Toyota eksperimentira s filterima koji bi pri vožnji izvlačili ugljični dioksid iz zraka

Novi život motorima s unutarnjim izgaranjem želi osigurati i Toyota, osmišljavanjem tehnologija koje bi ih učinile ugljično neutralnima ili čak negativnima. No, do toga je još dalek put

Autonet.hr srijeda, 28. veljače 2024. u 19:00
📷 Toyota
Toyota

Kad bi postojala tehnologija koja može izvući iz zraka više CO2 nego što ga u vožnji automobil ispusti – bi li to spasilo planet, ili barem osiguralo budućnost pogonskim sustavima koji rade na fosilna goriva? Zapitali su se to u Toyoti, japanskom proizvođaču koji je i dalje predan svojoj strategiji "drugačijeg" pristupa elektrifikaciji i nastojanju da tržištu ponudi nešto potpuno drugačije. Od ranije već razvijaju motore na vodik, potom i pogone na vodikove gorivne ćelije, a najnoviji projekt ide korak dalje u očuvanju unutarnjeg izgaranja.

Hvatanje CO2

Naime, japanska je kompanija osmislila poseban sustav filtera, koji bi se ugrađivao u motore automobila, a tamo služio za filtriranje ugljikovog dioksida iz atmosfere. U motor se ugrađuju dva filtera, jedan kod usisa zraka, a drugi kod prednjeg hladnjaka. U njima se nalaze keramički katalizatori na koje se CO2 "hvata". Sustav za rad ne treba dodatnu energiju, budući da koristi otpadnu toplinu motora kako bi "uhvaćeni" ugljični dioksid otopio u organskoj otopini (alkilaminu), koja se kasnije može lako zbrinuti.

📷 Toyota
Toyota

Sustav su počeli testirati još prošle godine na trkaćem automobilu GR Corolla, koji je i inače ekološki orijentiran pa ima motor s unutarnjim izgaranjem u kojem umjesto fosilnog goriva izgara vodik. U tom specifičnom slučaju, ugradnja filtera koji izvlače CO2 iz atmosfere, dok ga automobil ne proizvodi, može učiniti pogon ugljično negativnim.

Međutim, do poništavanja štetnih emisija klasičnih pogona na fosilna goriva dalek je put. Toyotini filteri sada su u stanju usisati tek oko 20 grama ugljikovog dioksida tijekom 20 krugova vožnje po trkaćoj stazi, a nakon toga potrebno ih je zamijeniti novima. Za to vrijeme prosječni bi automobil emitirao oko 250 grama CO2 – po kilometru. U Toyoti, dakle, imaju još mnogo posla na razvoju ove tehnologije da bi ona postala iole smislena.

"Količina ugljikovog dioksida koju izdvajamo još uvijek je malena u usporedbi s onom koja se proizvodi. No, svaka ideja počinje kao mala. Još smo u vrlo ranoj fazi razvoja te tehnologije, a iskoristit ćemo sportska natjecanja kako bismo ubrzali taj razvoj", poruka je iz japanske kompanije.