje/dohvaćanje manjih predmeta).
Staroškolski šarm
Poboljšanja Toyotinih stručnjaka obuhvatila su i pogonski sklop. Tijekom ove godine ponudu će proširiti blago hibridna benzinska izvedba, no do tada jedina je opcija testirana dizelska. Otprije poznati, ali u određenoj mjeri dorađeni 2,8-litreni četiricilindraš razvija 205 KS i uparen je s potpuno novim automatskim mjenjačem s osam stupnjeva prijenosa. Ovaj je motor daleko od puno sofisticiranijih V6 dizela u, primjerice, Land Roveru Defender, ali ističe se, ako sam ljubazan, određenim staroškolskim šarmom. Ili, ako sam grub, prilično neuglađenim i glasnim radom (pogotovo dok je hladan). Ono što mu se ne može poreći jest efektnost.
Od samo 1600 o/min na raspolaganju je 500 Nm okretnog momenta, koji gotovo 2,5 tone teško vozilo pokreće sasvim solidno. Jasno, pogled na podatak o ubrzanju do 100 km/h (10,9 s) ne nagovještava takav dojam, ali u tjedan dana i više od 1000 kilometara nisam pomislio da je LC spor terenac. Mislim da ovaj motor ‘spašava’ ponajprije vrlo dobra usklađenost s automatskim mjenjačem, koji pretežno kratko proračunate brzine ne mijenja samo u pravom trenutku, nego i ugodno brzo i gotovo neosjetno meko, kao i dugi osmi stupanj prijenosa koji na autocesti (pri 130 km/h) okretaje održava ispod 2000 o/min. Potrošnju je uz opreznu desnu nogu moguće spustiti ispod dvoznamenkastih cifri, no u većini slučajeva kretala se između 10 i 13 l/100 km.
Pet modova vožnje
Višu brojku lako je moguće postići tijekom vožnje terenom, gdje se ponajprije ističe Land Cruiserov novonamješten ovjes. Na makadamskim podlogama vrlo podatno upija neravnine, čemu pridonose i gume debljeg profila (265/65 R18), dok na tehnički zahtjevnijem terenu do izražaja ponajprije dolaze 205 mm razmaka od tla, bolji pristupni (32 stupnja) i odlazni (17 stupnjeva) kutevi te odličan stalni pogon na sve kotače.
Taj je sustav također poboljšan, koristi izmijenjeno kardansko vratilo, a također su ojačane blokade središnjeg i stražnjeg diferencija te ugrađen izdržljiviji reduktor za zahtjevnije izazove. Zanimljiva opcija, kojom testirani primjerak nije bio opremljen je SDM (Stabiliser Disconnect Mechanism), koji na pritisak tipke odspaja prednji stabilizator za bolju artikulaciju prednjih kotača. Za off-road Land Cruiser ima četiri (Deep Snow, Mud, Sand i Dirt), a za cestu tri moda vožnje (Eco, Normal i Sport), a svi nude specifičnu konfiguraciju motora, mjenjača i pogona na sve kotače.
Visoka razina udobnosti
Upravo se na asfaltu primjećuju najveće promjene. Podatnost ovjesa na terenu nastavlja se i na cesti, gdje velika Toyota nudi gotovo SUV-ovsku razinu udobnost. Gotovo, ali ne skroz jer prilikom prelaska izraženijih cestovnih oštećenja dolazi do primjetnog podrhtavanja kroz šasiju karakterističnog za vozila s ‘klasičnom’ konstrukcijom.
S druge strane, Land Cruiser svoju modernost iskazuje osjetno reaktivnijim prednjim dijelom pri ulasku u zavoje, što je postignuto novim ovjesom s dvostrukom poprečnim ramenima sprijeda i, po prvi put, električnim servoupravljačem. Ovjes ujedno znatno bolje kontrolira kretanja karoserije, čak i impresivno s obzirom na dimenzije i masu, koju dobro usporavaju i LC-ove snažnije kočnice.
Sve ima svoju cijenu
Da se vratim na lamentiranje s početka... Ideja Land Cruisera možda djeluje staromodno, ali ova nova generacija brojnim je poboljšanjima dovedena u moderno doba. Iako se i dalje radi o pravom terenskom vozilu, sada nudi puno ugodnije iskustvo (ponajprije) cestovne vožnje koje ga čini prikladnijim i ugodnijim u svakodnevnoj vožnji. Na terenu je i dalje vrlo sposoban, ali najviše impresionira ‘napredak’ na cesti gdje se u pogledu udobnosti, a u određenoj mjeri i preciznosti u zavojima približio modernim SUV-ima.
Osim toga, nudi promišljen i pametan dizajn, kako izvana, tako i iznutra, vrlo prostran, kvalitetno izrađen i, u ovom slučaju, raskošno opremljen interijer, hrpu moderne tehnologije te unatoč nekim nedostacima vrlo dobar pogonski sklop. Sve to i košta. Početni Land Cruiser starta od 92.000 eura, a testirani primjerak s Executive opremom stoji 106.964 eura. Jako puno novca za ‘old school’ terenac, ali možda ne i onim kupcima koji traže baš ovakvo svestrano vozilo.
Tehnički podaci
oblik | Terenac s petera vrata i 5 mjesta za putnike |
MOTOR | |
konstrukcija | dizelski redni, 4 cilindra, 4 ventila po cilindru, postavljen naprijed poprečno, start/stop, turbopunjač, Euro 6 EA |
obujam | 2755 cm3 |
najveća snaga | 151 kW (205 KS) pri 3000 o/min |
najveći okretni moment | 500 Nm pri 1600 o/min |
specifična snaga | 54,4 kW/l (74,0 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na sve kotače (stalni) + reduktor, automatski mjenjač sa osam stupnjeva prijenosa |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | Dvostruka poprečna ramena |
stražnji ovjes | Četverokraka kruta osovina |
upravljač | Zupčasta letva s električnim servom |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani diskovi |
stražnje | Ventilirani diskovi |
oprema | ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill Holder |
KOTAČI | |
naplaci | Aluminijski 18'' |
pneumatici | Yokohama Geolandar A/T G015, dimenzija 265/65 R18 |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4925 x 1980 x 1925 mm |
međuosovinski razmak | 2850 mm |
krug okretanja | 11,6 m |
obujam prtljažnika | 408/2000 l |
obujam spremnika za gorivo | 87 l |
MASE | |
prazno vozilo | 2335 kg |
najveća dopuštena masa | 2990 kg |
nosivost | 655 kg |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 164 km/h (tvornički podatak) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 10,9 s (tvornički podatak) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u mješovitoj vožnji | 10,3 l/100 km (tvornički podatak) |
prosječna emisija CO2 | 280 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 106.964 eura (bez dodatne opreme 92.003 eura) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 10 godina/200.000 km |
protiv prohrđavanja | 12 godina |
pomoć na cesti | Toyota Eurocare |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Toyota Croatia d.o.o. - Velikopoljska ulica 1, Veliko Polje, Zagreb |