Prodaja automobila u Hrvatskoj - Fizičke osobe sve više kupuju nove automobile

Velik broj automobila koji svake godine uđu i budu registrirani u Hrvatskoj ubrzo ponovno napusti zemlju – riječ je o izvozu u treće zemlje. Tijekom prošle godine broj takvih izvezenih vozila porastao je gotovo 3,5 puta u odnosu na 2023.

Ivan Cvetković četvrtak, 15. svibnja 2025. u 09:20

Na našem specijaliziranom portalu Autonet.hr redovito izvještavamo o promjenama na tržištu novih osobnih automobila, temeljenima na registracijama zabilježenima na stanicama za tehnički pregled. Na temelju tih podataka pratimo trendove najtraženijih modela i marki.

Prema podacima agencije za istraživanje tržišta Promocija plus, tri najprodavanije marke prošle godine bile su Škoda, Volkswagen i Renault – kao i godinu ranije. Te tri marke zajedno su prodale 20.422 vozila, što čini 32,01% ukupnog tržišta, koje je iznosilo 63.806 vozila. Ukupno tržište poraslo je impresivnih 12,54% u odnosu na 2023. godinu.

Najtraženiji modeli

Pogledamo li situaciju prema najtraženijim modelima, tu i nije tolika stabilnost iz godine u godinu, osim činjenice da je na samom vrhu već godinama Škoda Octavia. Upravo je ona lani imala 4131 registraciju, odnosno zauzela je 6,47% ukupnog tržišta. Kada znamo kako je tržište raslo nešto više od 12 posto, onda je Octavijin rast od 63,73% napredak kojem se dive mnogi (2023. prodano ih 2523). Nakon češkog modela, druga pozicija pripala je još jednom predstavniku iste grupacije, Volkswagenovom modelu T-Cross. On je završio na 2335 automobila, čime je napravio porast od još većih 88,15%. Treće mjesto pripalo je modelu Suzuki Vitara, uz 2038 vozila, što je također izniman rast od 43,62% u odnosu na 2023. godinu.

Tko kupuje automobile?

Mnogi se pitaju tko kupuje sve te automobile. Posljednji podaci pokazuju da su prošle godine fizičke osobe kupile 21.487 vozila, dok su pravne osobe kupile preostalih 43.319. To znači da su fizičke osobe činile 33,7% tržišta, odnosno otprilike jednu trećinu, što je porast u odnosu na godinu ranije, kada je njihov udio iznosio 30,4%.

Gledamo li "na koga se ta vozila pišu", dolazimo do podatka da je prošle godine 31.244 automobila, odnosno točno 49%, kupljeno preko leasinga. Ako vam se to čini mnogo, imajte na umu da je godinu ranije udio leasing društava bio još i veći – 51,6%. Preostalih 32.562 vozila kupljeno je na neki drugi način, bilo gotovinom, kreditom...

Dobro je poznato da se leasing dugi niz godina povezivao prije svega s pravnim osobama, odnosno tvrtkama. No, detaljniji pregled pokazuje kako se ta slika s vremenom ipak mijenja. Naime, analiza korisnika vozila nabavljenih preko leasinga otkriva da su u 6784 slučaja, odnosno 21,7%, korisnici bile fizičke osobe.

Gledamo li, pak, vozila koja nisu kupljena preko leasing kuća – a riječ je o njih 32.562 – u vlasništvu fizičkih osoba nalazi se 21.487 automobila, odnosno 66%, dok je preostalih 11.075 u vlasništvu pravnih osoba.

Kada sve to malo prekrojimo i prebrojimo, dolazimo do podataka koliko od vozila kupljenih na leasing koriste fizičke, a koliko pravne osobe, te koliko su od vozila kupljenih na neki drugi način (gotovina, kredit...) u vlasništvu fizičke, a koliko pravne osobe. Ustvari, naredni podaci prikazuju pravo stanje koliko vozila su zapravo kupile fizičke osobe, a koliko pravne.

Koje marke najviše kupuju fizičke osobe?

Prema tome ispada da su fizičke osobe lani nabavile 28.271 automobil, od čega njih 6784 preko leasinga. Tih preko 28 tisuća automobila iznosi 44,31% svih novih osobnih automobila lani pristiglih u Hrvatsku. Godinu ranije na fizičke je osobe odlazilo 22.111 automobila, što je činilo daleko manji udio – 39%.

Fizičke osobe najviše su tražile Volkswagenove modele, i to njih 3509. Drugo mjesto, uz 2656 vozila, drži Toyota, a svega 23 vozila manje bilježi ukupno vodeća Škoda. Vrlo im je blizu i Suzuki, uz 2481 automobil, Kia, uz 2240, te Hyundai, uz 2155 vozila. Zanimljivo je vidjeti da fizičke osobe više traže Tesline modele od pravnih, iako je uvriježeno mišljenje kako su električna vozila većinom za tvrtke. Tako je lani 459 fizičkih osoba nabavilo neki od Teslinih modela, a tek 142 vozila nabavile su tvrtke. Naravno da su u tome utjecaj imali i poticaji, što nam pokazuje i informacija vezana za 2023. godinu, kada su fizičke osobe nabavile 136 Tesli, a pravne njih 293.

Značajne promjene zabilježene su i u pogledu na najtraženije modele među fizičkim kupcima. Godinama su Suzukijevi modeli držali vodeće pozicije, no sada to više nije slučaj. Najtraženiji model među fizičkim osobama prošle godine bio je Volkswagen T-Cross, s ukupno 1443 registrirana vozila. Na drugo mjesto potisnuo je Suzuki Vitaru, koja je zabilježila 1086 prodanih primjeraka, dok ju u stopu slijedi Škoda Octavia s 1057 vozila. Na visokom, četvrtom mjestu nalazi se Kia Stonic s 905 primjeraka, a samo 21 manje bilježi Toyota Yaris Cross.

Izvoz automobila iz Hrvatske

I dok u posljednje vrijeme sve više raste broj novih osobnih automobila koji nam pristižu u Hrvatsku, ima i onih koji iz Hrvatske izlaze. Nekoć je taj dio domaće automobilske scene bio dosta velik, no danas je osjetno manji. Posljednji podaci za 2024. godinu tako pokazuju da je 1660 automobila lani napustilo Hrvatsku. Govorimo o vozilima iz segmenta novih vozila, do nekoliko mjeseci starosti, a ne i o onim starijim primjercima. Znači, tek nekih 2,6% unesenih vozila lani je i izvezeno iz Hrvatske. Možda i ne toliko očekivano, vodeću poziciju na tom popisu drži kineski MG, uz 489 automobila. Izvoz te marke započeo je tijekom druge polovice godine, dok je u prvoj "carovala" marka koju kod nas zastupa ista grupacija kao i MG – Ford. Ta je marka drugu poziciju na listi marki koje su napustile Hrvatski osvojila uz 366 primjeraka.

Lani su u Hrvatsku uvezeni automobili 53 različite marke, a izvezeni njih 24 marke. Začelje tablice s po jednim primjerkom drže Cupra, Bentley, Kia, Suzuki i Toyota. Dvostruko veći izvoz bilježe Volvo i Nissan, a tri primjerka ubilježila je Mazda. I Mercedes izvozi, pa su lani Hrvatsku napustila 33 vozila, ali i 16 Porschea te 15 Tesli.

U odnosu na 2023. godinu, broj izvezenih modela značajno je porastao. Naime, godinu ranije iz Hrvatske je izvezeno 489 vozila, pa ispada da je lani njihov broj porastao gotovo 250%.

Registracije osobnih vozila prema načinu kupnje: fizičke i pravne osobe
  MARKE   FIZIČKE     PRAVNE   UKUPNO  
    LEASING OSTALO UKUPNO LEASING OSTALO UKUPNO Kol. Udio
1 Škoda 724 1909 2633 4785 994 5779 8412 13,18%
2 Volkswagen 1030 2479 3509 3291 617 3908 7417 11,62%
3 Renault 339 1400 1739 1994 860 2854 4593 7,20%
4 Toyota 1062 1594 2656 1044 517 1561 4217 6,61%
5 Suzuki 571 1910 2481 987 606 1593 4074 6,38%
6 Opel 102 762 864 1680 1139 2819 3683 5,77%
7 Dacia 188 1613 1801 1222 633 1855 3656 5,73%
8 Hyundai 324 1831 2155 917 321 1238 3393 5,32%
9 Kia 485 1755 2240 441 610 1051 3291 5,16%
10 Audi 305 673 978 1219 326 1545 2523 3,95%
11 Peugeot 153 640 793 995 347 1342 2135 3,35%
12 BMW 157 352 509 961 513 1474 1983 3,11%
13 Citroën 111 904 1015 540 198 738 1753 2,75%
14 Mazda 117 835 952 324 242 566 1518 2,38%
15 Ford 34 117 151 413 927 1340 1491 2,34%
16 MG 69 431 500 148 786 934 1434 2,25%
17 Mercedes 75 187 262 700 275 975 1237 1,94%
18 Seat 76 163 239 687 178 865 1104 1,73%
19 Nissan 260 320 580 174 103 277 857 1,34%
20 Volvo 128 176 304 281 138 419 723 1,13%
21 Tesla 67 392 459 88 54 142 601 0,94%
22 Cupra 148 169 317 229 47 276 593 0,93%
23 Geely 90 310 400 88 84 172 572 0,90%
24 Fiat 11 94 105 303 158 461 566 0,89%
25 Porsche 15 33 48 274 103 377 425 0,67%
26 Land Rover 6 27 33 191 50 241 274 0,43%
27 Jeep 19 79 98 85 51 136 234 0,37%
28 Forthing 24 81 105 82 19 101 206 0,32%
29 Honda 15 69 84 40 39 79 163 0,26%
30 Mini 25 34 59 73 30 103 162 0,25%
31 Ostali 54 148 202 204 110 314 516 0,81%
UKUPNO   6.784 21.487 28.271 24.460 11.075 35.535 63.806 100,00%
Registracije osobnih vozila prema načinu kupnje: fizičke i pravne osobe - TOP modeli
  MODEL   FIZIČKE     PRAVNE   UKUPNO  
    LEASING OSTALO UKUPNO LEASING OSTALO UKUPNO Kol. Udio
1 Škoda Octavia 285 772 1057 2569 505 3074 4131 6,47%
2 Volkswagen T-Cross 330 1113 1443 805 87 892 2335 3,66%
3 Suzuki Vitara 283 803 1086 638 314 952 2038 3,19%
4 Renault Clio 59 328 387 1105 526 1631 2018 3,16%
5 Opel Corsa 18 171 189 919 891 1810 1999 3,13%
6 Dacia Duster 106 586 692 664 266 930 1622 2,54%
7 Volkswagen Tiguan 181 325 506 561 205 766 1272 1,99%
8 Renault Captur 126 641 767 426 73 499 1266 1,98%
9 Suzuki SX4 223 608 831 213 200 413 1244 1,95%
10 Toyota Yaris Cross 376 508 884 228 118 346 1230 1,93%
11 Hyundai Tucson 166 549 715 377 138 515 1230 1,93%
12 Volkswagen Taigo 226 391 617 503 57 560 1177 1,84%
13 Škoda Kamiq 174 475 649 460 56 516 1165 1,83%
14 Kia Stonic 126 779 905 107 134 241 1146 1,80%
15 Dacia Sandero 52 769 821 157 165 322 1143 1,79%
16 Volkswagen Golf 83 153 236 645 97 742 978 1,53%
17 Volkswagen T-Roc 157 398 555 296 60 356 911 1,43%
18 MG ZS 39 248 287 77 519 596 883 1,38%
19 Citroën C3 54 464 518 239 89 328 846 1,33%
20 Toyota Corolla 194 250 444 297 90 387 831 1,30%
21 Škoda Kodiaq 94 173 267 465 88 553 820 1,29%
22 Toyota Yaris 142 339 481 157 145 302 783 1,23%
23 Škoda Scala 40 109 149 455 170 625 774 1,21%
24 Kia Sportage 155 314 469 115 175 290 759 1,19%
25 Peugeot 2008 66 293 359 262 82 344 703 1,10%
26 Škoda Fabia 49 149 198 382 89 471 669 1,05%
27 Audi A4 107 178 285 310 71 381 666 1,04%
28 Peugeot 208 43 198 241 286 138 424 665 1,04%
29 Ford Puma 10 37 47 248 346 594 641 1,00%
30 Hyundai I30 49 331 380 163 57 220 600 0,94%
31 Ostali 2771 9035 11806 10331 5124 15455 27261 42,72%
UKUPNO   6.784 21.487 28.271 24.460 11.075 35.535 63.806 100,00%
Bug specijal 5/25 svibanj 2025.