U SAD-u predložena zakonska zabrana kineskih i ruskih tehnologija u povezanim i autonomnim vozilima

Administracija predsjednika Bidena predlaže zabranu softvera i hardvera iz Kine i Rusije u sustavima povezanih vozila (vehicle connectivity system, VCS) i sustavima automatiziranog upravljanja (automated driving system, ADS) za automobile koji se prodaju u Sjedinjenim Američkim Državama.

Autonet.hr ponedjeljak, 23. rujna 2024. u 18:20
📷 RoboSense
RoboSense

Prijedlog je nastavak zabrinutosti za nacionalnu sigurnost kada je u pitanju uvozna tehnologija u SAD-u, specifično kineska, a sada je tome dodana i ruska strana. Ako zakon bude donesen, ipak bi omogućilo tvrtkama da traže određene iznimke od zabrane ako mogu dokazati da poduzimaju mjere ublažavanja rizika, poput provođenja revizija ili provjera na licu mjesta. Međutim, kako izvještava Financial Times, ovo pravilo u suštini zabranilo kineska vozila na američkim cestama.

Europa kao "opominjući primjer"

Ministrica trgovine Gina Raimondo predstavila je prijedlog, ističući potencijalne opasnosti koje predstavlja strani pristup podacima prikupljenim u modernim vozilima opremljenim kamerama, mikrofonima, GPS sustavima i drugim tehnologijama povezanim s internetom. Regulatorni proces uključuje 30-dnevno razdoblje za javne komentare koje je počelo danas, jer se sve nastoji finalizirati prije sljedećeg predsjedničkog mandata.

Ministrica trgovine Gina Raimondo 📷 Public domain
Ministrica trgovine Gina Raimondo Public domain

"Objavljujemo prijedlog pravila kako bismo se suočili s ovim novim prijetnjama nacionalnoj sigurnosti prije nego što dobavljači, proizvođači automobila i automobilske komponente povezane s Kinom ili Rusijom postanu uobičajeni i rašireni u američkom automobilskom sektoru," izjavila je ministrica. Ona je ukazala na Europu kao "opominjući primjer", gdje su kineski automobili brzo preplavili tržište. "Poznajemo kinesku strategiju, oni subvencioniraju, stoga nećemo čekati dok naše ceste ne budu ispunjene automobilima i dok rizik ne postane izuzetno značajan," dodala je.

Predložena zabrana temelji se na izvršnoj naredbi izdanoj još tijekom Trumpove administracije, čime se želi ukazati na dvostranačku podršku povećanom nadzoru kineskih tehnologija u automobilskom sektoru.

Dominiraju kineski proizvođači lidara

Ograničenja bi obuhvaćala hardver i softver integriran u VCS (npr. Wi-Fi i Bluetooth tehnologije) te softver integriran u ADS (autonomna vozila razine 3 do 5). Implementacija zabrane planirana je za softver od modela vozila za 2027. godinu, dok je za hardver predviđena primjena od modela za 2030. godinu ili 1. siječnja 2029. za vozila bez određenog godišta. Zabrana bi mogla posebno pogoditi kineske proizvođače lidara, koji dominiraju globalnim tržištem. U 2023. godini, kineske tvrtke RoboSense, Hesai Technology i Huawei Technologies činile su preko 65% globalne prodaje lidara.

Ekonomske implikacije ovog prijedloga su višestruke. Iako ministrica Raimondo inzistira da je zabrana isključivo pitanje nacionalne sigurnosti, nacionalna ekonomska savjetnica Lael Brainard objasnila ju je kao dio cilja Bidenove administracije da automobilska industrija bude na temelju "Proizvedeno u Americi od strane Amerikanaca". Prijedlog slijedi druge nedavne trgovinske restrikcije prema Kini, uključujući više carine na razne kineske proizvode koje bi uskoro trebale stupiti na snagu.