Stellantis ima spremnu autonomiju razine 3

Tehnologija autonomne vožnje STLA AutoDrive, pri kojoj vozač ne mora držati upravljač niti gledati cestu, funkcionira do brzine od 60 km/h, a u budućnosti će joj djelokrug biti i proširen

Autonet.hr petak, 28. veljače 2025. u 06:00

Automobilski koncern Stellantis, dom marki Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, FIAT, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall, objavio je dovršetak razvoja prve verzije svojeg sustava autonomne vožnje, STLA AutoDrive, razvijenoga u potpunosti unutar kompanije.

STLA AutoDrive 1.0

U inačici 1.0 taj sustav autopilota omogućava potpuno autonomnu vožnju, pri kojoj vozač ne mora držati upravljač niti gledati cestu, do brzine od 60 km/h, pa će od najveće koristi biti u gradskim uvjetima vožnje. Olakšat će vozačima tzv. "kreni-stani" vožnju i dati im priliku za odmor od upravljanja vozilom – za to vrijeme oni će smjeti gledati filmove, čitati e-mailove ili knjige ili se baviti nekom sličnom aktivnošću.

Sustav funkcionira tako da automatski prepoznaje uvjete vožnje u kojima je dostupan, pa o tome obavještava vozače. Oni ga mogu aktivirati pritiskom na fizičku tipku, a STLA AutoDrive potom preuzima brigu o vožnji, održavanju sigurnog razmaka, ubrzanju i kočenju te općenito se prilagođavati situaciji na cesti. Iz koncerna kažu da sustav reagira brzo, ali glatko i prirodno, kako bi vožnja bila predvidiva i nalik onoj ljudskoj.

Nova Fiat Grande Panda
Nova Fiat Grande Panda

STLA AutoDrive kontinuirano prati okruženje pomoću niza naprednih senzora, kako bi osigurao visokopreciznu sliku okoline i pouzdan rad, čak i noću ili u izazovnim vremenskim uvjetima kao što su lagana kiša ili prskanje vode s ceste. Kako bi se njegova izvedba održala na visokoj razini dosljednosti, tu je automatizirani sustav za čišćenje senzora.

Bit će i nadogradnji

Izgrađen na skalabilnoj arhitekturi, sustav STLA AutoDrive je spreman za implementaciju i može se prilagoditi globalnim tržištima u svim vozilima Stellantisa. Sustav je povezan i s oblakom, što omogućava stalna poboljšanja i ažuriranja te integraciju podataka u stvarnom vremenu. Izrađen je u skladu s važećim propisima na podržanim tržištima i zahtijeva od vozača da ostanu sjediti, vezani pojasom i spremni preuzeti kontrolu kada se to od njih zatraži. Također poštuje regionalne zakone o ponašanju vozača, uključujući ograničenja upotrebe mobitela u vožnji.

Kroz buduća će ažuriranja omogućiti vožnju bez vozačkog upliva do brzine od 95 km/h kao i djelomično automatiziranu off-road vožnju.

Najavljeni novi modeli

Stellantis se inače nalazi u prilično izazovnom poslovnom razdoblju. Dobit im je tijekom prošle godine pala za čak 70%, a prihodi za 17%, dok se grupacije priprema za veliku transformaciju ponude. Uskoro će lansirati mnogo novih modela, zasnovanih na vlastitim platformama STLA Frame, STLA Medium i STLA Large, pa je privremeni direktor John Elkann (postavljen nakon naprasnog odlaska Carlosa Tavaresa) optimističan oko izgleda za ovu godinu. Najavljeno je predstavljanje čak 10 novih modela tijekom 2025.