I dalje pada izvoz auta. Pogledajte koje su marke bile vodeće u reizvozu 2022. godine

Tijekom 2022. godine domaće registracijske znake "skinulo" je 6853 novih osobnih automobila, a najveći broj vozila u reizvozu našao se tijekom posljednja tri mjeseca u godini

Ivan Cvetković srijeda, 8. veljače 2023. u 00:00

Prije godinu dana na istom ovom mjestu napisao sam tekst o reizvozu automobila iz Hrvatske uz želju da ih u buduće bude manje, odnosno da u Hrvatskoj 2022. ostane više novih vozila od 35.570 vozila koliko ih je ostalo tijekom 2021. godine. Sada mogu izraziti zadovoljstvo da se to i dogodilo. Naime, tijekom 2022. godine u Hrvatskoj je registrirano 44.088 novih osobnih automobila, a podaci agencije za istraživanje tržišta Promocija plus pokazuju kako je njih 6853 napustilo naše područje. Znači, ostalo je 37.235 osobnih automobila, a što je 1655 vozila, odnosno 4,68% više nego 2021. godine.

Koja je godina ustvari bolja?

Trend smanjenja broja osobnih automobila koji tijekom jedne godine napuštaju Hrvatsku u padu je već nekoliko godina, točnije od 2018. godine gledamo li u odnosu na udio među novoregistriranim. Naime, je 19.301 izvezen automobil imao udio od 32,15% svih uvezenih, odnosno unesenih. Već godinu kasnije, doduše nešto više njih količinski, 19.488 osobnih vozila napustilo Hrvatsku. Iste je godine bilo i 62.938 unesenih, pa je udio izvezenih pao na 30,96%.

Veliki količinski pad bio je tijekom 2020. godine. U Hrvatsku je stiglo tek 36.084 novih osobnih automobila, a izvezeno je njih 8865. Godina je koju je obilježila paraliza svijeta izazvana koronavirusom. A reizvoz je iznosio 24,57% pristiglih vozila. Naznake oporavka bile su tijekom 2021. godine uz pristiglih 45.289 vozila, odnosno izvezenih 9719, a što je udio os 21,46%. Lanjskih 6853 izvezena osobna automobila imaju udio od 15,54% pristiglih novih modela.

Zanimljivo je da taj pad broja izvezenih vozila ustvari i donekle mijenja sliku oko stanja na domaćem tržištu. Tijekom 2021. je stiglo 45.289 novih osobnih vozila, a lani njih 44.088. Ipak, kad izostavimo one koji su napustili Hrvatsku, ispadne da je 2022. uz 37.235 vozila bila bolja u odnosu na godinu ranije kad je ostalo njih 35.570.

Sigurno se mnogi pitaju, a kakvi se to automobili izvoze iz Hrvatske? Ima onih koji dođu u Hrvatsku, registriraju ih na domaće registarske oznake, i kroz nekoliko dana ih odjave, stave na kamion ili vlak i ponovno napuste naše granice. Takvih je vozila na mjesečnoj bazi između stotinu i tristo. Ipak, mnogo je i onih koji ovdje 'odrade sezonu', pa nakon toga odu u neke nove izazove. Tu prvenstveno mislimo na vozila iz rent-a-car tvrtki. Oni i dalje mnoga vozila uzimaju na vrlo kratak period od svega nekoliko mjeseci. Na proljeće stignu, a na jesen odu. To nam pokazuju i dokazuju podaci o velikom porastu reizvoza tijekom listopada, studenog i prosinca. Tako su tijekom tih mjeseci lani odjavljene četveroznamenkaste količine vozila. Njih 1877, 2000, odnosno 1184.

Ode jedan Ferrari, dva Bentleya...

Izvozi se sve i svašta. Čak 36 marki vozila protekle je godine napustilo Hrvatsku. Krenimo od onih slabije zastupljenih. Tako je otišao po jedan primjerak MG-a, ali i Ferrarija. Riječ je o plug-in modelu EHS, govorimo li o proizvodu iz Kine, odnosno modelu F8 s logotipom propetog konjića. Nadalje, dalje su otišla i po dva primjerka Honde i SsangYonga, ali i luksuznog Bentleya. I to modeli Flying Spur te SUV model Bentayga. Otišlo je i pet Tesli. Ne, nemojte pomisliti kako su ovo jedini električni modeli koji su odjavljeni s hrvatskih registarskih oznaka. Lani ih je bilo ukupno 74.

Apsolutni lider u ovom poslu reizvoza je Opel sa 1225 vozila koja su napustila Hrvatsku. Gotovo dvije stotine vozila manje u reizvozu bilježi vodeća marka u Hrvatskoj, Volkswagen. Oni su sa 1047 vozila imali udio od 15,28%. Redom, dalje idu Renault, Kia, Seat, Ford... Izvoze se i luksuzne marke. Tako je Mercedes na osmoj poziciji uz 338 izvezenih vozila. Audi broji njih 230, a BMW 101. Otišlo je i 80 primjeraka Cupre, 38 DS-a. 32 Land Rovera, 30 Porschea...

Zanimljivo je pogledati kakvo je stanje kod pojedinih marki kad se od onih novoregistriranih oduzmu oni koji su odjavljeni. Tako se odjednom izgubi razlika između vodećeg Volkswagena i drugoplasirane Škode. Razlika veća od sedam stotina vozila spala je na nulu, jer ispada da su obje marke imale po 4241 registraciju. Isto tako ispada i da je Dacia napreduje za dva mjesta i postaje treća najtraženija marka uz 3080 vozila. Slijedi Kia uz 2950 vozila, pa Toyota uz 2607, Hyundai 2211, Renault 2146, pa tek onda Opel uz 2066. Ispada da je s četvrtog pao na osmu poziciju.

Pogledamo li situaciju po segmentima, prema očekivanjima najtraženiji su SUV, odnosno crossover izvedbe na koje otpada njih 4122, odnosno preko 60% svih izvezenih. Nešto manje od 20% odnosi se na srednji segment, a 17,7% uz 1213 vozila na one najmanje. Tu je recimo 108 primjeraka modela Fiat 500, ali 270 Opel Corsi, odnosno 146 Peugeotovog modela 208, 132 VW Pola...

Broj odjavljenih vozila tijekom 2022. godine

  marka kom
1 Opel 1225
2 Volkswagen 1047
3 Renault 466
4 Kia 463
5 Seat 420
6 Ford 353
7 Peugeot 340
8 Mercedes 338
9 Toyota 331
10 Škoda 265
11 Citroen 256
12 Audi 230
13 Jeep 226
14 Fiat 140
15 Dacia 137
16 Hyundai 103
17 BMW 101
18 Suzuki 81
19 Cupra 80
20 Mazda 40
21 DS 38
22 Land Rover 32
23 Porsche 30
24 Nissan 28
25 Jaguar 21
26 Mitsubishi 16
27 Volvo 13
28 Alfa Romeo 10
29 Smart 6
30 Tesla 5
31 Mini 4
32 Bentley 2
33 Honda 2
34 SsangYong 2
35 Ferrari 1
36 MG 1
  ukupno 6853

Srednji segment kreće prvo s manjim modelima poput Volkswagen Golfa koji broji 128 primjeraka ili pak Škode Octavie uz 107 jedinica, a tek pet manje broji Mercedesova A-klasa. Nadalje, u nešto većoj skupini je Mercedes C-klase uz 53 primjerka, pa BMW serije 3 uz 36 jedinica pa Audijev A4 uz njih deset manje. Onaj najviša klasa srednjeg segmenta odnosi se na 41 primjerak Audijevog modela A6, zatim 30 primjeraka Mercedesove E-klase te 12 BMW-a serije 5. Najluksuzniji segment čini pet primjeraka Mercedesove S-klase, 4 Porsche Taycana te po jedan Audi A8 i Bentley Flying Spur. Ford je izvezao flotu jednovolumena, i to 89 primjeraka modela S-Max te 21 Galaxyja.

Opel je vodeća marka koja napušta Hrvatsku

Najmanji crossoveri odnosno SUV modelu ujedno su i najtraženiji. Tu je vladar Opelov Crossland koji je iz Hrvatske otišao u 504 primjerka. Opel Mokka broji 202 primjerka manje, a tu je i 293 primjeraka Volkswagen Taiga. Renaultov top model je Captur uz 227 jedinica, a slijede ga dva Volkswagena - T-Roc u 219 primjeraka te T-Cross u 165.

U srednjoj veličini prvo mjesto drži Seat Tarraco uz 106 jedinica, a slijedi Škoda Kodiaq uz 48 vozila te DS7 Crossback u 34 primjerka. Kod najvećih SUV modela najtraženiji bio je Porsche Cayenne u 16 primjeraka, pa BMW X5 u njih 12, a jedan manje broji Volkswagen Touareg. Segment sportskih modela je vrlo malen i čini ga 17 primjerka. Tu je 4 Porsche 911, po tri Audijeva modela A5 te BMW-ove serije 4. Zatim su po dva BMW-a serije 8 i 6, te naposljetku po jedan Ferrari F8, Porsche Boxster i Audi A7.

Valja svemu tome pridodati i još 758 primjeraka iz segmenta lakih komercijalnih, odnosno lakih gospodarskih vozila. Tu je tek 13 marki, s time da vodeći Ford uz 436 vozila čini preko 57,5%. Drugi je Mercedes uz 99 vozila i udio od 13,06%, a samo jedno vozilo manje bilježi Opel.

Zanimljivo je kad se pogleda lista 20 najtraženijih modela osobnih automobila 2022. godine, a koji uz 19.096 vozila čine 43,1% svih novopridošlih vozila, svi bilježe manji ili veći reizvoz. Prva dva modela na listi najtraženijih ostaju na istim pozicijama. Ispada da je Škoda Octavia preostala u 1850 primjeraka, a slijedi je Dacia Duster s njih 1446. Na treću je poziciju iskočio i bratski Sandero uz 1176 jedinica. Slijedi Kia Stonic uz 866 primjeraka pa Toyota Yaris uz njih 820. Nakon njega je Hyundai Tucson uz 803 primjerka.

Gubitak za domaće servise

Sedma pozicija uz 797 primjeraka pripada Suzukijevom modelu SX4, a koji uz svega četiri vozila manje prati VW T-Cross. Još šest manje, odnosno 787 vozila bilježi VW Tiguan. Slijede Opel Crossland uz 780 vozila te Renault Clio uz njih 753. Iako na prvu ispada da je Taigo uz 1024 primjerka najtraženiji Volkswagen, kad se maknu oni izvezeni modeli, ostaje njih 731.

Dosta veliki broj tih novijih vozila koji napuste Hrvatsku jedan su od bitnijih razloga i što nikako ne uspijevamo poraditi na tome da se pomladi prosječna starost voznog parka. Naravno, i dalje imamo na cesti onih koji su svojim godinama već i u segmentu oldtimer vozila, a koriste se svakodnevno. Nažalost, često se mogu susresti i oni koji su još prije nekoliko godina trebali otići pod prešu. Uglavnom, dobro je da što reizvoz pada, i što lagano raste broj novih modela koji ostaju u Hrvatskoj, no bez barem 60 tisuća novih vozila godišnje brojke su ustvari smiješne. Nije teško zamisliti koliko bi bolje radile prateće djelatnosti, do servisa, pa na dalje, da je realan brojka obnove voznog parka veća.